Dagens PS

USA:s elbilsdröm hotas av ny lag – tusentals jobb i fara

USA slår knut på sig själva. (Foto: Claudio Bresciani/TT)
USA slår knut på sig själva. (Foto: Claudio Bresciani/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 29 maj 2025Publicerad: 29 maj 2025

Ett nytt lagförslag hotar att stoppa miljardinvesteringar och rasera tusentals jobb inom batteritillverkning.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En omfattande lagändring i USA, det så kallade “One Big, Beautiful Bill Act“, riskerar att slå hårt mot landets spirande industri för elbilsbatterier och försäljningen av elfordon.

Stephen Miller, Vita husets biträdande stabschef, förklarar lagförslagets historiska karaktär:

“”One Big, Beautiful Bill Act” är INTE ett årligt budgetförslag och finansierar inte regeringens departement.1 Den finansierar inte våra myndigheter eller federala program. Istället inkluderar den den enskilt största välfärdsreformen i amerikansk historia. Tillsammans med den största skattesänkningen och reformen i amerikansk historia. Den mest aggressiva energiexploateringen i amerikansk historia. Och det starkaste gränsförslaget i amerikansk historia. Allt detta samtidigt som underskottet minskas.”

Vita husets biträdande stabschef Stephen Miller. (Foto: Jacquelyn Martin/AP/TT)
Vita husets biträdande stabschef Stephen Miller. (Foto: Jacquelyn Martin/AP/TT)

Om lagen, som nyligen passerade representanthuset och nu väntar på senatens godkännande, träder i kraft i sin nuvarande form, kan tusentals planerade arbetstillfällen och miljardinvesteringar i grön teknik försvinna.

Kritiker varnar för att detta kan innebära slutet för USA:s ambition att konkurrera med Kinas dominans inom batteritillverkning, skriver Jalopnik.

Drastiska konsekvenser för elbilsmarknaden

Den nya lagstiftningen innebär en radikal förändring jämfört med den tidigare politiken under “Inflation Reduction Act” från 2022, som syftade till att främja inhemsk produktion av elbilar och batterier. Bland de mest oroande punkterna finns borttagandet av en federal skattelättnad på 7 500 dollar (cirka 78 000 svenska kronor) för köp av nya elbilar.

Detta, tillsammans med andra restriktioner på skattelättnader för inhemsk batteriproduktion och en årlig registreringsavgift på 250 dollar (cirka 2 600 svenska kronor) för elbilar, förväntas göra plug-in-bilar betydligt dyrare för konsumenterna.

ANNONS

Enligt en analys från Princeton Universitys REPEAT Project kan lagförslaget “minska den årliga försäljningen av elfordon med cirka 40 procent till 2030 och avsluta Amerikas batteritillverkningsboom”. Denna nedgång i efterfrågan på elbilar skulle direkt påverka behovet av batterier, vilket i sin tur hotar de många nya batterifabriker som planerats eller redan är under uppbyggnad.

Lynk & Co presenterar ny laddhybrid med förlängd räckvidd

Lynk & Co lanserar nya laddhybriden 08 i Europa. Den har en elektrisk räckvidd på 200 km och snabbladdning. Lynk & Co lanserar nu sin nya

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025
Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

Överkapacitet och förlorade investeringar

REPEAT-projektet pekar på en kritisk koppling mellan incitament för elbilar och utökad batteritillverkningskapacitet. Om den förväntade batteritillverkningskapaciteten på 400 gigawattimmar (GWh) per år uppnås 2025, skulle landet producera betydligt fler battericeller än vad som behövs av en elbilsindustri med minskande efterfrågan och borttagna incitament.

Studien beräknar att den potentiella överkapaciteten kan ligga mellan 29 och 72 procent. En industri som inte använder en tredjedel av sin kapacitet, eller ännu värre, nästan tre fjärdedelar, är i allvarliga problem.

De skattelättnader som infördes genom Inflation Reduction Act, som 30D-skattelättnaden för elbilsägare och 45X-skattelättnaden för batteriproducenter, har enligt uppgift drivit över 85 miljarder dollar (cirka 884 miljarder svenska kronor) i kapitalinvesteringar i elbils- och batteritillverkningsanläggningar. Dessa incitament har varit avgörande för att bygga upp en inhemsk batteriindustri. Om lagförslaget går igenom, kan upp till 100 procent av planerade utbyggnader av elbilsfabriker och hälften av befintlig monteringskapacitet riskera att avbrytas eller stängas.

Bilindustrin i tulltrubbel – och namnet “DEI” suger

Nya tullar slår hårt mot bilindustrin. Ett oväntat bilföretag hamnar dessutom i Trumps kulturkrig på grund av sitt namn – DEI. Bilindustrin är i gungning

Ett hot mot jobb och regional utveckling

Konsekvenserna för arbetsmarknaden är allvarliga. Enligt en rapport från International Council on Clean Transportation (ICCT) kan ett upphävande av IRA:s elbilsbestämmelser minska USA:s batteriproduktion med cirka 75 procent till 2030, från de nuvarande planerade 1 050 GWh till endast 250 GWh.

ANNONS

Organisationen drar slutsatsen att detta skulle “förinta 130 000 potentiella jobb inom elbilssektorn till 2030, inklusive 85 000 jobb inom batteritillverkning enbart”. Jobbförlusterna skulle bli nästan omedelbara och förväntas börja 2026.

Ironiskt nog skulle många av de stater som drabbas hårdast vara så kallade “röda” eller “lila” stater, som Michigan, Texas, Tennessee, Nevada, Kentucky och Georgia – delstater som traditionellt stöder det republikanska partiet. Detta har förvånat många branschanalytiker som förväntade sig att republikanska lagstiftare skulle kämpa för att bevara viktiga delar av IRA.

Nissan i panik – säljer kronjuvelen för att överleva

Den japanska biltillverkaren Nissan, som kämpar med stora förluster, överväger nu att sälja sitt globala huvudkontor i Yokohama. Ett försäljningspris på

Branschens utmaningar bortom politiken

Samtidigt som den politiska osäkerheten växer, möter bilindustrin redan utmaningar. Biljätten Stellantis, som äger varumärken som Jeep, Ram, Chrysler, Dodge och Fiat, har till exempel haft ett tufft år med sjunkande försäljning och vinster. Företaget planerar att minska sitt lager av nya bilar med cirka 100 000 fordon till början av 2025.

Även Toyota, världens största biltillverkare, har upplevt sjunkande produktion under sju månader i rad, delvis på grund av produktionsstopp och utsläppsskandaler. Detta belyser att även utan de föreslagna lagändringarna står bilindustrin inför en komplex marknad med skiftande efterfrågan.

Den amerikanska elbilsboomen står nu vid ett vägskäl. De kommande veckorna och månadernas förhandlingar i senaten kommer att avgöra om USA fortsätter att driva på för en grönare bilindustri med inhemsk produktion, eller om ambitionerna dör ut med tusentals jobb och miljardförluster som följd.

Han blir Stellantis nye vd: “Min stora ära”

Biljätten Stellantis har utsett ny vd – han tillträder 23 juni och efterträder Carlos Tavares som gjorde hastig sorti i december. Antonio Filosa, för

Missa inte:

ANNONS

Urban Hamid ångrade att han sålde skyddsvästen på Blocket. News 55

Fälla i tjänstepensionen när du fyller 65: “Kostar mig 20 000 per år”. E55

AI-hallucinationer sprider sig i domstolarna. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Börsjournalisten förklarar varför han uppskattar att arbeta på Dagens PS
Spela klippet
Börs & Finans

Dagens PS börsreporter: ”Jag vill att ekonomi ska kännas kul”

30 maj 2025
ANNONS
ANNONS