Dagens PS

Nya beteendet online – räddar din plånbok och ditt mående 

Sociala medier
Stanna upp och tänk efter, råder en skara influencers (Foto: Canva)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 01 dec. 2025Publicerad: 01 dec. 2025

Trött på att klicka hem saker du inte behöver? Då är du inte ensam. Nu växer en motrörelse fram i sociala medier.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Att scrolla i sociala medier har blivit en modern shoppingrunda. Hundmat, smink, träningskläder och prylar passerar i flödet – ofta presenterat som genvägen till ett lyckligare liv. Men för många leder shoppingen lika ofta till stress och ångest.

Vill du få dagens viktigaste nyheter direkt i inkorgen?

Hälften har impulsköpt 

Lockelsen är stark och statistiken visar att det fungerar: nästan hälften av alla användare på sociala medier, 48 procent, har gjort ett impulsköp av något de först sett i sitt flöde. I snitt handlar det om motsvarande drygt 7 500 kronor per år, enligt siffror från Capital One Shopping.

Men nu växer en motrörelse fram mot klick-kulturen. 

Missa inte: Han blev ekonomiskt oberoende: “Blev folkskygg”. Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

Ola Skogö - Modulärt byggande för flexibla samhällen
Spela klippet
PS Partner

Därför växer modulärt byggande i Sverige

27 nov. 2025
PS – Linda Murray Wennberg_ Hur riskkapital kan stärka företagets tillväxtresa (SPONSRAD AV ALMI)
Spela klippet
PS Partner

Så kan svenska startups växa med riskkapital och expertis från Almi Invest

21 nov. 2025

Är inte värt pengarna 

Trenden kallas “deinfluencing”. I stället för att driva följare att köpa mer handlar trenden om att visa vad som inte är värt pengarna och varför det kan löna sig att bromsa köpbeteendet.

Syftet är enkelt: hjälpa konsumenter att undvika sociala medier-drivna impulsköp och återta kontrollen över sin privatekonomi.

ANNONS

När köphets möter motstånd

I stället för att tala om vad du ska köpa, handlar deinfluencing om att syna överkonsumtionen i sömmarna. Innehållsskapare – och även vanliga användare – tar aktivt avstånd från onödig konsumtion. 

Fokus ligger på att granska produkter kritiskt, ifrågasätta marknadsföringens löften och uppmuntra mer genomtänkta köpbeslut.

“Deinfluencing handlar om att uppmuntra till medvetna köp genom att trycka på pausknappen”, säger psykoterapeuten Nicholette Leanza till Yahoo Finance

Hon uppmanar den som känner stark köplust att bokstavligen ta ett steg tillbaka.

“Om en person verkligen känner sig dragen att köpa något de egentligen inte behöver, är det hjälpsamt att ta ett andetag och kliva bort från allt brus”, säger hon.

Läs också: Nu oroar sig Finland – för Sverige. Dagens PS

Vänta – och se vad som händer

Vill du “deinfluensera” dig själv är det enklaste du kan göra att helt enkelt vänta innan du genomför ett köp. 

ANNONS

Leanza förklarar att om man står emot impulsen under ett eller två dygn försvinner ofta suget av sig självt.

“Det handlar om att skapa det mentala utrymmet mellan stimulus och respons – eller med andra ord inpuls och köp”, säger hon.

Genom att reflektera över sina känslor kan man också förstå varför man vill handla. 

Frågor som ”Vad kände jag innan köpet?” eller ”Vilket behov försökte jag fylla?” kan ge insikter som på sikt minskar risken för dyra impulser och efterföljande köparångest.

Så minskar du reklampåverkan

För den som vill ta steget längre rekommenderas att rensa i sina sociala flöden. Att avfölja eller tysta konton som främst driver försäljning minskar exponeringen.

Leanza påminner även om hur algoritmer fungerar:

“Sociala mediers algoritmer är mönsterigenkänningssystem som analyserar vårt tidigare beteende för att förutsäga våra framtida preferenser”. 

När man engagerar sig mindre i materialistiskt innehåll anpassar sig algoritmerna.

ANNONS

“När vi interagerar mindre med ytligt och materialistiskt innehåll, kommer algoritmerna att anpassa sig … och börja ge oss innehåll som stämmer mer överens med våra förändrade intressen”, säger hon.

Tre sätt att bli mer medveten konsument

Förutom att minska exponeringen i flödet, tipsar Leanza om tre praktiska verktyg för att bryta köphetsen:

  1. Skapa en värderingsstyrd budget – sortera bort det som inte stödjer dina långsiktiga mål.
  2. Identifiera dina köptriggers – kanske shoppar du när du är stressad, trött eller jämför dig med andra?
  3. Lägg köp på is – om du fortfarande vill ha det efter några dagar, kan det vara värt att överväga. Annars? Lätt att släppa.

En paus som kan göra skillnad

Bottom line? Deinfluencing är inget magiskt spartrick. Men i en digital konsumtionsvärld där varje scroll bjuder på nya köpförslag kan den växande trenden vara ett sätt att hitta tillbaka till ett lugnare – och mer ekonomiskt hållbart – förhållningssätt till pengar.

Genom att stanna upp, tänka efter och göra mer medvetna val kan både plånbok och välmående få en välbehövlig paus från köphetsen.

Läs också: De har Sveriges nöjdaste sparkunder – sparar du där? E55

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi, pension och bostadsmarknad för Dagens PS. Brinner för att göra svåra ämnen begripliga.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi, pension och bostadsmarknad för Dagens PS. Brinner för att göra svåra ämnen begripliga.

ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS