Tesla har nyligen tagit ett steg som förbryllat många som följer bolagets utveckling inom självkörande teknik.
Teslas självkörande taxi – kräver mänsklig förare


Mest läst i kategorin
Istället för att lansera helt autonoma robotaxibilar i San Francisco, vilket länge varit Elon Musks uttalade mål, har företaget i stället inlett en chaufförsdriven taxiverksamhet.
Detta innebär att bilar körs med en mänsklig förare vid ratten, ett avsteg från de helautomatiska “robotaxibilarna” som redan testas i Austin, Texas, där en människa endast sitter i passagerarsätet som övervakare.
Teslas satsning i San Francisco kräver mänsklig närvaro
Anledningen till detta oväntade beslut grundar sig i gällande regler. En talesperson för California Public Utilities Commission (CPUC) har klargjort att Tesla inte får “testa eller transportera allmänheten” i ett autonomt fordon, inte ens med en säkerhetsförare.
Transport av passagerare är endast tillåten om den utförs av en mänsklig förare i ett “icke-autonomt fordon”.
Enligt Reuters har Tesla för närvarande ett tillstånd som tillåter dem att bedriva traditionell fordonstrafik för chartertjänster, vilket i praktiken är en taxiverksamhet.

Utmaningar och möjligheter med Full Self-Driving
Trots de nuvarande begränsningarna finns det ett sätt för Tesla att integrera sin avancerade teknik. Förarna kan använda Teslas programvara “Full Self-Driving” (FSD) under körningarna. Denna mjukvara är laglig för bilägare att använda, men den kräver att en mänsklig förare ständigt övervakar och är redo att ta över kontrollen när som helst.
Inget särskilt tillstånd krävs för att använda FSD på detta sätt, men CPUC:s talesperson har inte kommenterat huruvida det är tillåtet att aktivera FSD när passagerare finns i bilen.
Begränsad start och framtida planer
Denna nya chaufförstjänst kommer initialt att vara mycket begränsad. Tesla har meddelat CPUC att de kommer att börja med att erbjuda resor till “anställdas vänner och familj” samt “utvalda medlemmar av allmänheten”.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Många frågor återstår att besvara gällande framtida kostnader och tidsplaner, då ytterligare tillstånd krävs för att kunna erbjuda en fullskalig robotaxitjänst. Kaliforniens regler kräver också att företag initialt bedriver en pilotfas där de inte får ta betalt för sina tjänster.
Denna strategi visar Teslas ambition att expandera sina självkörande tjänster, även om det innebär att anpassa sig till lokala regelverk och kompromissa med den helautonoma visionen på kort sikt. Det återstår att se hur denna “chaufförsdrivna” start kommer att bana väg för framtida, mer autonoma lösningar i San Francisco och andra marknader.
Musk har tidigare uttryckt att företaget arbetar med att få de nödvändiga regleringsmässiga tillstånden för att kunna lansera sina robotaxibilar på fler marknader.

Tesla: Rykten pekar mot en överraskande Model Y-variant
Tesla står inför en avgörande period efter en utmanande första halva av året. Spekulationerna kring företagets nästa “prisvärda modell” har tätnat efter
Missa inte:
Oväntad duell: F1-stjärnan utmanad på svensk mark. Dagens PS
Nya Corvette E-Ray till Europa – men dubbelt så dyr. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]