Ett omfattande räckviddstest av elbilar har genomförts där både lyxmodeller och mer prisvärda alternativ ställdes på prov under varierande förhållanden.
Stora elbilstestet: Bäst och sämst räckvidd


Mest läst i kategorin
Resultaten belyser inte bara vilka bilar som tar sig längst, utan också vilka som överträffar sina officiella räckviddsangivelser, vilket ger en mer komplett bild av prestandan i verkligheten.
Bakom testet står Motor.no som varje år gör samma stora jämförelsetest.
Nytt räckviddsrekord sätter standarden
I den senaste räckviddstesten har en ny aktör tagit täten, den amerikanska lyxbilen Lucid Air Grand Touring, med ett imponerande resultat på 832 kilometer. Detta innebär ett nytt rekord som överträffar den tidigare rekordhållaren Tesla Model S från 2023, som då uppnådde 672 kilometer.

Även BMW iX och Tesla Model 3 presterade utmärkt och passerade det gamla rekordet i årets test.
Trots att Lucid Air Grand Touring hade en officiell WLTP-räckvidd på 960 kilometer och därmed uppvisade en negativ avvikelse på nästan 130 kilometer, är dess prestation att betrakta som anmärkningsvärd.

Experterna om nya Tesla Model Y: “Bättre på alla sätt”
Flera stora biltidningar har testat nya Tesla Model Y och gett sina omdömen. Det är tydligt att Tesla tagit till sig av kritiken och gjort stora
Senaste nytt
Tesla-modellerna imponerar stort
Bland de mer “folkliga” bilarna utmärkte sig särskilt Tesla Model Y och Model 3. Tesla Model Y presterade med en positiv avvikelse på hela 11 procent, då den stannade efter 653 kilometer, vilket är 67 kilometer över sitt officiella WLTP-värde på 586 kilometer.
Model 3, känd som en referensbil i många tester, imponerade med en räckvidd på 729 kilometer. Detta är särskilt anmärkningsvärt med tanke på bilens prislapp, som ligger på drygt 400 000 svenska kronor, och dess jämna, låga förbrukning.

Dessa resultat cementerar Teslas position som ledande inom elbilsprestation, inte bara när det gäller lång räckvidd utan även effektivitet i förhållande till angivna specifikationer.
Prestigebilar med blandade resultat
Även om de dyrare och mer exklusiva bilarna ofta har höga förväntningar på sig, visade årets test blandade resultat. Tvillingarna Audi Q6 Sportback och Porsche Macan visade sig vara jämna i sin prestation. Porsche Macan klarade sig precis över sitt WLTP-värde, medan Audi Q6 Sportback hamnade 24 kilometer under.
Lotus Emeya R900 Sport Carbon, en annan högpresterande bil, hade redan fått bärgas för laddning, vilket antyder att även de mest exklusiva modellerna kan stöta på utmaningar under tuffa testförhållanden.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Mercedes G-klass råkade ut för en punktering, vilket förstörde testens premisser för just den bilen. Trots detta lyckades den köra 462 kilometer, vilket var 7 kilometer över dess angivna WLTP-värde på 455 kilometer.
En annan bil som drabbades av tekniska problem var Hongqi EHS7, vars skärm gick i svart, men som efter en omstart återupptog sin färd.
Några av testens mer överraskande resultat
Zeekr 7X, en bil som initialt visade stor potential att överträffa sin WLTP-räckvidd med upp till 14 procent, stannade efter 585 kilometer. Detta var dock fortfarande betydligt över dess officiella WLTP-värde på 541 kilometer.

Andra bilar som presterade positivt i förhållande till sina WLTP-värden inkluderar Volkswagen ID.7 Tourer, som klarade 595 kilometer (27 kilometer över WLTP), samt Peugeot E-5008, som stannade efter 512 kilometer (24 kilometer över WLTP). Även MG S5 visade en fin positiv avvikelse på 24 kilometer.
I den andra änden av spektrumet hittar vi bilar som inte helt levde upp till förväntningarna. Polestar 3 stannade 28 kilometer under sitt WLTP-värde med 667 kilometer, och Audi A6 Dynamic Quattro med 655 kilometer, 8 kilometer under WLTP. Volvo EX90 Twin Ultra kom 25 kilometer under sitt WLTP-värde med 581 kilometer. Kia EV3, Ford Explorer och Hongqi EHS7 hade också negativa avvikelser.

Bilmodell | Testad räckvidd (km) | Officiell WLTP-räckvidd (km) | Avvikelse (km) | Avvikelse (procent) |
Tesla Model Y | 653 | 586 | +67 | +11,4 procent |
Zeekr 7X | 585 | 541 | +44 | +8,1 procent |
MG S5 | 489 | 465 | +24 | +5,2 procent |
Peugeot E-5008 | 512 | 488 | +24 | +4,9 procent |
Volkswagen ID.7 Tourer | 595 | 568 | +27 | +4,8 procent |
BMW iX xDrive 60 | 695 | 668 | +27 | +4,0 procent |
Polestar 4 | 624 | 600 | +24 | +4,0 procent |
Tesla Model 3 | 729 | 702 | +27 | +3,8 procent |
BYD Sealion 7 | 517 | 502 | +15 | +3,0 procent |
Lotus Emeya R900 Sport | 447 | 435 | +12 | +2,8 procent |
Voyah Courage | 452 | 440 | +12 | +2,7 procent |
Opel Grandland | 578 | 569 | +9 | +1,6 procent |
Mercedes G-klass | 462 | 455 | +7 | +1,5 procent |
Porsche Macan | 544 | 543 | +1 | +0,2 procent |
Skoda Elroq | 420 | 424 | −4 | -0,9 procent |
Audi A6 Dynamic Quattro | 655 | 663 | −8 | -1,2 procent |
Volkswagen ID.Buzz | 450 | 456 | −6 | -1,3 procent |
Ford Capri | 615 | 627 | −12 | -1,9 procent |
Kia EV3 | 566 | 590 | −24 | -4,1 procent |
Audi Q6 Sportback | 558 | 582 | −24 | -4,1 procent |
Polestar 3 | 667 | 695 | −28 | -4,0 procent |
Volvo EX90 Twin Ultra | 581 | 609 | −28 | -4,6 procent |
MG Cyberster | 422 | 443 | −21 | -4,7 procent |
Hongqi EHS7 | 514 | 540 | −26 | -4,8 procent |
Ford Explorer | 533 | 566 | −33 | -5,8 procent |
Lucid Air Grand Touring | 832 | 960 | −128 | -13,3 procent |
Testens syfte och förhållanden
Syftet med testerna är att ge en realistisk bild av elbilars räckvidd under normala körförhållanden. Bilarna körs i normalt körläge av vanliga förare, utan att aktivera några specifika sparlägen.
Viktigast i bedömningen av bilarnas prestanda är avvikelsen från den officiella WLTP-räckvidden. Den bil med störst positiv avvikelse anses vara “vinnare” i denna kategori, snarare än bara den som kommer längst. Detta ger en mer rättvis bedömning av hur väl bilarna presterar i förhållande till de uppgifter som tillverkarna marknadsför.
Under testdagen var väderförhållandena varierande med temperaturer mellan 7 och 15 plusgrader och tidvis fuktigt väder, vilket inte alltid är optimalt för att uppnå de allra bästa räckviddsresultaten. Trots detta visar testerna en tydlig trend mot allt längre räckvidder och effektivare elbilar.

Platt fall för elbilar i Sverige – “behov av stöd”
Emmi Antonsson, kommunikationschef på Mobility Sweden, konstaterar att Sverige inte längre är “ett föregångsland för elbilar”. Fortfarande går
Missa inte:
Här bor Sveriges äldre allra bäst. News 55
Sossarna: Så blir svensk pension om vi vinner valet – 8 punkter. E55
Kina stoppar smuggling av metaller: “Inte lika lätt”. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.