Privatleasing är återigen svenskarnas favorit när det gäller att skaffa ny bil. Elbilar står för den största ökningen – och vissa län utmärker sig rejält.
Varannan ny bil leasas – elbilar står för den största ökningen


Mest läst i kategorin
Att privatleasing blivit en självklar del av den svenska bilmarknaden är inget nytt. Under de första sex månaderna 2025 stod leasing för 45 procent av alla nyregistrerade bilar som privatpersoner köpte. Det är en liten minskning jämfört med rekordåret 2022, men fortfarande den vanligaste finansieringsformen.
Kontantköp stod för 27 procent och kreditköp för 28 procent, enligt färska siffror från Vroom.
För elbilar är privatleasing närmast en livsstil. År 2022 var andelen leasing hela 72 procent bland privatköpta elbilar. Efter ett par år av avmattning har trenden vänt uppåt igen. Under årets första halva utgjorde leasing hela 63 procent av elbilsaffärerna på privatmarknaden.
“Leasing ger både trygghet och förutsägbarhet, något många uppskattar när de väljer elbil. Tekniken utvecklas snabbt, och då är det skönt att kunna byta bil oftare utan att oroa sig för andrahandsvärdet”, säger Fredrik Backteman, försäljningschef på Vroom i Stockholm.

Västsvenskarna leder – norrbottningarna tvekar
Var man bor i landet påverkar tydligt hur populär privatleasing är. Västra Götaland tar täten med 51 procent av alla privatköpta bilar via leasing. Stockholm når 47 procent, medan Skåne, Halland och Västmanland alla ligger strax över 44 procent.
I norr är bilden en annan. Norrbotten hamnar i botten med endast 28 procent leasing, och även Dalarna och Jämtland ligger lågt med cirka en tredjedel. Här tycks traditionellt ägande fortfarande väga tyngre än fördelarna med leasing.
Län | Försäljning | Privatleasing | Andel |
Västra Götaland län | 9 785 | 4 973 | 51% |
Stockholm län | 12 277 | 5 804 | 47% |
Skåne län | 7 293 | 3 198 | 44% |
Halland län | 2 711 | 982 | 45% |
Västmanland län | 1 685 | 753 | 45% |
Östergötland län | 2 553 | 1 112 | 44% |
Uppsala län | 1 663 | 723 | 43% |
Jönköping län | 1 758 | 665 | 38% |
Kronoberg län | 1 046 | 425 | 41% |
Västerbotten län | 928 | 326 | 35% |
Värmland län | 1 327 | 562 | 42% |
Blekinge län | 789 | 297 | 38% |
Södermanland län | 1 358 | 493 | 36% |
Kalmar län | 1 115 | 402 | 36% |
Örebro län | 1 216 | 449 | 37% |
Gävleborg län | 1 103 | 416 | 38% |
Gotland län | 173 | 61 | 35% |
Jämtland län | 310 | 106 | 34% |
Dalarna län | 1 100 | 356 | 32% |
Norrbotten län | 656 | 185 | 28% |
Totalt | 51 144 | 22 866 | 45% |
Volkswagen ID.3 i topp – elbilar dominerar listan
Bland de mest privatleasade modellerna är det tydligt att elbilar har tagit över. Volkswagen ID.3 toppar listan med en marknadsandel på 4,8 procent. På andra plats återfinns Skoda Enyaq och på tredje Kia EV3. Volvo EX30 och Volkswagen T-Roc (bensin) rundar av topp fem.
Totalt står de 20 mest populära modellerna för nästan hälften av alla privatleasingavtal. Av dessa är 11 rena elbilar, vilket bekräftar elbilarnas starka ställning i leasingsegmentet.
Modell | Märke | Drivmedel | Antal | Andel |
ID.3 | Volkswagen | EL | 1 088 | 4,8% |
ENYAQ | Skoda | EL | 849 | 3,7% |
EV3 | Kia | EL | 813 | 3,6% |
EX30 | Volvo | EL | 797 | 3,5% |
T-ROC | Volkswagen | BENSIN | 756 | 3,3% |
ID.4 | Volkswagen | EL | 738 | 3,2% |
SANDERO | Dacia | BENSIN | 652 | 2,9% |
CEED | Kia | BENSIN | 639 | 2,8% |
POLESTAR 2 | Polestar | EL | 508 | 2,2% |
ARIYA | Nissan | EL | 498 | 2,2% |
A3 | Audi | ELHYBRID | 497 | 2,2% |
EQA | Mercedes-Benz | EL | 472 | 2,1% |
BORN | CUPRA | EL | 380 | 1,7% |
TAVASCAN | CUPRA | EL | 380 | 1,7% |
Q4 | Audi | EL | 368 | 1,6% |
TAIGO | Volkswagen | BENSIN | 366 | 1,6% |
OCTAVIA | Skoda | ELHYBRID | 364 | 1,6% |
2008 | Peugeot | BENSIN | 352 | 1,5% |
YARIS CROSS | Toyota | ELHYBRID | 320 | 1,4% |
KUGA | Ford | LADDHYBRID | 294 | 1,3% |
Övriga | – | – | 11 735 | 51,3% |
Totalt | 22 866 | 100% |
Ny tillväxt runt hörnet för leasingmarknaden
Efter en period där stigande räntor och ekonomisk oro kylt av privatleasingmarknaden finns nu tecken på en vändning. Räntorna har stabiliserats och hushållens köpkraft väntas stärkas när konjunkturen ljusnar.
“Dessutom ser vi ett bredare modellutbud, särskilt bland elbilar, och ökad konkurrens mellan leasingbolagen. Det talar för att privatleasing kommer att fortsätta växa under årets andra halva och in i 2026”, säger Backteman.
Privatleasing erbjuder en lösning som passar många – oavsett om det handlar om att hänga med i den snabba teknikutvecklingen eller att sprida ut kostnaden över tid. För allt fler svenskar verkar det vara ett bekvämt sätt att få tillgång till en ny bil, utan att behöva binda upp sig i ett långsiktigt ägande.

Därför kan din leasing bli dyrare
En ny dom kastar ljus över avtalens dolda villkor för leasing. Var medveten om dina rättigheter för att undvika obehagliga överraskningar. Privatleasing
Missa inte:
Bilfynden som kan spara dig tusenlappar. Dagens PS
Fuktproblem i Volvo XC40: Kan det förklara olyckorna? Dagens PS
BYD:s ras i Sverige – Hedin drar sig ur direkt. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.