Dagens PS

Stellantis i blåsväder – Italien hotar med att ta över bilmärken

Carlos Tavares lämnar över Stellantis, ett sjunkande skepp. (Foto: Carlos Osorio och Michel Euler/TT)
Carlos Tavares lämnar över Stellantis, ett sjunkande skepp. (Foto: Carlos Osorio och Michel Euler/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 16 dec. 2024Publicerad: 16 dec. 2024

Efter Carlos Tavares plötsliga avgång från vd-posten hos Stellantis i början av december hoppas italienska myndigheter på en försoning.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Målet är att säkra biljättens fortsatta närvaro i landet, skriver Carscoops.

I samband med ett möte med den italienska fordonsindustrin uttryckte premiärminister Giorgia Meloni sin ståndpunkt. Hon betonade att regeringen är beredd att göra sin del, förutsatt att Stellantis behåller fabriker och arbetstillfällen i Italien.

Spända relationer

Relationen mellan företaget och italienska myndigheter har varit ansträngd under det senaste året. Stellantis är Italiens enda stora biltillverkare.

Carlos Tavares hade tidigare lovat att öka den lokala produktionen till 1 miljon enheter, en betydande ökning från de cirka 750 000 fordon som tillverkades förra året. Trots detta har spänningarna varit påtagliga.

Italien har uppvaktat flera kinesiska biltillverkare i ett försök att locka dem att etablera produktionsanläggningar i landet.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

Italienska krav på Stellantis

I juli rapporterades det att den italienska regeringen övervägde att ta över två vilande varumärken från Stellantis: Autobianchi och Innocenti.

Enligt italiensk lag kan regeringen förvärva historiska varumärken som inte har använts på minst fem år.

ANNONS

I augusti varnade Italien Stellantis. Regeringen krävde att företaget skulle garantera en utlovad batterifabrik. Annars riskerade företaget att gå miste om 3,9 miljarder kronor i offentliga medel från EU:s återhämtningsfond efter covid-19-pandemin.

Enligt Italiens industriminister Adolfo Urso måste företaget visa ett starkt engagemang för landet och skydda italienska intressen.

“Det måste finnas en tydlig plan för Italien inom Stellantis industriella plan som skyddar nationella fabriker”, sa Urso till Reuters. Han tillade:

“Tavares är borta, han förstod inte verkligheten.”

Nystart efter Tavares?

Det har framkommit att Stellantis ordförande John Elkann ringde Meloni när Tavares avgång som vd offentliggjordes. Urso vill att företaget ska satsa “betydande ekonomiska resurser” i Italien.

Förhandlingarna mellan Stellantis och den italienska regeringen fortsätter. Det återstår att se om parterna kan nå en överenskommelse som gynnar båda sidor.

Kinesisk dödsfälla: Elbil får NOLL stjärnor i krocktest

En kinesisk elbil, Neta V, har fått noll stjärnor i ett säkerhetstest utfört av ASEAN NCAP, motsvarigheten till Euro NCAP i Europa. Bilen, som är en

Läs också:
Höjd skatt efter nyår: Så mycket ökar kommunalskatten. News 55
Snaran dras åt – Northvolts kamp mot klockan. Realtid

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

David Ingnäs i studion
Spela klippet
Privatekonomi

Varnar för nya bedragare: ”För bra för att vara sant”

15 juni 2025
ANNONS
ANNONS