Dagens PS

Stor och dyr nykomling splittrar experterna: "Det här är ingen raket"

Pressen har kört Volvo ES90 och här är deras tankar. (Foto: Volvo)
Pressen har kört Volvo ES90 och här är deras tankar. (Foto: Volvo)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 28 okt. 2025Publicerad: 28 okt. 2025

Volvos nya lyxiga elbil ES90, som beskrivs som en kombination av sedan och halvkombi, har nu granskats av internationell motorpress.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Den kontroversiella modellen, byggd på den snart utfasade SPA2-plattformen, får både hyllningar och kritik för sin balans mellan komfort och teknik.

Lyxkänsla och snabb laddning hyllas

Journalisterna lyfter fram ES90 som en bil som utstrålar lyx och elegans.

Lyx och elegans säger journalisterna. (Foto: Volvo)
Lyx och elegans säger journalisterna. (Foto: Volvo)

“Redan när dörren stängs infinner sig en känsla av lyx – tyst, avskalat och påkostat”, skriver Ny Teknik. Även Electrifying.com noterar den “gudomliga” interiören och Top Gear går så långt som att fråga om det kan vara “den bästa bilinteriören i världen just nu”.

Bästa interiören någonsin? (Foto: Volvo)
Bästa interiören någonsin? (Foto: Volvo)

Köregenskaperna beskrivs som synnerligen raffinerade, och Top Gear menar att bilen “glider fram på vägen och har en auktoritet och nedlåtenhet gentemot de vanliga störande faktorerna” som buller.

En av de största tekniska nyheterna, 800-voltsarkitekturen, får särskilt beröm. Den möjliggör snabbladdning upp till 350 kilowatt, vilket enligt Autocar gör ES90 till “det finaste GT-alternativet i klicken” just nu, och att den laddar snabbare än sina tyska rivaler.

Det finaste GT-alternativet tydligen. (Foto: Volvo)
Det finaste GT-alternativet tydligen. (Foto: Volvo)
ANNONS

Modellen kan ladda 10 till 80 procent på cirka 20-22 minuter, skriver Electrifying.com.

Motor Trend tillägger att Volvos tvåmotormodell med fyrhjulsdrift (AWD) ska kunna återfå motsvarande 30 svenska mil i räckvidd på bara tio minuters laddning.

Snabb laddning lyfts upp. (Foto: Volvo)
Snabb laddning lyfts upp. (Foto: Volvo)
ANNONS

Senaste nytt

Therese Af Kleen, Almi
Spela klippet
PS Partner

Så kan rätt finansiering bli nyckeln till tillväxt

18 okt. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
PS Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

17 okt. 2025

Kritik mot detaljer och köregenskaper

Trots mycket positivt omdöme finns det invändningar. Ett återkommande klagomål är den “fidgety” färden i låga hastigheter, som Autocar menar inte kan matcha BMW i5.

Den sägs inte vara lika bekväm i låga hastigheter. (Foto: Volvo)
Den sägs inte vara lika bekväm i låga hastigheter. (Foto: Volvo)

Richard Lane, skribent på Autocar, noterar även att styrningen är “elegantly sped” men att bilen saknar den svängradie som en bakhjulsstyrning skulle ge på trånga vägar.

Även om de flesta är nöjda med motoreffekten, upplever Lane på Autocar den bakhjulsdrivna versionen, som de provkörde, som “lagom”.

Tydligen dålig svängradie. (Foto: Volvo)
Tydligen dålig svängradie. (Foto: Volvo)
ANNONS

Top Gear ställer sig frågande till behovet av den kraftfullaste Twin Motor Performance-versionen med upp till 500 kilowatt och 671 hästkrafter.

“Am I the only one that thinks that’s a bit unnecessary in such a big car that’s clearly not a sports car”, frågar sig Electrifying.com:s Ginny Buckley.

Många är upprörda över att många funktioner flyttat in i skärmen istället för att vara fysiska knappar. (Foto: Volvo)
Många är upprörda över att många funktioner flyttat in i skärmen istället för att vara fysiska knappar. (Foto: Volvo)

Flera granskare är också kritiska till Volvos val att flytta grundläggande kontroller som sidospeglar och belysning till den centrala pekskärmen.

“Det är tröttsamt att återigen behöva skriva om hur dörrspegelkontroller borde vara fysiska, inte digitala. Samma sak gäller för belysningen”, hävdar Autocar, vilket även Top Gear håller med om.

En nischad men lyckad produkt

ES90 anses av många vara en nischprodukt som går emot strömmen i en tid då stadsjeepar dominerar.

Är det en sedan eller en halvkombi? (Foto: Volvo)
Är det en sedan eller en halvkombi? (Foto: Volvo)

Electrifying.com lyfter att den är en direkt rival till bilar som BMW i5 och Mercedes EQE, men Lane på Autocar går emot tanken på kommersiell framgång, särskilt då Volvo inte ens försöker sälja den i USA.

ANNONS
Inredningen får höga betyg. (Foto: Volvo)
Inredningen får höga betyg. (Foto: Volvo)

Trots tveksamheterna om marknaden, summeras bilen av journalister som en “väldigt trygg, trevlig och i många avseenden lyxig upplevelse” med hög klass på komfort, elegans och snabb laddning.

Electrifying.com:s Mike sammanfattar: “Jag tror att ES90 ser bra ut, och räckvidden och laddningsbiten är riktigt imponerande.”

Trådlös laddning och förvaringsmöjligheter. (Foto: Volvo)
Trådlös laddning och förvaringsmöjligheter. (Foto: Volvo)

GM:s löfte till bilägarna: Helt självkörande redan 2028

General Motors (GM), den gamla biltillverkaren, har presenterat en spännande ny teknik som ska göra bilresan mycket enklare och roligare. Från och med år

Missa inte:

Han vill införa tiggeriförbud – för miljardärer. News 55

Två miljarder dollar – men första produkten väcker frågor. Realtid

ANNONS

Fyndade bil till vrakpris – nu kan köparen bli rik. E55

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
Förmånligt pris på Passat laddhybrid SWE Edition
Volkswagen logo

Förmånligt pris på Passat laddhybrid SWE Edition. Kör upp till tolv mil helt på el med den populära laddhybridskombin.

Se det aktuella erbjudandet här!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS