Dagens PS

Sverige har mer "elbilsmetall" än vad man trott

Så här kan en litiumförande pegmatit se ut. Lite drygt hälften av världens litiumförsörjning kommer idag från dessa bergarter. (Foto: Luleå tekniska universitet)
Så här kan en litiumförande pegmatit se ut. Lite drygt hälften av världens litiumförsörjning kommer idag från dessa bergarter. (Foto: Luleå tekniska universitet)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 26 nov. 2025Publicerad: 26 nov. 2025

Nya resultat från Luleå tekniska universitet antyder att Sveriges berggrund kan rymma mer litium än man tidigare förstått – och därmed fler möjligheter för framtida elbilsbatterier.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Litium är numera tätt förknippat med elbilar och energilagring. Trots det vet vi fortfarande förvånansvärt lite om hur denna metall bildades i den svenska berggrunden.

Just därför har malmgeologer vid Luleå tekniska universitet ägnat flera år åt att gå till botten med fenomenet.

Utgångspunkten har varit Varuträsk i Västerbotten – ett område som hade en liten litiumgruva redan på 1930-talet men som framför allt lockar nyfikenhet för sina pegmatiter, en bergart som ofta bär på den eftertraktade metallen.

Forskargruppen, ledd av Joel Andersson, har granskat området med metoder som sträcker sig från fältstudier till 3D-modellering och avancerade laboratorieanalyser.

2026 blir året då en ny spelare brakar in på svenska bilscenen

En ny eldriven kompakt-SUV är på väg hit och markerar ännu ett steg i det snabbt föränderliga elbilslandskapet. Det händer mycket på elbilsmarknaden,

Ett gammalt mysterium får nya ledtrådar

Den långa historien om litium i svensk berggrund börjar för ungefär 1,78 miljarder år sedan. Under den tiden bildades pegmatiterna i Varuträsk – men inte på det sätt man tidigare antagit.

Traditionellt har man föreställt sig att litiumrika pegmatiter uppstår i direkt samband med stora granitkroppar.

De nya resultaten från Luleå tekniska universitet visar en annan bild.

ANNONS

Genom att åldersbestämma mineral och jämföra olika bergarter i området framträder nu en tidslinje där litiumpegmatiterna är ungefär 15 miljoner år yngre än närliggande graniter. Det innebär att de uppstod vid ett separat geologiskt tillfälle.

Förklaringen verkar i stället finnas i hur smält berg rört sig genom sprickor och strukturer i berget, och hur detta stelnat i rätt temperaturer.

Det här sättet att tänka pekar på att litiumpegmatiter inte behöver ligga ”armkrok” med granit, utan kan dyka upp där geologin skapat gynnsamma transportvägar för de smältor som en gång rörde sig djupt under jord.

Teslas FSD får nej i Europa

Tesla får bakläxa i EU efter att RDW tonat ned bolagets påstående om ett kommande godkännande för FSD i Europa. Tesla antydde nyligen att deras system

ANNONS

Senaste nytt

Ola Skogö - Modulärt byggande för flexibla samhällen
Spela klippet
PS Partner

Därför växer modulärt byggande i Sverige

24 nov. 2025
Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

15 nov. 2025

När hårt berg styr mjuk metall

En av de mer oväntade insikterna från forskningen handlar om värdbergets egenskaper. Genom att mäta hur hårt eller mjukt olika bergarter är, kunde forskarna se ett mönster: i mer lättdeformerade bergarter tränger pegmatiter upp nästan lodrätt, medan hårdare berg ger betydligt flackare inträngningsvinklar.

Världens största litiumfynd har ofta bildats just i flacka strukturer.

Det gör den här detaljen extra intressant, eftersom Varuträsk följer samma logik. Kombinationen av äldre sprickor, lämpliga tryckförhållanden och hårdare värdberg verkar ha lett till att litiumsmältorna hittade perfekta platser att stelna på.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

ANNONS

Vad betyder detta för Sveriges litiumjakt?

Det som framträder ur Luleåforskarnas arbete är en helt ny karta över var litium kan tänkas finnas. Om man inte längre måste leta vid stora granitmassiv, utan i stället kan följa strukturer i berggrunden, öppnas helt nya områden.

Det kan påverka framtida prospektering – inte bara i Sverige utan också i norra Finland.

Frågan är angelägen.

Behovet av litium ökar snabbt i takt med att elbilsproduktionen växer. Priset varierar kraftigt men ligger ofta kring 100 000–150 000 kronor per ton på världsmarknaden, beroende på kvalitet och form.

Och eftersom EU försöker stärka sin egen råvaruförsörjning hamnar varje fynd på forskarnas radar.

Andersson sammanfattar saken med att mer kunskap ger fler möjligheter. Om vi förstår hur litium bildats kan framtida prospektering styras bättre – och kanske får Sverige återigen betydelse i den globala jakten på elbilsmetallen.

Äntligen: Solid State-batterierna på löpande bandet

Kinas första storskaliga produktionslina för helt solid state-batterier är i gång och markerar ett tekniskt steg som kan påverka framtidens elbilar. Kina

Missa inte:

ANNONS

Svensk matbutik säljer en ask vindruvor för 370 kronor. News 55

Gasen skulle betalas med garantipensionen. E55

Efter DOGE: Vilka blev konsekvenserna för USA? Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS