Krisdrabbade svenska elbilsbolaget Uniti vädjar på Linkedin om fem miljoner kronor för att undvika konkurs i nästa vecka.
Dagens PS kan avslöja att vd:n Lewis Horne samtidigt befinner sig på en båt och seglar jorden runt.
– Det fungerar bra än så länge. Jag har bra internet och vi jobbar hemifrån, uppger Lewis Horne för Dagens PS.

ANNONS

Svenska elbilsföretaget Uniti startades 2015 med storslagna planer om att utmana bilindustrin. Ett par år senare visades bilder på en prototyp som skulle säljas på MediaMarkt. Bolaget sade sig också ha förhandsbokningar för 500 miljoner. Uniti har bland annat fått in kapital via crowdfunding.

Rekonstruktion 2020

Men Uniti har i flera omgångar drabbats av ekonomiska kriser och löftena om bilproduktion har inte infriats. I slutet av 2019 tvingades bolaget upprätta kontrollbalansräkning. Och i april 2020 ansökte Uniti om rekonstruktion som beviljades. Över 20 miljoner kronor av bolagets skulder skrevs av och många fordringsägare förlorade pengar.

– Att övergå från en skraltig start med ambitiösa prototyper till att bli mer av en verklig bilaffär visade sig vara superutmanande, särskilt när pandemin började utvecklas, skriver Lewis Horne i ett nytt inlägg på Linkedin.

Vd Lewis Horne får kritik för seglingen i en sluten Facebook-grupp för elbilen Uniti, men uppger att han kan ta emot meddelanden via satelllituppkoppling. Foto: Uniti, Faksimil: Facebook

Bolaget har försökt hitta partners i Kina, men pengarna har låtit vänta på sig. Under måndagen flaggade vd:n Lewis Horne via Linkedin om att krisen är akut och att Uniti måste ha fem miljoner kronor i kapitaltillskott för att inte gå i konkurs nästa vecka.

Ingen lön på flera månader

– Nu har vi mindre än en vecka på oss att samla in 500 000 €, annars måste vi ansöka om konkurs. (Vårt team har inte fått lön på flera månader.), skriver Lewis Horne och Uniti på Linkedin. 

ANNONS
ANNONS

Och det verkar som att många fortfarande är på väg att investera i bolaget, enligt Lewis Hornes inlägg på Linkedin:
– Efter att ha skickat denna nyhet till våra aktieägare för ett par dagar sedan, har över 100 personer utlovat investeringar på totalt cirka 200 000 €

Jobbar från långseglingen

Dagens PS kan avslöja att Unitis vd Lewis Horne sedan flera månader befinner sig på en jorden-runt-segling samtidigt som han försöker få kapitaltillskott till Uniti.

På ett Instagramkonto berättas att båten lämnade en småbåtshamn i Sverige den 1 september. Båten uppges ha passerat nio länder och korsat två oceaner. Nyligen befann sig båten utanför Las Palmas på Gran Canaria. I dagarna börjar segelbåten korsa Atlanten, enligt Instagramkontot.

I en stängd Facebook-grupp för elbilen Uniti bekräftar Lewis Horne att han sköter företaget från båten men att han kommer att vara otillgänglig under veckorna då Atlanten korsas.

Har satellittelefon

– Jobbar inte under korsningen av Atlanten. Tre veckors ledigt borde vara ok för mig efter sex år? Jag har förresten satellittelefon så jag kan ta emot meddelanden över hela världen, skriver Lewis Horne i det slutna Facebook-forumet.

ANNONS
ANNONS

En styrelseledamot i Uniti har kommenterat på Facebook och försvarar sin vd.
– Vad är problemet? Svenska regeringen ber om att personal ska jobba hemifrån under dessa tider. Har det någon betydelse om det är ett hus, lägenhet, husvagn, stuga eller båt?

”Det fungerar bra”

Lewis Horne bekräftar i ett skriftligt svar till Dagens PS att han lever på en båt och att det sparar pengar när det inte går att ta ut lön från bolaget:

”I början av pandemin tog vi ett beslut att arbeta hemifrån, precis som många andra företag. Jag och min sambo bestämde oss också för att sälja våra ägodelar och flytta till en båt av tre anledningar:
1. Det kostar mindre. Levnadskostnaden för en månad för mig är 6000 sek. Det är bra eftersom jag inte har någon lön på sistone.
2. Friskvård. Jag har bättre mental hälsa och lugn. Det får mig att prestera bättre. Jag hanterar stress bättre och kan fokusera bättre.
3. Det fungerar bra än så länge. Jag har bra internet och vi jobbar hemifrån. När jag behövs för att vara i Malmö är det lätt att göra.
Vi har teamsamtal varje dag och jag jobbar sju dagar i veckan som jag har gjort från start. Att cirkulera jorden runt är ett långsiktigt mål och är inget jag prioriterar. Även om det inte är så trevligt att bo på en båt vintertid i Sverige så var det ett självklart val att segla söderut. Detta stöds av teamet och ordföranden.”