Dagens PS

Vapentillverkarens hemliga laddlösning för elbilar

Så här kan en laddningslösning se ut. (Foto: Rheinmetall)
Så här kan en laddningslösning se ut. (Foto: Rheinmetall)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 30 maj 2025Publicerad: 30 maj 2025

Infrastrukturen för elbilar tar ett oväntat kliv framåt. En tysk vapentillverkare presenterar en diskret laddlösning direkt i trottoarkanten.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Att äga en elbil på landsbygden kan innebära utmaningar med räckviddsångest, men för de som bor i stadslägenheter kan det vara ännu svårare att hitta tillförlitliga laddningsmöjligheter.

En oväntad lösning kommer nu från den tyska vapentillverkaren Rheinmetall, som har utvecklat laddare som smidigt integreras direkt i trottoarkanten, skriver Jalopnik.

Denna innovation kan revolutionera hur stadsbor laddar sina elbilar och bidra till en smidigare övergång till elektrifierad transport.

Rheinmetalls laddkantsten. (Foto: Rheinmetall)
Rheinmetalls laddkantsten. (Foto: Rheinmetall)

Diskret laddning för urbana miljöer

Tanken med att lägga till laddare längs trottoarer är inte ny. Laddstolpar monterade på lyktstolpar har funnits ett tag, men de kan vara klumpiga och estetiskt tveksamma. Rheinmetalls lösning är betydligt mer elegant: en nivå 2-laddningsbox utformad för att passa perfekt in i själva trottoarkanten.

Det medföljer ingen laddkabel, vilket innebär att användaren måste ha med sin egen, men detta är en relativt liten olägenhet i sammanhanget.

Dessa trottoarladdare är inte avsedda för ultrasnabb laddning till 80 procent på kortast möjliga tid. Istället är de optimerade för stadsbor som parkerar på gatan och vill ladda sina elbilar under längre perioder.

Med en maximal laddningshastighet på 22 kW är de perfekta för att ladda bilen medan man exempelvis äter middag, för att sedan återvända till en i stort sett fulladdad bil. Denna typ av laddning är idealisk för att underlätta vardagen för dem som saknar möjlighet att ladda hemma.

ANNONS
Rheinmetalls laddkantsten. (Foto: Rheinmetall)
Rheinmetalls laddkantsten. (Foto: Rheinmetall)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025
Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

Teknik som tål väder och vind

För betalning kan Rheinmetalls trottoarladdare styras via en app på telefonen, men användare kan även betala med ett RFID-kort eller genom att skanna en QR-kod på laddaren.

Eftersom företaget är tyskt har de god erfarenhet av att hantera ogynnsamma väderförhållanden. Laddboxarna är konstruerade för att klara nedsänkning i över en meter djupt vatten i upp till 30 minuter och kan automatiskt stänga av strömmen om gatan översvämmas under en längre tid.

Rheinmetalls laddkantsten. (Foto: Rheinmetall)
Rheinmetalls laddkantsten. (Foto: Rheinmetall)

De är också designade för att stå emot kraftiga regnskurar och har inbyggda värmesystem för att förhindra att snö eller is blir ett problem under vintern. Exakt hur väl de skulle hantera en snöplog som täcker dem med flera decimeter snö är oklart, men även om det skulle vara ett problem, kan de ändå användas i många delar av världen där snömängden inte är så stor.

Skulle laddboxen ändå gå sönder, hävdar Rheinmetall att den är konstruerad för enkelt utbyte, vilket gör att en trasig enhet snabbt kan ersättas.

Kolla in deras video på Youtube.

Rheinmetalls laddkantsten. (Foto: Rheinmetall)
Rheinmetalls laddkantsten. (Foto: Rheinmetall)
ANNONS

Lovande testresultat och framtidsutsikter

Ännu har dessa trottoarladdare inte distribuerats i stor skala, så det finns en möjlighet att fler problem kan uppstå när de blir mer populära. Dock var de initiala resultaten från Rheinmetalls ettåriga testperiod mycket lovande. Under 12 månader rapporterades en drifttid på 99 procent för testenheterna, även med de vinter- och väderproblem de utsätts för i Tyskland. Under samma period genomfördes över 2 800 laddsessioner.

Denna innovation löser inte alla laddningsproblem över en natt, men den representerar ett betydande steg framåt för att öka antalet offentliga laddare i städer där de behövs som mest. Att företag tar hänsyn till de som inte kan ladda hemma är avgörande för att elbilar ska bli mer utbredda.

Om dessa laddare fungerar så bra som de ser ut att kunna göra, kan de bli ett utmärkt sätt att göra laddning mer tillgänglig för fler människor och påskynda övergången till en mer hållbar transport.

Efter svensk motgång: London tar egen väg för bilfria städer

Stora förändringar är på gång i Londons stadstrafik, vilket kan rita om kartan för hur vi rör oss i den brittiska huvudstaden. Samtidigt kämpar Stockholm

Missa inte:

Pensionärernas vrede växer: Pensionsgruppen får hård kritik. News 55

Miljardbelopp: Svenskar har en miljon olika skulder till Kronofogden. E55

Banker ställs till svars för slopade klimatmål. Realtid

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS