En sällsynt japansk sportbil, en 28 år gammal Nissan Skyline, är på väg att säljas på auktion och förväntas inbringa en imponerande summa.
Unikt: En Nissan för 10 miljoner kronor


Mest läst i kategorin
Bilen är en av de mest eftertraktade samlarobjekten från Nissan och dess unika historia och begränsade upplaga har gjort den till en legendarisk modell bland bilentusiaster världen över.
Denna specifika modell representerar en viktig del av Nissans motorsporthistoria och har en direkt koppling till företagets tävlingsarv.

En legendarisk Nissan Skyline R33 Nismo 400R under klubban

En av världens mest eftertraktade japanska bilar, en Nissan Skyline R33 Nismo 400R från 1996, kommer att auktioneras ut av RM Sotheby’s under Monterey Car Week i mitten av augusti. Denna sällsynta modell förväntas inbringa mellan 900 000 och 1,1 miljoner amerikanska dollar, vilket motsvarar ungefär 9,4 miljoner till 11,5 miljoner svenska kronor, baserat på aktuell växelkurs.
Detta gör den till ett av de dyraste samlarobjekten från Nissan någonsin.

Modellen utvecklades av Nismo, Nissans motorsportsavdelning, och namnet 400R syftar direkt på bilens hästkrafter. Detta var en markant ökning från de officiella 280 hästkrafterna i en standard Nissan Skyline GT-R R33.
Japan var känt för att kringgå den informella överenskommelsen mellan tillverkare om att hålla nere antalet hästkrafter i sportbilar.

Den ökade effekten kom från en kraftigt modifierad motor. Nismo borrade upp den ursprungliga 2,6-liters raka sexan till 2,8 liter och höjde trycket från de två turboladdarna till 1,1 bar.

Motorn, känd som RB-X GT2, byggdes med erfarenheter från Le Mans, vilket ger bilen en direkt koppling till motorsport.

Originalmotorn var inte direkt från Le Mans-racern utan inspirerades av en privatägd GT-R som tävlade i All Japan Grand Touring Car Championship.
Begränsad upplaga och avancerad teknik

Nismo planerade ursprungligen att bygga 100 exemplar av 400R, men produktionen stoppades när R33-modellen utgick. Endast 44 bilar producerades totalt, varav endast 40 chassin har bekräftats.
Denna extremt begränsade upplaga gör bilen ytterst sällsynt och eftertraktad bland samlare.

Trots den höga prislappen vid lanseringen, som var tre gånger så hög som en standard GT-R, fick modellen stor popularitet genom sin medverkan i det första Gran Turismo-spelet, vilket bidrog till dess legendariska status.

Bilen är utrustad med avancerad teknologi för sin tid, inklusive ATTESA E-TS PRO-fyrhjulsdrift och Super-HICAS-fyrhjulsstyrning, vilket säkerställer optimal kraftfördelning och väggrepp. Vikten har reducerats genom användning av lättviktsmaterial.

Motorhuven, bakvingen och även kardanaxeln är tillverkade av kolfiber. Bilen har även titanfjäderben, Bilstein-dämpare och 18-tums fälgar från LM GT1-racerbilen, samt en sänkt körhöjd på 30 millimeter.

Ett unikt exemplar med låg körsträcka
Det specifika exemplar som nu ska säljas har en mycket låg körsträcka på drygt 7 000 kilometer vilket är anmärkningsvärt för en bil i den åldern.

Bilen registrerades först i Japan i september 1996 och tros ha varit registrerad i Hong Kong från cirka 2012. Den köptes av en ny ägare i Gunma prefekturen i oktober 2021, innan den exporterades och registrerades i USA.

Värdet på Skyline-modeller har generellt sett stigit de senaste åren, och medan vanliga R33- och R34-modeller säljs för höga belopp, är specialutgåvor som Nismo 400R i en klass för sig. Den höga prislappen är dock ingen garanti för en omedelbar försäljning, då marknaden för samlarbilar kan vara oförutsägbar.
Ett exempel på detta är en annan sällsynt Skyline, en R34 V Spec II Nür-utgåva, som rapporterades av Boosted i februari 2025 att ha stått stilla utan ägare i över fem år.

“Rollswagen” – folkvagnen som kostade mer än en Lamborghini
Föreställ dig en bil som trots sitt ödmjuka ursprung, plötsligt överträffar de mest exklusiva sportbilarna, som Lamborghini, i pris. Det handlar om en
Missa inte:
“Bilsittande”: Nya trenden som räddar dig från P-böter. Dagens PS
Lamborghinis “elbil” kanske får en motor ändå. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]