Dagens PS

Stor fraktjätte säger nej till elbilar: "Kan inte garantera säkerheten"

Rederiet Matson vill inte ha fler elbilar på sina skepp. (Foto: Matson och Canva, bilden är ett montage)
Rederiet Matson vill inte ha fler elbilar på sina skepp. (Foto: Matson och Canva, bilden är ett montage)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 30 juli 2025Publicerad: 30 juli 2025

Ett oväntat besked har nått kunder hos det anrika amerikanska rederiet Matson: företaget stoppar nu all transport av batteridrivna elfordon och laddhybrider.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Anledningen är den ökade oron för säkerheten kopplad till litiumjonbatteriernas farliga egenskaper. Detta har skapat betydande utmaningar för såväl bilhandlare som privatpersoner som är beroende av sjöfrakten mellan USA:s fastland, Hawaii, Guam och Alaska.

Matson, ett 143-årigt fraktbolag baserat i Honolulu, Hawaii, har historiskt sett erbjudit viktiga tjänster för biltransporter. Nu har de dock upphört med att acceptera nya bokningar för dessa typer av transporter i alla sina rutter, vilket inkluderar både nya och begagnade fordon, skriver Maritime Executive.

Problemet ligger i att litiumjonbatterier har en hög energidensitet och klassificeras som farligt gods, både nationellt och internationellt. Bränder som involverar elfordon och laddhybrider anses vara betydligt farligare än de som uppstår i fordon med förbränningsmotorer.

Tesla: Rykten pekar mot en överraskande Model Y-variant

Tesla står inför en avgörande period efter en utmanande första halva av året. Spekulationerna kring företagets nästa “prisvärda modell” har tätnat efter

Ökad oro efter flera incidenter

Beslutet kommer inte utan anledning. Rapporter hänvisar till flera uppmärksammade incidenter, bland annat branden ombord på fartyget Morning Midas utanför Aleuterna nyligen, som ledde till att fartyget sjönk. Morning Midas transporterade både elfordon och hybrider.

Detta är åtminstone den tredje stora olyckan som kopplas till elfordonsbränder till sjöss, efter branden ombord på Fremantle Highway år 2023 och förlusten av Felicity Ace år 2022.

Dessa händelser har intensifierat industrins arbete med att utveckla nya standarder för transport av elfordon och litiumjonbatterier.

Matson försöker göra allt de kan för att transporterna ska kännas säkra. (Foto: Matson)
Matson försöker göra allt de kan för att transporterna ska kännas säkra. (Foto: Matson)
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Nöje & Underhållning

Peter Jöback bjuder hem publiken till sin egen trädgård

10 juli 2025

Utmaningar med containertransport

En särskild utmaning för Matson är att de transporterar bilar i containrar, vilket begränsar möjligheten att övervaka fordonen jämfört med dedikerade biltransportfartyg där fordonen lastas i stora garage-liknande utrymmen.

Detta innebär en ökad fara om en containerbrand skulle uppstå.

Företaget har tidigare informerat om att de etablerat en arbetsgrupp för säker transport av elfordon (Electric Vehicle Safe Carriage Working Group) och deltar i externa arbetsgrupper som fokuserar på elfordon och litiumbatterier.

På land har Matson implementerat rutiner för hantering av litiumbatterier, inklusive en granskning och en checklista för transporter av begagnade batterier. För fartygen har de utvecklat procedurer för att bekämpa litiumbränder och förebygga att de uppstår.

Experterna: Hyundai Ioniq 9 – en flirt med 80-talet

Hyundai Ioniq 9 har snabbt etablerat sig som en intressant aktör på marknaden för stora elektriska suvar, och experterna är överlag positiva, även om

Detta inkluderar korrekt stuvning, användning av nya verktyg som värmekameror för att upptäcka temperaturökningar och insats av Viking HydroPen, ett brandbekämpningsverktyg designat för att borra sig in i containrar och släcka bränder.

Enligt uppgifter från Hawaii Electric Vehicle Association finns det för närvarande över 37 000 elfordon registrerade i delstaten. Trots detta beklagar bilhandlare på Guam Matsons beslut, då elfordon anses vara väl lämpade för körning på ön.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

ANNONS

Framtida möjligheter till transport

Matson meddelar i ett kundbrev att de fortsätter att stödja branschens ansträngningar för att utveckla omfattande standarder och procedurer för att hantera brandrisken som litiumjonbatterier utgör till sjöss.

De planerar att återuppta accepteras av sådana transporter när lämpliga säkerhetslösningar som uppfyller deras krav kan implementeras.

För närvarande fortsätter Matson att transportera konventionella bilar, både över havet och som en del av sin pråmtjänst inom Hawaii.

Avslöjat: Bilföretagen fuskar med utsläppen – slipper böter

Bilindustrin överträder EU:s gräns med nio procent men slipper böter. Orsaken är ett intrikat system av undantag och samarbeten, där vissa märken klarar

Missa inte:

10 000 steg är inte nödvändigt – här är det nya målet. News 55

Juristen: Därför är äktenskapsförordet så viktigt – för din ekonomi. E55

Kaoset driver Wall Street till nya rekord. Realtid

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS