Dagens PS

Tronskifte bland Tysklands mest älskade klassiker

Tyska bilentusiasterna har skiftat lite på toppen. (Foto: Valdemaras Januška på Unsplash, Freysteinn G. Jonsson on Unsplash, Jason Clifton on Unsplash och Autodata 24)
Tyska bilentusiasterna har skiftat lite på toppen. (Foto: Valdemaras Januška på Unsplash, Freysteinn G. Jonsson on Unsplash, Jason Clifton on Unsplash och Autodata 24)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 24 juli 2025Publicerad: 24 juli 2025

En oväntad favorit kliver fram bland Tysklands mest älskade klassiker – en verklig sensation för alla bilentusiaster.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Efter åratal av att ha dominerat topplistan har en välkänd ikon fått lämna ifrån sig förstaplatsen till en efterföljare, vilket markerar en betydande förändring i veteranbilsvärlden, skriver T-online.

Veteranbilsmarknaden i Tyskland fortsätter att växa

Beståndet av historiska fordon i Tyskland fortsätter att öka stadigt. Enligt den senaste studien från marknadsanalytikerna Wolk & Nikoloc/BBE Automotive, som även rapporterats av “Auto Motor und Sport“, finns det nu omkring 1,45 miljoner personbilar som är 30 år eller äldre i landet.

Mer än hälften av dessa fordon, närmare bestämt 790 439 bilar, bär det så kallade H-registret, vilket certifierar dem som ett motorfordonstekniskt kulturarv. Denna siffra visar på den djupa uppskattningen för dessa bilar och deras roll i landets motorhistoria.

Att så många fordon kvalificerar sig för H-registret understryker inte bara deras ålder utan också deras originalitet och bevarandestatus, vilket är centralt för veteranbilsentusiaster.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Utöver dessa registrerade fordon med H-skyltar, inkluderar studien ytterligare 888 355 fordon som är över 30 år gamla men som inte har ett H-register. Detta kan bero på olika faktorer, såsom att ägaren inte prioriterar H-registreringen eller att fordonet inte helt uppfyller kraven för den särskilda klassificeringen, exempelvis på grund av omfattande modifieringar.

Om man dessutom räknar in de cirka 220 000 fordon som är utrustade med 07-nummer (en särskild typ av samlarregistreringsskylt), växelskyltar eller saknar registrering men ändå finns i samlingar eller är under restaurering, uppskattas det totala beståndet av veteranbilar i Tyskland till imponerande 1,67 miljoner fordon.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Nöje & Underhållning

Peter Jöback bjuder hem publiken till sin egen trädgård

10 juli 2025

De mest populära bilmärkena bland tyska veteranbilsägare

ANNONS

När det gäller de mest omtyckta bilmärkena bibehålls en välbekant struktur i toppskiktet.

Volkswagen fortsätter att leda statistiken över antalet veteranbilar, vilket understryker märkets historiska betydelse och dess popularitet bland samlare och entusiaster. Märken som Volkswagen har en unik förmåga att tilltala både de som upplevt bilarna under deras storhetstid och yngre generationer som upptäcker deras charm.

På andra plats återfinns Mercedes-Benz, tätt följt av BMW. Dessa tyska premiumtillverkare har länge varit synonyma med kvalitet och ingenjörskonst, vilket gör deras modeller till eftertraktade veteranbilar. Deras modeller representerar ofta en kombination av lyx, prestanda och pålitlighet som tilltalar en bred publik.

Efter de ledande tre tyska tillverkarna följer Audi, Opel och Porsche, som ytterligare befäster Tysklands dominans på veteranbilsmarknaden.

“Rollswagen” – folkvagnen som kostade mer än en Lamborghini

Föreställ dig en bil som trots sitt ödmjuka ursprung, plötsligt överträffar de mest exklusiva sportbilarna, som Lamborghini, i pris. Det handlar om en

Porsches närvaro på listan visar på det starka intresset för sportbilar med en rik historia.

Först på sjunde plats hittar man den första importören, italienska Fiat, som visar att även utländska märken som Fiat 500 har en trogen skara anhängare i Tyskland.

Efter Fiat kommer den klassiska östtyska Trabant från tillverkaren Sachsenring, som trots sin enkla konstruktion och bakgrund har uppnått kultstatus. Dess unika historia och särprägel gör den till ett omtyckt samlarobjekt för många.

Därefter följer Ford Europa och slutligen en samling amerikanska märken som Chevrolet, Pontiac och Buick, som tillsammans utgör tionde platsen.

ANNONS

Denna breda representation av märken vittnar om en mångfald av intressen inom den tyska veteranbilskulturen, där både inhemska ikoner och internationella favoriter får sin plats i rampljuset.

En ny kung på tronen: Volkswagen Golf tar över

Golf Typ 19E (Foto: Autodata 24)
Golf Typ 19E (Foto: Autodata 24)

I listan över de mest registrerade veteranbilsmodellerna har det skett en betydande förändring.

Volkswagen Golf har nu erövrat förstaplatsen, vilket innebär att den ikoniska kompaktbilen från Wolfsburg har förpassat den mångårige ledaren Bubblan till femte plats.

Bubbla (Foto: Giovanni Ribeiro Unsplash)
Bubbla (Foto: Giovanni Ribeiro Unsplash)

För bara fem år sedan höll Bubblan fortfarande den absoluta toppositionen.

Denna förskjutning illustrerar tydligt ett generationsskifte inom veteranbilsvärlden, där nyare, men ändå klassiska, modeller klättrar i popularitet och etablerar sig som samlarobjekt.

Särskilt den slitstarka andra generationens Golf (Typ 19E) har bidragit till denna uppgång och visar hur en bil som en gång var en folkbil, tillverkad i miljontals exemplar, nu blivit ett eftertraktat samlarobjekt med sin egen unika charm och historia.

ANNONS
Mercedes Benz W123 (Foto: Evgeni Adutskevich on Unsplash)
Mercedes Benz W123 (Foto: Evgeni Adutskevich on Unsplash)

På andra och tredje plats återfinns Mercedes-Benz mellanklassmodeller W123 och W124, som båda är kända för sin robusthet och tidlösa design. Dessa modeller har länge varit populära bland både familjer och yrkesförare, men har nu funnit sin självklara plats i veteranbilssegmentet tack vare sin byggkvalitet och pålitlighet.

Folkabussen i sina versioner T1 till T4, är också framträdande på listan, vilket speglar dess bestående attraktionskraft som både transportfordon, fritidsfordon och livsstilsikon. Dess mångsidighet har gjort den till en favorit bland många.

BMW 3 series (Foto: Miłosz Klinowski Unsplash)
BMW 3 series (Foto: Miłosz Klinowski Unsplash)

Därefter följer BMW 3-serien, Mercedes-Benz SL-serien (R107/R129) och 190 (W201), Audi 80/90, Porsche 911 och slutligen Trabant.

Mercedes-Benz SL (Foto: Jason Clifton on Unsplash)
Mercedes-Benz SL (Foto: Jason Clifton on Unsplash)
Audi 80 CL (Foto: Blocket)
Audi 80 CL (Foto: Blocket)
Porsche 911 (Foto: Valdemaras Januška on Unsplash)
Porsche 911 (Foto: Valdemaras Januška on Unsplash)
Trabant (Foto: Freysteinn G. Jonsson on Unsplash)
Trabant (Foto: Freysteinn G. Jonsson on Unsplash)
ANNONS

Denna varierande lista visar på en bredd i intresset för olika typer av fordon, från sportbilar till praktiska transportmedel, som alla har blivit uppskattade veteranbilar och fortsätter att fascinera entusiaster över hela Tyskland.

En glädjespridare fyller 130 år – följ med på en tidsresa

Škoda Auto firar 130 år, en resa som sträcker sig från en blygsam cykelverkstad till en global biltillverkare Vissa framsteg har format vårt samhälle mer

Missa inte:

Många upplever det – men få förstår varför. Dagens PS

Räddningen är här: BMW:s lösning för V8-motorn. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS