Volvo EX90 är redo för marknaden, men provkörningen i USA skapade rubriker efter att ha mötts av kontrovers och kritik.
Volvo EX90 här – men pressresan får kritik
Mest läst i kategorin
Volvos nya flaggskepp inom elbilar, EX90, är nu redo och på väg till återförsäljare i USA och Europa.
De första kunderna kan förvänta sig sina bilar innan månadens slut. Leveranserna kommer att öka under årets fjärde kvartal och fortsätta till fler marknader fram till första kvartalet 2025.
Ny era inom säkerhet och teknik
EX90 markerar en ny riktning för Volvo, där säkerhet, hållbarhet och teknik som underlättar vardagen står i fokus.
Den här modellen har testats grundligt, och Volvo har haft höga krav på hur den ska prestera.
Bolagets vd, Jim Rowan, har själv kört bilen under flera veckor och genomfört en omfattande resa från Volvofabriken i Charleston, South Carolina, till Kalifornien.
“Efter att ha kört EX90 genom tre delstater och olika vägar kan jag säga att den här bilen är något utöver det vanliga”, säger Rowan.
“Laddningen, komforten och det tysta kupéutrymmet gör det till en unik körupplevelse.”
Senaste nytt
EX90s teknik utvecklas över tid
Volvo EX90 är också ett tekniskt genombrott för företaget. Den är utrustad med ett kärnsystem som drivs av en AI-dator baserad på NVIDIA DRIVE®-plattformen.
Tillsammans med Qualcomm Snapdragons® Cockpit Platform och Volvos egenutvecklade mjukvara ska detta skapa en smidig och responsiv körupplevelse. Det här systemet hanterar allt från säkerhet till underhållning och batterihantering.
EX90 är också “smart” och ständigt uppkopplad.
Med sensorer som radars, kameror och lidar från Luminar, samt 5G-uppkoppling och regelbundna programuppdateringar, kan bilens funktioner förbättras löpande.
Framtiden är eldriven
Jim Rowan beskriver EX90 som starten på en ny era för Volvo, där eldrift står i centrum. Bilen har en räckvidd på upp till 60 mil och är fylld med den senaste säkerhetstekniken.
Dessutom är den den första Volvo-modellen som kan ladda andra elprodukter genom bi-direktionell laddning. EX90 är byggd för att utvecklas tillsammans med sina användare, med uppdateringar som gör den bättre över tid.
Produktionen av EX90 startade tidigare i år vid Volvos fabrik utanför Charleston, som nu har kapacitet att tillverka upp till 150 000 bilar årligen. Investeringar har gjorts för att modernisera fabriken, med nya anläggningar för både karosseri och batteriproduktion.
Detta ger Volvo ett starkt utgångsläge för framtidens elbilar.
Skandalomsusad provkörning
Även om bilen nu sägs levererars inom kort har det inte varit smärtfritt.
Det började med att utvald press från hela världen fick åka till USA för att provköra bilen.
En resa som kostar Volvo säkert 100 000 kronor för en svensk journalist.
Debatten blossade upp på Carup med flera artiklar om bilbranschens så kallade “mutresor”. Resan i sig är ju föremål för diskussion, men den andra faktorn är ordet “utvald”.
De som var utvalda fick provköra och skriva om bilen långt före alla andra journalister.
Det i sin tur betyder, att de som inte fick vara med i det utvalda gänget nu inte vill skriva om bilen. Slaget om att publicera först har ju redan gått förlorat och allt är redan sagt.
Det här är oerhört problematiskt för presskåren när alla inte arbetar med samma villkor.
Norge sätter rekord – snart 100 procent elbilar
Norge befäster sin ledande position inom elbilsmarknaden och sätter nytt rekord i augusti, vilket visar på fortsatt stark tillväxt. Elbilar fortsätter att
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.