Di-skribent anser att Li Shufus köpräder hotar Volvo och aktieägarna.

”Stämmer det att AB Volvos största kapitalägare, kinesiska Geely, också har köpt en stor post i tyska Daimler är det ytterst oroväckande för AB Volvos övriga ägare – och för Volvo Cars”, skriver tidningens Anders Hägerstrand.

Om ryktet är sant kan Håkan Samuelsson – Volvo Cars vd – inte sitta kvar i AB Volvos styrelse, dessutom raserar det troligen Volvo Cars planerade börsnotering, menar han.

Hägerstrand konstaterar att allt fler tunga medier rapporterar om att Geely köper in sig i den tyska person- och lastbilstillverkaren Daimler, och enligt Reuters har det redan skett.

Om så är fallet ” bör det kinesiska bolaget rimligen portas från AB Volvos styrelse”, anser Di-skribenten, som även tycker att det är ett mysterium ”hur Geely och ägaren Li Shufu egentligen finansierar sina köpräder i Europa”.

Anders Hägerstrand fortsätter:

”Det är ytterst svårt att se att tunga svenska investerare ska våga göra sig beroende av en huvudägare i Volvo Cars som har valt att plöja ner 10-tals miljarder i Daimler som är en av de största konkurrenterna. Agerandet framstår som så irrationellt att riskpremien skjuter i höjden.”

ANNONS
ANNONS

Han förstår inte Geelys logik, särskilt inte hur finansieringen går till alltså, och kastar ut frågan om det kan vara så att Li Shufu har tyngre investerare bakom sig.

Anders Hägerstrand slår fast att om kinesiska Geely ska ”bli en trovärdig storägare i AB Volvo bör Li Shufu snarast bli betydligt mer transparent med sina planer och sin finansiering”.