Sociala medier styr barnens önskningar. Önskelistorna blir längre och de önskade julklapparna allt dyrare, enligt Postmuseum.
Barnens krav: Fler julklappar – och dyrare


Mest läst i kategorin
Det är influerare och sociala medier som avgör vad som står högst på barnens önskelistor inför jul. Det gör att de klassiska leksakerna i hög grad går bort, enligt Postmuseum.
Via en unik samling brev till jultomten från 1800-talet fram till i dag avslöjas en tydlig trend. Influerare och digitala trender har efterträtt tidlösa klassikerna och är den främsta inspirationen till vad barn önskar sig i julklapp.
Grannlandet skrotar julkort – posten lägger ned. Dagens PS
Snabbare trender
Tidigare önskelistor toppades av tidlösa klassiker som böcker, sportredskap och traditionella leksaker.
I dag, i en värld formad av populärkultur och sociala medier, är det helt andra drömmar som styr, konstaterar Postmuseum.
Bland årets tomtebrev finns önskningar om alltifrån pruttkuddar och Labubus till långa löshår inspirerade av ”Demon hunters” och en flygplats komplett med plan, landningsbana och gater.
”Även om barnen som skickar sina önskelistor till Jultomten är för unga för att själva vara aktiva på nätet påverkas de av äldre syskon och kompisar som dikterar vad som är ‘inne’”, säger Hanna Nydahl, samlingsansvarig hos Postmuseum.
”Barn har alltid haft en egen kultur där de inspireras av varandra men skillnaden i dag är den blixtsnabba spridningen av trender, något som syns tydligt i önskningarna”, tillägger hon.

Senaste nytt
Fler önskningar och dyrare
En annan tydlig skillnad mellan önskelistorna från 1950-talet och i dag är att listorna blir längre och önskningarna dyrare.
I Postmuseums arkiv finns tusentals brev sparade från slutet av 1800-talet till i dag.
Den omfattande samlingen utgör en tidsmarkör över vad barn önskar, och önskat sig genom tiderna.
Tradition sedan 1891
Genom breven och dess önskelistor bevaras en del av vårt kulturarv, och ger framtida generationer en inblick i hur barns önskningar förändrats i takt med samhällets utveckling, menar Postmuseum.
Traditionen med att skriva brev till tomten föddes 1891 med tidningen Jultomten. När tidningen lades ner 1935 fortsatte breven att komma in till dåvarande Postverket.
I dag är det Postnord som tar emot och besvarar de cirka 20 000 brev som varje år skickas till ”Jultomten” som, i år liksom tidigare, har postadressen ”173 00 Tomteboda”.
Snablar så gott med en julgran. Dagens PS

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet












