Porsches nya superbil, 963 RSP, är en unik skapelse för en enda person. Den väglagliga racerbilen är en hyllning.
Världens mest exklusiva Porsche är nu verklighet


Mest läst i kategorin
Porsche har nyligen avtäckt en unik version av sin 963-racerbil, anpassad för att köras på allmänna vägar. Denna speciella bil, döpt till 963 RSP, har tagits fram i ett samarbete mellan Porsches tävlingsavdelning och Sonderwunsch-division.
Bilen är byggd exklusivt för Roger Penske, en framgångsrik affärsman och ägare till flera racingteam, som en hyllning till hans betydande bidrag till motorsporten och hans långvariga lojalitet mot märket.

Porsches skräddarsydda mästerverk
Porsches Sonderwunsch-avdelning, känd för sina unika specialbyggen, har skapat 963 RSP med stor omsorg och detaljfokus. Bilens interiör har förvandlats från en strikt racingmiljö till en mer komfortabel kupé med tanfärgat läder och Alcantara-detaljer.

Trots anpassningarna behåller 963 RSP sin racing-DNA. Den har samma dubbelturboladdade V8-motor och hybridsystem som tävlingsbilen, men motorn har kalibrerats om för att kunna köras på vanlig bensin.
Hybridsystemets MGU-enhet har också justerats för smidigare kraftleverans vid körning på väg, skriver Road and Track. Bilen är utrustad med justerbar körhöjd, strålkastare, fungerande blinkers och Multimatic DSSV-dämpare inställda på den mjukaste nivån för ökad komfort.

En hyllning till historien
963 RSP är inte bara en modern hyperbil, utan också en hyllning till Porsches rika historia. Bilen är inspirerad av den väglagliga Porsche 917 som byggdes för greve Gregorio Rossi di Montelera år 1975.
Liksom den ikoniska föregångaren är 963 RSP lackerad i samma silver- och svartfärgade palett, kallad “Martini Silver”, som är verifierad av Porsche Museum. Exteriören har genomgått mindre förändringar, som täckta skärmventiler och borttagen plåt vid bakvingen, samt monteringspunkter för registreringsskyltar och fysiska märken.

Unik och exklusiv
Porsche har varit tydlig med att 963 RSP är en engångsmodell. Detta innebär att Penske är den enda personen i världen som kommer att äga en väglaglig version av 963.
Enligt Autocar ska bilen ha kostat runt 5 miljoner euro, vilket motsvarar ungefär 58 miljoner svenska kronor. Denna exklusivitet understryker bilens status som ett verkligt samlarobjekt och ett bevis på Porsches förmåga att skapa unika fordon för sina mest dedikerade kunder.

Trots att bilen är godkänd för vägbruk under vissa omständigheter, med franska tillverkarregistreringsskyltar, är den inte en homologerad del av Porsches modellprogram. Den är avsedd att förbli ett “mycket speciellt engångsfordon”, skriver Jalopnik.
Penske, som är 88 år gammal, har en imponerande meritlista inom motorsporten, med rekordmånga segrar i Indianapolis 500 och mästerskap i en rad olika tävlingsserier. Att han nu är ägare till denna unika Porsche är en passande belöning för hans livslånga engagemang.
Bilen kommer att visas upp vid flera evenemang, inklusive 24-timmarsloppet i Le Mans och Goodwood Festival of Speed.

Som Timo Resch, vd för Porsche Cars North America, uttrycker det: “917 från historien var varje tum en racerbil – om än en som kördes på vägen – och vi tog samma tillvägagångssätt med 963 RSP. Den använder vackra material av bästa tillgängliga kvalitet, men är fortfarande varje tum en racerbil under”.

Extremt sällsynt Porsche kan säljas för över 10 miljoner kronor
En unik Porsche 964 från 1991, en av endast 22 byggda prototyper, väntas inbringa en förmögenhet på kommande auktion. En unik Porsche 964 Carrera 4

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.