Dagens PS

Toyota bZ4X – Komfortdrömmen med en rejäl akilleshäl

Toyota bZ4X (Foto: Toyota)
Toyota bZ4X (Foto: Toyota)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 10 juni 2025Publicerad: 10 juni 2025

Toyotas bZ4X har fått en välbehövlig uppdatering. Men trots förbättringar kvarstår utmaningar med räckvidd.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Toyotas första helt elektriska suv, bZ4X, har fått en tuff start med kritik och utmaningar. Men nu har en uppdaterad version anlänt, och europeiska motorjournalister har granskat den noggrant.

Är den förbättrade bZ4X äntligen redo att ta sig an konkurrenterna?

Vi har samlat de viktigaste intrycken för att ge dig en klar bild av vad du kan förvänta dig av denna nya elbil från Toyota.

Toyota bZ4X (Foto: Toyota)
Toyota bZ4X (Foto: Toyota)

Förbättringar under skalet

Toyota har lyssnat på kritiken och gjort betydande uppdateringar av bZ4X. Enligt Autocar har fronten fått ett nytt utseende med smalare strålkastare och hjulhuslister som nu är glanssvarta istället för omålade.

Mer betydelsefullt är dock räckviddsförbättringen, tack vare ett större batteri och ökad effektivitet. Batterikapaciteten har utökats från 71,4 kWh till 73,1 kWh (varav 69,0 kWh är användbart), genom att omkonfigurera packens form och de omgivande komponenterna.

En mindre batteriversion på 57,7/54,0 kWh kommer också att finnas, men förväntas inte bli vanlig i Storbritannien, skriver Autocar.

För att säkerställa Toyotas rykte om lång livslängd finns nu en meny i instrumentklustret som visar batteriets hälsostatus, vilket indikerar hur många procent av batteriets ursprungliga kapacitet som återstår.

ANNONS
Toyota bZ4X (Foto: Toyota)
Toyota bZ4X (Foto: Toyota)

Drivlinan har också blivit effektivare genom användning av kiselkarbidomvandlare och polering av växellådans kuggar, trots en ökning i motoreffekt. Chassisstyvheten har förbättrats genom justeringar av den främre underramen och extra lim i golvet, medan fjädrar, dämpare och bussningar har kalibrerats om för att ge en lugnare körning, särskilt för baksätespassagerare.

Interiören har också fått en översyn. Den tidigare glanssvarta mittkonsolen med dold telefonförvaring har bytts ut mot en matt yta med två trådlösa laddningsplattor, vilket upplevs som en tydlig förbättring.

Enligt Autocar har Lexus RZ donerat sitt större och mer sofistikerade multimediasystem, vilket innebär att bZ4X förlorar några fysiska knappar, men de flesta har flyttats till en permanent verktygsfält på pekskärmen. Jämfört med RZ har infotainmentsystemet fått en subtil, men betydelsefull, uppgradering som gör det mycket enklare att använda. Tyginläggen på instrumentbrädan har ersatts med texturerat gummi, vilket upplevs som slitstarkt men gör att kabinen ser något dyster ut.

Utrymmet invändigt är oförändrat, med bra benutrymme bak men ett högt golv och ett bagageutrymme som endast är tillräckligt, enligt Autocar.

Toyota bZ4X (Foto: Toyota)
Toyota bZ4X (Foto: Toyota)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

Prestanda och räckvidd – en blandad bild

Car and Driver framhäver att bZ4X ger en mjuk körning, har en rymlig kupé och är pigg i stadstrafik. Dock pekar de på en begränsad körsträcka och att vissa körfunktioner saknas, samt att instrumentklustret kan vara svårt att se.

De skriver att bilens körsträcka är dess största svaghet, med en uppskattad EPA-räckvidd på upp till 406 kilometer, men att de endast uppnådde 257 kilometer i deras verkliga motorvägstest. Detta gör att den hamnar efter konkurrenter som Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 och Tesla Model Y.

ANNONS

Den dubbelmotoriga versionen har fått en betydande effektökning på 124 hästkrafter, vilket sänker noll till 100 kilometer i timmen-tiden med 1,8 sekunder, och bilen känns nu betydligt rappare, enligt Autocar.

Toyota bZ4X (Foto: Toyota)
Toyota bZ4X (Foto: Toyota)

Den enkelmotoriga versionen med en blygsammare ökning på 20 hästkrafter förblir dock en tillräcklig men inte enastående prestanda. Car and Driver uppger att den enkelmotoriga versionen med framhjulsdrift erbjuder 201 hästkrafter, medan den fyrhjulsdrivna versionen med dubbla motorer har 215 hästkrafter.

Enligt Carwow gör bZ4X inte mycket för att få hjärtat att slå snabbare, men med riklig utrustning och komfort är den lätt att leva med. De nämner att bilen är bekväm på ojämna vägar och mycket lätt att köra, men påpekar att bagageutrymmet är litet och att det saknas ett handskfack.

Carwow noterar att den enkelmotoriga versionen på 204 hästkrafter räcker för de flesta och ger bättre räckvidd. Officiella tester visar en räckvidd på mellan 413 och 510 kilometer.

Toyota bZ4X (Foto: Toyota)
Toyota bZ4X (Foto: Toyota)

Pris och konkurrenskraft

Toyota bZ4X har fått sänkta priser i Sverige, där den framhjulsdrivna versionen av bZ4X Active nu kostar från 479 900 kronor.

Fyrhjulsdrivna varianter, som Active Tech AWD, börjar från 554 900 kronor.

ANNONS

Detta är en del av Toyotas strategi att positionera bZ4X mer konkurrenskraftigt på elbilsmarknaden. Som jämförelse är bZ4X något dyrare än exempelvis Skoda Enyaq och Nissan Ariya, men billigare än Ford Mustang Mach-E, skriver Carwow.

Enligt What Car? är bZ4X prismässigt konkurrenskraftig jämfört med bland andra Hyundai Ioniq 5, men dyrare än Kia EV6 och Tesla Model Y.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Sammanfattning av bedömningarna

Överlag är bedömningen att Toyota bZ4X har förbättrats avsevärt sedan lanseringen, men att den fortfarande har utmaningar, särskilt när det gäller räckvidd i verklig körning och laddningshastighet jämfört med vissa konkurrenter.

Dess styrkor ligger i en komfortabel körupplevelse, rymlig interiör för passagerare (särskilt benutrymme bak), och Toyotas erkända tillförlitlighet samt en generös batterigaranti.

Fakta: Toyota bZ4X

    • Batterikapacitet: Upp till 73,1 kWh totalt (69,0 kWh användbart)

    • Räckvidd (WLTP): Upp till 570 kilometer (enkelmotor, 18-tums fälgar)

    • Laddningshastighet (DC): Upp till 150 kW (10-80 procent på cirka 30 minuter)

    • Motoralternativ:
        • Enkelmotor, framhjulsdrift: 201 hästkrafter

        • Dubbla motorer, fyrhjulsdrift: 215-343 hästkrafter

    • 0-100 km/h (dubbla motorer): Från 6,4 sekunder

    • Bagageutrymme: 452 liter

    • Pris i Sverige: Från 479 900 kronor (framhjulsdrift)

    • Batterigaranti: Upp till 10 år eller 1 000 000 kilometer (vid årlig hälsokontroll hos auktoriserad Toyota-verkstad)


Glöm avgaserna – det här är den nya miljöboven

Nu är det bekräftat att det inte längre är avgaserna som är det som förorenar mest. Trots elbilarnas intåg går det åt fel hål. En ny studie belyser en

ANNONS

Missa inte:

Leif “Loket” Olsson: Miljonbluffen som plågade hans sista tid. News 55

“Dr Doom” vänder blad – spår uppsving för USA:s ekonomi. E55

Råvaruexperten: Klassiska portföljen är död. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS