Dagens PS

Reseindustrin i fritt fall

Reseindustrin fortsätter att lida med allt fler restriktioner som kommer till hela tiden. Foto: TT
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 16 okt. 2020Publicerad: 16 okt. 2020

I helgen inför Frankrike utegångsförbud i en rad städer. Nya restriktioner och förbud riskerar att slå ut en redan hårt skadad flyg- och reseindustri. Flygbolagen och sektorns aktier störtdyker, utan att något ser ut att rädda kraschen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ryanair drar ned kapaciteten med en tredjedel inför vintersäsongen till populära resmål. Men det irländska lågprisbolaget är inte ensamt om att släpa efter. De amerikanska flygbolagen United Airlines och Delta Airlines redovisar brakförluster för tredje kvartalet, även det till följd av pandemin, skriver SvD.

Även i Sverige är det för närvarande jobbigt att överleva inom resebranschen. Krisdrabbade SAS håller på med  rekapitalisering, och är precis som många andra flygbolag, upptagna med kunders återbetalningskrav efter inställda flygavgångar.

Att Paris inför utgångsförbud nattetid från och med lördag, och att kaoset fortsätter på populära destinationer som London, hjälper inte direkt till att göra svenskarna mer benägna att trycka på boka-knappen.

“Efterfrågan på utrikesresor är generellt betydligt mindre nu än i fjol,” bekräftar Freja Annamatz, presschef på SAS i Sverige.

Stannar hellre hemma

Många är osäkra om de ska resa alls.

“Vi har anpassat trafikprogrammen inför vintern och vi kommer att fortsätta se över programmen löpande utifrån efterfrågan. Vi justerar allteftersom,” säger Freja Annamatz.

Utbudet har skalats ner betydligt, eftersom det inte går att komma in i länder, som av svenskar anses som populära resmål, som till exempel Thailand och Australien. Ingen vet när många av dessa länder kommer att öppna upp sina gränser igen, all information är lika knapphändig – som när det ska finnas ett coronavaccin på marknaden.

ANNONS

Enbart SAS har betalat tillbaka pengar till över 1,3 miljoner kunder de senaste månaderna och Freja Annamatz säger att det “tyvärr fortfarande är hundratusentals kunder som inte har fått sina pengar” och det kommer enligt henne att ta lång tid att se över samtliga ärenden.

“Vi hanterar i dagsläget mer än 5 000 ärenden om dagen och hoppas bli klara så fort som möjligt”.

 

 

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS