Branschföreträdare totalsågar regeringsförslaget.

I stället för en skatt på 6.000-7.000 kronor kan skatten för husbilen bli 15.000-20.000 kronor per år.

Bakgrunden är regeringens förslag om höjd fordonsskatt på bland annat tyngre dieselfordon, skriver Aftonbladet.

”Vilket kan innebära en katastrof för branschen”, säger Tomas Haglund, ordförande i Husvagnsbranschens Riksförbund (HRF), till tidningen apropå den aviserade skattehöjningen.

ANNONS
ANNONS

Förslaget – som totalsågats av HRF – gäller nya husbilar som registreras efter 1 juli 2018.

”Förstår att man vill ha mer skatteintäkter. Men det verkliga utfallet lär bli mindre skatt och större miljöpåverkan. Man köper gamla bilar medan nya och mer miljöanpassade straffas med skatt”, säger HRF-ordförande Tomas Haglund till AB, som uppger att antalet husbilar ökat fem år i rad och att det i dag snart finns 90.000 registrerade i Sverige.

Förslaget oroar inte bara husbilsägare och branschföreträdare, även små och medelstora företag är djupt bekymrade och farhågor finns om att många mindre handlare dukar under i konkurs på grund av drastiskt minskad försäljning.

Enligt artikeln är finansdepartementet medveten om problematiken och påpekar att det ännu inte finns vare sig någon proposition eller lagrådsremiss om skattehöjningen.