Dagens PS

Nu drar vi ner på alkohol och tobak

Mer digital konsumtion - mindre av alkohol och tobak
Krogen är inte lika populär längre. Svenskarna minskar sin konsumtion av alkohol, tobak och drar in på besöken på restauranger och kaféer. (Foto: Stefan Jerrevång/AP-TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 04 juli 2025Publicerad: 04 juli 2025

Mer pengar på digitala tjänster. Mindre på kläder, alkohol och restaurangbesök. Så har svenskarnas konsumtion förändrats på tio år.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är Göteborgs universitet som nu lägger fram Konsumtionsrapporten 2025. Den visar ett antal intressanta förändringar över en tioårsperiod. Däribland sänkt konsumtion av alkohol och tobak.

Att vår konsumtion av mobiltelefoner, datorer och digitala tjänster fördubblats får väl knappast någon att höja ett ögonbryn eller lyfta blicken från skärmen.

Konsumtionsrapporten visar att vi under 2024 hade en konsumtion inom information och kommunikation som uppgick till 130 miljarder kronor, eller 5 procent av hushållens totala utgifter.

Rådet till seniorer: Sitt kvar vid datorn. Dagens PS

”Kommer att fortsätta”

Det är teknisk utveckling och digitalisering som ligger bakom denna utveckling. Efterfrågan på smarta telefoner, datorer och snabbt bredband ökar i takt med att vi använder nätet för alltmer i våra liv.

”Med den utveckling som nu sker inom AI kan vi vänta oss en fortsatt stark ökning”, säger Ulrika Holmberg, konsumtionsforskare på Handelshögskolan i Göteborg.

Det ska samtidigt konstateras att vi får mer för pengarna. Priserna på utrustning och tjänster har sjunkit under lång tid. Under 20 år har priserna i stort halverats.

”Det visar hur mycket datorer och telefoner har utvecklats. Även om utrustningen har ett högre pris än tidigare modeller så kan den så mycket mer idag än för 10-20 år sedan, vilket räknas som att priset har sjunkit sett till kapaciteten, det vill säga fler gigabyte per krona”, säger Ulrika Holmberg.

ANNONS

Kvinnor “moraliskt stressade” av mobilen. Dagens PS

Smartphones i alla lägen, som här när ”supermånen” visar sig. Vår digitala konsumtion har mer än fördubblats på tio år och trenden fortsätter. (Foto: Erik Mårtensson/TT)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

Ökade något 2024

Konsumtionsrapporten visar även att hushållens totala konsumtion ökade något 2024.

”Det har skett en svag konsumtionsökning även om det kommer att dröja ett tag innan lågkonjunkturen är över. Det vänder förmodligen ordentligt först 2026”, tror Ulrika Holmberg.

Information och kommunikation växte snabbast mellan 2014 och 2024, med en ökning på 119 procent i fasta priset, i snitt drygt 8 procent per år.

Forskare: Alkohol kan påverka mäns och kvinnors beslut olika. Dagens PS

Mindre av röka och alkohol

Samtidigt minskade vi vår konsumtion på andra områden.

ANNONS

Till det positiva hör att vi minskade vår konsumtion av alkohol och tobak med 1,7 procent 2024 jämfört med 2023.

Minskade gjorde även konsumtionen av kläder och skor (-4,1 procent), utbildning (-2,5 procent) och hotell, kaféer och restaurang (-2,6 procent).

“Oetiskt”: Kritik mot kändisar som säljer vin. Dagens PS

Gen Z skippar alkohol – väljer nöje utan promille. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS