Dagens PS

Nordea: Svenskarnas nota för julen gränslös

Nordea julen
Åtta av tio svenskar har inte satt något tak för hur mycket julen får kosta, det är "bekymmersamt", anser Nordeas privatekonom. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 20 dec. 2021Publicerad: 20 dec. 2021

En klar majoritet av svenskarna har inte satt en budget för julen och detta är “bekymmersamt”, anser Ingela Gabrielsson, privatekonom på Nordea.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Enligt en undersökning som Kantar Sifo gjort på uppdrag av Nordea har åtta av tio svenskar inget tak för hur mycket julen får kosta, vilket innebär att notan är gränslös om vi bortser från att plånboken av naturliga orsaker till slut sätter stopp för köphysterin.

“Det är bekymmersamt, utgifterna seglar snabbt iväg och det är dessutom viktigt att ha ordning och reda på vad vi beställer online och när det ska betalas. Där är digitala lösningar till god hjälp”, säger Nordeas privatekonom Ingela Gabrielsson i ett pressmeddelande.

Drygt fyra av tio, 42 procent, håller koll på sina transaktioner vid bankens digitala lösningar. Men tre av tio har noll koll på julkonsumtionen.

De spenderar mest pengar på julen – “kräver större budget”

Och även om svenskarnas planerade julklappsbudget minskar något, till i genomsnitt 3 900 kronor (4 200 kronor i fjol), har en majoritet av de tillfrågade inte satt en gräns för hur mycket de kommer att spendera totalt under julen.

Dyrast jul firar man i åldersgruppen 30-49 år där nästan 4 500 kronor läggs på julklappar och nästan 3 000 kronor på julens övriga utgifter.

“Den åldersgruppen har ofta både barn och föräldrar att köpa klappar till och det kräver en större julbudget. Ju större familj, desto större anledning att sätta ett maxtak och prata ihop sig om julklappar och mat”, säger Ingela Gabrielsson.

Miljö- och klimathänsyn bidrar till färre julinköp, det uppger en tredjedel av de tillfrågade i undersökningen. En av fem undviker också att köpa nytt julpynt och nya kläder. Tolv procent uppger att de vill göra mer miljövänliga val, men känner sig hindrade av familjens förväntningar.

Läs även: SMHI: ”En vit jul i nästan hela Sverige”

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]