Seat satsar på att vara med och förvandla Europas städer till utsläppsfria zoner.
Det första bidraget är ett rent nöje att köra i stan – eldrivna Seat Mo eScooter 125.
Men varför börjar SL-bussarna tuta på mig på motorvägen?

TEST SEAT MO E-SCOOTER 125. I bilköerna på väg till provkörningen i Nacka Strand öster om Stockholm slår det mig. Så här kan vi inte hålla på mycket längre. Nästan alla av oss i bilköerna sitter ensamma i våra bilar, de flesta i stora tunga suv:ar, utan vare sig passagerare eller bagage. Inte ens trängselavgifter eller pandemi har en avskräckande effekt längre, trafiken i Stockholm kryper fram igen. Och eftersom tid är det mest värdefulla i våra liv är det slöseri med livet att sitta i bilkö.

I de trånga stadsmiljöerna kommer Seats nya scooter bäst till sin rätt. Foto: Seat

Kanske är jag på väg mot lösningen. Biltillverkaren Seats nya division för urban mobilitet låter mig testa den elektriska motorcykeln Seat Mo eScooter 125 som vill förändra stadspendlingen. Ja, ska vi vara helt korrekta har de redan lanserat en elsparkcykel, men den är till för de kortaste avstånden när du parkerat din fossildrivna Seat. Motorcykeln är för oss som tar klimathotet på allvar och vill ha ett alternativ till att sitta ensamma i en stor bil som släpper ut koldioxid.

Motsvarar en 125:a

Seats första motorcykel är helt eldriven och elmotorn och batteriet motsvarar en fossildriven gammal 125-kubikare, vilket gör att du får köra den på A1-körkort för lätt motorcykel.

De flesta elektriska motorcyklar kommer i dag från Asien, men Mo är en helspansk produkt från Seats hemstad Barcelona. Den lilla elbågen tillverkas i samarbete med Silence som är en anna Barcelona-tillverkare, helt specialiserad på elektriska tvåhjulingar. Ska vi vara helt ärliga så är Seats nyhet mer lik Silence modell S01 än något fordon från Seat.

Inne i stan susar scootern ifrån bilarna, på motorvägen är det en annan femma. Foto: Seat

Men denna badge engineering må vara dem förlåten, för Seat Mo eScooter har snygga moderna linjer som det anstår en helt elektrisk scooter. Den lilla hojen har helt integrerad LED-belysning både bak och fram och en ärtig färgsättning. En av scooterns största förtjänster visar sig redan innan jag susat i väg. Under sadeln finns ett enormt fack som rymmer både matkassar och jobbdator eller två hjälmar om du så vill. Öppnas smidigt genom att hålla in båda bromshandtagen.

Snabb ur startblocken

Ett tryck på en knapp och scootern är i väg. Från start är den betydligt piggare än en bensindriven 125-kubikare tack vare elmotorns vridmoment. 0-50 km/h går på endast 3,9 sekunder vilket gör den betydligt raskare än elektriska EU-mopeder.

ANNONS
ANNONS

Sadeln erbjuder en rak och hög position med utmärkt sikt över trafiken. I stadstrafik är den smidig som få andra fordon. En liten randanmärkning är att det är lätt att komma åt gashandtaget när jag bromsar, starkare fjäder hade varit önskvärt.

Elektrisk körning för slott och koja – nu kan du köra utsläppsfri motorcykel för under 75 000 kr. Foto: Seat

Toppfarten på Seats scooter är 95 km/h och det betyder att du hänger med i trafikrytmen på flesta vägar i Sverige. Vi kör ut den på motorväg och en del trafikanter tittar lite snett på scootern, troligen misstänker de att det är en EU-moppe som kört fel. En SL-buss tutar ilsket trots att jag håller mig på fartgränsen 80 km/h. Kanske tror bussföraren att det är en trimmad EU-moppe som ligger framför.

Fortare än så vill jag helst inte köra med Mo, för i högre farter på motorväg känns fjädringen en aning skumpig när farten börjar närma sig toppfarten 95 km/h. Den som ska köra mycket på motorväg under sin jobbpendling rekommenderas att beställa en extra vindruta som finns som tillval. Fjädringen kommer betydligt mer till sin rätt om du håller dig under 70 km/h.

Trött i ecoläget

Tre olika körlägen erbjuds: City, Sport och Eco. I Ecoläget känns den för trött för att vara i min smak. City känns smidigt och avslappnat i stan och sport fungerar bra på motorvägen när den regenererande bromsningen är avstängd.

Räckvidden på scootern uppges till 137 km med batteriet på 5,6 kWh, och det kommer att räcka gott för de flesta. De verkliga långpendlarna kan köpa ett extra batteri, för Seat Mo har ett löstagbart batteri som väger 41 kg. Du kan dra det med dig på inbyggda hjul om du inte vill ladda direkt i motorcykeln. Den laddas med en nätadapter som du pluggar in i ett vanligt väguttag och full laddning tar 6-8 timmar..

Prislappen för Seat Mo ligger på 74 900 kronor eller 950 kronor i månaden med ett speciellt MC-lån som Seat erbjuder. En rejäl slant upp jämfört med en traditionell scooter med 125 kubik. Fördelen är extrem smidighet i stan och helt tyst och utsläppsfri körning som faktiskt kan göra stor skillnad i urbana miljöer.

En livboj för klimatet? Ja, elscootern kan fylla många transportbehov i stan. Foto: Seat

För den längre pendlingen på motorväg kommer komforten till korta, så de flesta kommer trots allt fortsätta susa runt ensamma i sina stora bilar. Men i bilköer och för urban körning i trånga miljöer är den perfekt, både tyst och utsläppsfri.

ANNONS
ANNONS

Måhända är det lite greenwashing, men e-scootern Mo är ändå ett lovvärt initiativ av en biltillverkare som Seat som lyfter fram ett klimatsmart alternativ som kan ta bort buller och avgaser från våra stadskärnor. Den som vill ta sig fram klimatsmart, snabbt och smidigt inom stadens gränser kan med fördel slå till på den tystlåtna spanska tvåhjulingen.

Fakta Seat Mo e-Scooter 125

Lagringsutrymme: Plats för två hjälmar under sätet
Motorkraft: 7kW (9kW max)
Batteri: 5,6 kWh (portabelt)
Räckvidd: upp till 137km
Topphastighet: upp till 95 km/h
Acceleration (0-50): 3,9 sec
Växel: Automatisk med back
Pris: från 74 900 kronor
Garanti: 2 år på motorcykeln och 4 år eller 4000 mil på batteriet
MC-körkort krävs: A, A1 eller A2

 

I samarbete med CarUp.se: bilnyheter och tester av elbilar