Monopol och höjda avgifter – det får svenska kunder att se rött. Se listan här.

Svenskt Kvalitetsindex, SKI, publicerar på måndagen en stor rapport om kundnöjdhet hos svenska elbolag. Och undersökning visar att elnätsjättarna förmodligen skulle tappa många av sina kunder om det inte vore för deras monopolställning på marknaden, rapporterar SvD som tagit del av rapporten.

Rapporten visar till att börja med att nöjdheten på energimarknaden fortsätter att sjunka samtidigt som branschen som helhet får underkänt av svenska kunder. Vidare visar svaren att bolaget Ellevio, tidigare Fortum, är det som hushållen avskyr mest, följt av Vattenfall och Eon.

”Just för att elnätsbolagen har lokalt monopol på sin marknad så borde deras största intresse vara att säkra att kunderna är nöjda. Nu finns en risk för passivitet när man borde vara proaktiv”, säger Johan Parmler vd på Svenskt Kvalitetsindex, till tidningen.

ANNONS
ANNONS

Tittar man i andra änden av listan är det mindre, lokala elhandelsbolagen som intar toppen.

Sveriges sämsta elbolag, enligt kunderna (betyg i parentes):

1. Ellevio (44,9)
2. Vattenfall (53,2)
3. Eon (54,4)
4. Göteborgs Energi Nät (56,2)
5. Umeå Energi (67,3)

(Källa SKI / SvD)