Dagens PS

Stora elbilstestet: Bäst och sämst räckvidd

Två av dessa bilar är usla på räckvidd medan de två andra är riktigt bra. (Foto: Ford, Tesla, Zeekr och Lucid)
Två av dessa bilar är usla på räckvidd medan de två andra är riktigt bra. (Foto: Ford, Tesla, Zeekr och Lucid)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 06 juni 2025Publicerad: 06 juni 2025

Ett omfattande räckviddstest av elbilar har genomförts där både lyxmodeller och mer prisvärda alternativ ställdes på prov under varierande förhållanden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Resultaten belyser inte bara vilka bilar som tar sig längst, utan också vilka som överträffar sina officiella räckviddsangivelser, vilket ger en mer komplett bild av prestandan i verkligheten.

Bakom testet står Motor.no som varje år gör samma stora jämförelsetest.

Nytt räckviddsrekord sätter standarden

I den senaste räckviddstesten har en ny aktör tagit täten, den amerikanska lyxbilen Lucid Air Grand Touring, med ett imponerande resultat på 832 kilometer. Detta innebär ett nytt rekord som överträffar den tidigare rekordhållaren Tesla Model S från 2023, som då uppnådde 672 kilometer.

Lucid Air Grand Touring. (Foto: Lucid)
Lucid Air Grand Touring. (Foto: Lucid)

Även BMW iX och Tesla Model 3 presterade utmärkt och passerade det gamla rekordet i årets test.

Trots att Lucid Air Grand Touring hade en officiell WLTP-räckvidd på 960 kilometer och därmed uppvisade en negativ avvikelse på nästan 130 kilometer, är dess prestation att betrakta som anmärkningsvärd.

Experterna om nya Tesla Model Y: “Bättre på alla sätt”

Flera stora biltidningar har testat nya Tesla Model Y och gett sina omdömen. Det är tydligt att Tesla tagit till sig av kritiken och gjort stora

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025
Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

Tesla-modellerna imponerar stort

ANNONS

Bland de mer “folkliga” bilarna utmärkte sig särskilt Tesla Model Y och Model 3. Tesla Model Y presterade med en positiv avvikelse på hela 11 procent, då den stannade efter 653 kilometer, vilket är 67 kilometer över sitt officiella WLTP-värde på 586 kilometer.

Model 3, känd som en referensbil i många tester, imponerade med en räckvidd på 729 kilometer. Detta är särskilt anmärkningsvärt med tanke på bilens prislapp, som ligger på drygt 400 000 svenska kronor, och dess jämna, låga förbrukning.

Tesla Model Y. (Foto: Tesla)
Tesla Model Y. (Foto: Tesla)

Dessa resultat cementerar Teslas position som ledande inom elbilsprestation, inte bara när det gäller lång räckvidd utan även effektivitet i förhållande till angivna specifikationer.

Prestigebilar med blandade resultat

Även om de dyrare och mer exklusiva bilarna ofta har höga förväntningar på sig, visade årets test blandade resultat. Tvillingarna Audi Q6 Sportback och Porsche Macan visade sig vara jämna i sin prestation. Porsche Macan klarade sig precis över sitt WLTP-värde, medan Audi Q6 Sportback hamnade 24 kilometer under.

Lotus Emeya R900 Sport Carbon, en annan högpresterande bil, hade redan fått bärgas för laddning, vilket antyder att även de mest exklusiva modellerna kan stöta på utmaningar under tuffa testförhållanden.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Mercedes G-klass råkade ut för en punktering, vilket förstörde testens premisser för just den bilen. Trots detta lyckades den köra 462 kilometer, vilket var 7 kilometer över dess angivna WLTP-värde på 455 kilometer.

ANNONS

En annan bil som drabbades av tekniska problem var Hongqi EHS7, vars skärm gick i svart, men som efter en omstart återupptog sin färd.

Några av testens mer överraskande resultat

Zeekr 7X, en bil som initialt visade stor potential att överträffa sin WLTP-räckvidd med upp till 14 procent, stannade efter 585 kilometer. Detta var dock fortfarande betydligt över dess officiella WLTP-värde på 541 kilometer.

Zeekr 7X (Foto: Zeekr)
Zeekr 7X (Foto: Zeekr)

Andra bilar som presterade positivt i förhållande till sina WLTP-värden inkluderar Volkswagen ID.7 Tourer, som klarade 595 kilometer (27 kilometer över WLTP), samt Peugeot E-5008, som stannade efter 512 kilometer (24 kilometer över WLTP). Även MG S5 visade en fin positiv avvikelse på 24 kilometer.

I den andra änden av spektrumet hittar vi bilar som inte helt levde upp till förväntningarna. Polestar 3 stannade 28 kilometer under sitt WLTP-värde med 667 kilometer, och Audi A6 Dynamic Quattro med 655 kilometer, 8 kilometer under WLTP. Volvo EX90 Twin Ultra kom 25 kilometer under sitt WLTP-värde med 581 kilometer. Kia EV3, Ford Explorer och Hongqi EHS7 hade också negativa avvikelser.

Ford Explorer (Foto: Ford)
Ford Explorer (Foto: Ford)
BilmodellTestad räckvidd (km)Officiell WLTP-räckvidd (km)Avvikelse (km)Avvikelse (procent)
Tesla Model Y653586+67+11,4 procent
Zeekr 7X585541+44+8,1 procent
MG S5489465+24+5,2 procent
Peugeot E-5008512488+24+4,9 procent
Volkswagen ID.7 Tourer595568+27+4,8 procent
BMW iX xDrive 60695668+27+4,0 procent
Polestar 4624600+24+4,0 procent
Tesla Model 3729702+27+3,8 procent
BYD Sealion 7517502+15+3,0 procent
Lotus Emeya R900 Sport447435+12+2,8 procent
Voyah Courage452440+12+2,7 procent
Opel Grandland578569+9+1,6 procent
Mercedes G-klass462455+7+1,5 procent
Porsche Macan544543+1+0,2 procent
Skoda Elroq420424−4-0,9 procent
Audi A6 Dynamic Quattro655663−8-1,2 procent
Volkswagen ID.Buzz450456−6-1,3 procent
Ford Capri615627−12-1,9 procent
Kia EV3566590−24-4,1 procent
Audi Q6 Sportback558582−24-4,1 procent
Polestar 3667695−28-4,0 procent
Volvo EX90 Twin Ultra581609−28-4,6 procent
MG Cyberster422443−21-4,7 procent
Hongqi EHS7514540−26-4,8 procent
Ford Explorer533566−33-5,8 procent
Lucid Air Grand Touring832960−128-13,3 procent

Testens syfte och förhållanden

ANNONS

Syftet med testerna är att ge en realistisk bild av elbilars räckvidd under normala körförhållanden. Bilarna körs i normalt körläge av vanliga förare, utan att aktivera några specifika sparlägen.

Viktigast i bedömningen av bilarnas prestanda är avvikelsen från den officiella WLTP-räckvidden. Den bil med störst positiv avvikelse anses vara “vinnare” i denna kategori, snarare än bara den som kommer längst. Detta ger en mer rättvis bedömning av hur väl bilarna presterar i förhållande till de uppgifter som tillverkarna marknadsför.

Under testdagen var väderförhållandena varierande med temperaturer mellan 7 och 15 plusgrader och tidvis fuktigt väder, vilket inte alltid är optimalt för att uppnå de allra bästa räckviddsresultaten. Trots detta visar testerna en tydlig trend mot allt längre räckvidder och effektivare elbilar.

Platt fall för elbilar i Sverige – “behov av stöd”

Emmi Antonsson, kommunikationschef på Mobility Sweden, konstaterar att Sverige inte längre är “ett föregångsland för elbilar”. Fortfarande går

Missa inte:

Här bor Sveriges äldre allra bäst. News 55

Sossarna: Så blir svensk pension om vi vinner valet – 8 punkter. E55

Kina stoppar smuggling av metaller: “Inte lika lätt”. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS