Laddhybrider har blivit den dyraste drivlinan på den tyska bilmarknaden. Samtidigt faller priserna på elbilar när tillverkarna pressas av utsläppsmål och hård konkurrens.
Tysk bilparadox: Dyrare bil ger kortare räckvidd


På Europas största bilmarknad pågår ett prisfenomen som utmanar etablerad logik.
Tyska bilköpare betalar i dag betydligt mer för laddhybrider än för både elbilar och traditionella bensin och dieselmodeller.
Det sker trots att laddhybrider erbjuder kortare elektrisk räckvidd och en mer komplex tekniklösning.
En genomgång från forskningsinstitutet Center Automotive Research i Bochum visar att den genomsnittliga listpriset för laddhybrider i november uppgick till 46 125 euro.
Motsvarande siffra för helelektriska bilar låg på 34 674 euro medan bilar med förbränningsmotor i snitt kostade 33 024 euro. Priserna är beräknade efter rabatter. Det skriver Automotive News Europe.
Elbilar pressas ned i pris
Bakom utvecklingen ligger ett tydligt tryck på biltillverkarna.
För att nå EU:s klimatmål och kravet på nollutsläpp från nya bilar från år 2035 har tillverkarna tvingats sänka priserna på elbilar och bredda utbudet.
Under ett år ökade antalet elbilsmodeller på den tyska marknaden från 211 till 264.
Särskilt tydlig är förändringen i de mindre prissegmenten.
Andelen mindre elbilar har ökat markant och bidragit till att minska prisskillnaden mot bilar med förbränningsmotor.
I november var elbilar i genomsnitt endast 1 650 euro dyrare än fossildrivna alternativ.
Ett år tidigare var skillnaden cirka 7 000 euro.
Läs mer: Nytt mirakelbatteri kan ge elbilar räckvidd på 2000 kilometer – Dagens PS
Senaste nytt
Laddhybrider fast i mellanläget
Laddhybrider har däremot inte omfattats av samma prispress.
Tekniken betraktas alltmer som en övergångslösning snarare än en långsiktig satsning.
Det avspeglas i modellutbudet där mindre och billigare laddhybrider i praktiken saknas på den tyska marknaden.
En prisjämförelse av de tjugo mest populära modellerna i respektive drivlina visar att laddhybrider i genomsnitt kostar över 11 000 euro mer än elbilar och drygt 13 000 euro mer än motsvarande förbränningsmodeller.
Ett tydligt exempel är Volkswagen Tiguan som är landets mest sålda laddhybrid och har ett startpris över 52 000 euro.
Tendens även i Norden
Liknande mönster syns även i Finland men i mildare form.
Där var nya laddhybrider under 2024 i genomsnitt dyrare än elbilar medan bensinbilar fortsatt var det klart billigaste alternativet.
Utvecklingen understryker hur marknaden snabbt ritar om spelplanen när elektrifieringen går från nisch till huvudspår.
Missa inte:
Experternas dom: Tjänstebilarna som står sig i längden – Dagens PS
Annonser i bilen under färd – ny trend möts av hård kritik – Dagens PS

Bevakar nyheter inom bil och techsektorerna.

Bevakar nyheter inom bil och techsektorerna.

Är du en bilentusiast som själv ser efter din bil? Hitta och jämför bildelar online från ledande tillverkare i vår svenska webbutik. Att köpa bildelar av hög kvalitet på nätet för alla fordonsmodeller är enkelt – vi hjälper dig att hitta rätt reservdelar med bara några få klick!










