Dagens PS

Trendbrottet: Färre väljer elbilar i Sverige

Efter den snabba uppgången - nu minskar registreringarna av elbilar. (Foto: Pressbild)
Maths Nilsson
Maths Nilsson
Uppdaterad: 22 feb. 2021Publicerad: 22 feb. 2021

Nyregistreringen av elbilar minskar i Sverige efter den kraftiga tillväxten.
I januari var nedgången åtta procent – i februari ser raset ut att bli betydligt större.
Nu visar en ny undersökning att mer än varannan svensk inte har förtroende för regeringens bilpolitik.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Under förra året slog elbilarna rekord i Sverige och antalet nyregistrerade elbilar ökade med 75 procent till 30 036 bilar. Mest registrerade elbil blev Volkswagen ID.3 före Tesla Model 3.

Men efter nyår tycks något ha hänt – för första gången på flera år minskar registreringen av elbilar. I januari registrerades 1210 nya elbilar, en minskning med åtta procent. Med en vecka kvar på februari är ser raset ut att eskalera, enligt Car.info:s statistik. Hittills har bara 880 elbilar nyregistrerats i februari. Om utvecklingen håller i sig kommer minskningen att landa på över 20 procent.

Anledningarna bakom minskningen kan vara flera. Vid nyår togs miljöbilsrabatten bort för den som kör en elbil som förmånsbil. Över en natt höjdes skatten med knappt 500 kr per månad. Den 1 april höjs bonusen för den som köper en ny elbil från 60 000 kr till 70 000 kr. Kanske är det så att många väntar ut den högre bonusen.

Polestar 2 är den elbil som toppar registreringarna i Sverige i februari. Foto: Polestar

Flera heta elbilsmodeller är också på väg ut på marknaden under året: Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq och Tesla Model Y, bara för att nämna några. De mest sålda elbilmodellerna hittills i februari är Polestar 2 och Audi e-tron.

– Vår bedömning är att minskningen är väntad. Den beror till stor del på de nya styrmedlen som nu införs eller är aviserade under första halvåret 2021 som har skapat stor osäkerhet. Även lanseringen av populära modeller som skedde i slutet av förra året ger ofta en ketchupeffekt då många som beställt och väntat en tid fick leveranser, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden.

Enligt en ny undersökning som Kvdbil har gjort har mer än varannan svensk lågt förtroende för regeringens bilpolitik. Undersökningen visar att varannan bilägare oroar sig för nya reformer och att det är höjda skatter som oroar mest. Inte mer än 15 procent  av svenskarna har förtroende för hur politikerna hanterar bilpolitiken.

55 procent svarar att de har ganska litet eller mycket litet förtroende. Även de som inte äger någon bil har lågt förtroende: Fyra av tio utan bil har ganska litet eller mycket litet förtroende för regeringens bilpolitik.

ANNONS

Så stort förtroende har svenskarna för bilpolitiken

Vilket förtroende har du för den förda politiken kring bilägandet i Sverige?

Bilägare

Ej tillgång till bil

Totalt

Mycket stort förtroende

1 %

1 %

1 %

Ganska stort förtroende

14 %

16 %

14 %

Ganska litet förtroende

35 %

24 %

33 %

Mycket litet förtroende

25 %

16 %

22 %

Vet ej

26 %

44 %

30 %

Mycket + ganska stort förtroende

15 %

17 %

15 %

Ganska + Mycket litet förtroende

59 %

40 %

55 %

Bas

791

198

1 033

 

Oroar du dig för nya politiska reformer som påverkar ditt bilägande?

Bilägare (inkl. leasing, bil genom jobbet etc.)

Ja

49 %

Nej

40 %

Vet ej

11 %

Bas

791

 

Vilka politiska reformer oroar du dig mest för?

ANNONS

Bilägare

Höjd skatt på drivmedel

80 %

Höjd fordonsskatt

77 %

Fler och höjda trängselskatter

36 %

Miljözoner och andra förbud mot biltrafik

42 %

Minskade infrastruktursatsningar

31 %

Annat

3 %

Vet ej

0 %

Bas

384

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 3–6 september 2020. Totalt intervjuades 1033 personer i åldern 18-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS