Dagens PS

Tvåtaktsmotorn på väg tillbaka – där du minst anar den

General Motors kollar på om de kan få till en tvåtaktsmotor i kommande hybrider. Bild på två Buick. (Foto: Buick)
General Motors kollar på om de kan få till en tvåtaktsmotor i kommande hybrider. Bild på två Buick. (Foto: Buick)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 11 dec. 2025Publicerad: 11 dec. 2025

GM väcker liv i tvåtaktsmotorn igen – men frågan är om den gamla trotjänaren verkligen får en chans på vägarna denna gång.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Tvåtaktaren har för många blivit ett minne från skogsstigar, moppegarage och ungdomliga misstag. För den som inte ägnat år åt oljeblandning och blå rök känns den nästan museal.

Ändå är det just den här motortypen som nu fångat General Motors intresse.

Ett nytt patent visar att företaget undersöker hur en tvåtaktsmotor skulle kunna ta plats i framtida hybridbilar. Det handlar inte om en nostalgitripp utan om en konstruktion där de klassiska cylinderportarna täcks av ett linjärt ventilarrangemang på insidan av cylindern.

Poängen är enkel: minska slitaget på kolvringarna, en detalj som historiskt gjort tvåtaktare mer underhållskrävande än deras fyrtaktskusiner.

Skiss på hur det kan se ut och var den skulle placeras. (Foto: US Patent and Trademark Office)
Skiss på hur det kan se ut och var den skulle placeras. (Foto: US Patent and Trademark Office)

Gamla knep i ny förpackning

Traditionellt har tvåtaktaren skött sin gasväxling genom enkla portöppningar som kolven själv hanterar. GM:s lösning innebär att ventilerna rör sig längs cylinderväggen och styr flödet mer precist.

Det kan ge stabilare tätning och bättre livslängd – något som lockar när varje komponent i en hybrid ska leva länge.

Konstruktionen kan dessutom påverka tajmningen eftersom ventilerna inte behöver följa kolvens rörelser fullt ut. Det låter modernt, men samtidigt är det inget okänt grepp. Historien är full av exempel på allt från rörliga reedventiler till de roterande skapelser som gjort Rotax populärt.

ANNONS
Detaljbild från patentansökan. (Foto: US Patent and Trademark Office)
Detaljbild från patentansökan. (Foto: US Patent and Trademark Office)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

04 dec. 2025
Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

29 nov. 2025

Emissionsfrågan hänger kvar

Frågan är dock om tekniken gör något åt det som en gång skickade tvåtaktaren i skamvrån: utsläppen. I patentet visar GM ventiler som öppnar och stänger samtidigt på insugs- och avgas­sida, ett upplägg som ger effektiv spolning men inte direkt dämpar mängden oförbrända kolväten.

Det kan förstås finnas fler lösningar på ritbordet, men utifrån det som visas nu känns det osannolikt att parkeringarna snart fylls av det karakteristiska ring-ding-ding-ljudet. Tvåtaktaren må ha charm, men vägen tillbaka till offentlig trafik är fortfarande lång – även med GM som påhejare.

Toyota på väg att spränga elbilsgränserna med solid state-batteriet

Toyotas satsning på solid state-batterier kan förändra elbilens framtid och öppna dörren för helt nya drivlinor och räckvidder. När Toyota kliver fram och

Missa inte:

Farliga medicintips sprids i dina flöden: “Kan förvärra sjukdomar”. News 55

Nya aktieregler får kritik: “Absurt att tro att det påverkar”. Realtid

Nytt vägmärke införs i Europa: Detta betyder den rombformade skylten. E55

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS