”Djupt olyckligt”, säger han om den populära men klimatfarliga biltypen.

På 1990-talet var Axel Wenblad miljöchef på Volvo.

I dag är han ordförande för Världsnaturfonden WWF och han får inte ihop det när Volvo Cars å ena sidan säger sig värna miljön, å den andra säljer stora, tunga suvar som aldrig tidigare.

”Det rimmar illa naturligtvis”, säger Axel Wenblad till SVT Nyheter.

”Jag tycker det är djupt olyckligt. Vi måste minska påverkan på klimatet på alla områden och biltransporter är en av de viktigare”, fortsätter han.

Axel Wenblad var miljöchef på Volvo mellan 1990 och 1994 och han är bekymrad över att suvar både drar mer bränsle och släpper ut med koldioxid, enligt kritikerna.

Samtidigt som Volvo har en uttalad hållbarhetsagenda tredubblades försäljningen av suvar mellan 2009 och 2018 och står i dag för 63 procent av fordonsjättens försäljning, visar SVT Nyheter Västs granskning.

ANNONS
ANNONS

Volvo Cars suv-försäljning hittills i år noterar nytt rekord, drygt 93.000 suvar har sålts, framgår det.

Volvo Cars har sökt bolagets vd och miljöchef, som inte kommenterar uppgifterna.

Biltillverkaren framhåller dock att man tar ansvar för att minska koldioxidutsläppen genom elektrifieringen av bilar.

”Ambitionen är att redan 2025 så ska hälften av vår försäljningen bestå av rena elbilar”, säger Karin Wik, presstalesperson för Volvo Car Sverige.

Axel Wenblad på Världsnaturfonden WWF är emellertid inte nöjd utan vill se större satsningar från bolaget på elbilar och hybrider och att kunderna uppmanas att välja mindre bilar.

En suv förbrukar enligt en rapport som SVT hänvisar till 25 procent mer energi än en medelstor bil.

I EU ökar dessutom koldioxidutsläppen för nya bilar, enligt granskningen.