Biljätten Stellantis har haft ett tufft första halvår 2025. Företaget har gått med förlust, och nu lovar den nya vd:n att ta tag i problemen.
Stellantis back 26 miljarder – "2025 är ett tufft år"


Mest läst i kategorin
Orsakerna till de dåliga siffrorna är bland annat osäkra tullar, dåliga växelkurser och att färre lätta transportbilar har sålts i Europa. Men det finns också positiva tecken, som att vissa bilmodeller har blivit mer populära, skriver Autocar.
En svår start för den nya chefen
Stellantis, som äger märken som Vauxhall, Jeep och Peugeot, har förlorat 2,3 miljarder euro, alltså ungefär 26,4 miljarder svenska kronor, under årets första sex månader. Det är en stor skillnad mot förra året då de tjänade 4,85 miljarder pund, omkring 67,2 miljarder svenska kronor, under samma period.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Företagets intäkter landade på 74,3 miljarder euro, cirka 855 miljarder svenska kronor, vilket är 13 procent mindre än året innan.
Antonio Filosa, som blev vd i juni, säger att 2025 “visar sig vara ett tufft år”. Han lovar att den nya ledningen kommer att fatta de “svåra beslut som krävs” för att företaget ska börja tjäna pengar igen. Vad de besluten innebär har han dock inte berättat.

Varför går det dåligt?
Stellantis förlust beror på flera saker. Osäkra tullar, särskilt när de exporterar bilar till USA, har skadat ekonomin. Dessutom har valutakurserna varit ofördelaktiga, och försäljningen av lätta transportbilar i Europa har minskat.
Att företagets fabrik för skåpbilar i Luton stängdes har också påverkat negativt.
På sina största marknader, Nordamerika och Europa, har Stellantis levererat färre bilar. I Nordamerika minskade leveranserna med 191 000 bilar till 647 000, och i Europa sjönk de med 98 000 bilar till 1,4 miljoner.
Anledningen är alltså tullarna mot USA och att nya mindre bilar i Europa inte har sålt så bra som man hoppades.

Ny superbil på gång: Maserati i historiskt samarbete
I en oväntad vändning planerar Maserati att lansera en ny flaggskeppsmodell, en super-GT med V6-motor och manuell växellåda. Detta drag syftar till att
Ljuspunkter i Sydamerika och framtiden
Trots de dåliga siffrorna hade det kunnat vara värre om det inte vore för att det går så bra i Sydamerika. Där har Stellantis levererat 77 000 fler bilar, totalt 471 000, och tjänat 402 miljoner euro, ungefär 4,6 miljarder svenska kronor. Fiat Strada, Fastback och Argo har sålt särskilt bra i Argentina.
Utom för lyxmärket Maserati, delar Stellantis inte upp sina resultat per märke. Maserati levererade 2300 färre bilar, vilket gav totalt 4200 leveranser.

90-årig kvinna stoppades – detaljen förbryllar polisen
I en oväntad händelse under en trafikkontroll i Höör stoppades nyligen en bil, vilket ledde till en anmärkningsvärd upptäckt. Denna händelse har nu
Stellantis räknar med att de amerikanska tullarna kommer att fortsätta påverka dem negativt under resten av 2025. Även om USA:s president Donald Trump förhandlar med Storbritannien och EU, uppskattar företaget att de kommer att förlora ytterligare 1,2 miljarder euro, cirka 13,8 miljarder svenska kronor, under resten av året.
Filosa är dock hoppfull.
“Mina första veckor som vd har bekräftat min starka övertygelse om att vi kommer att åtgärda det som är fel i Stellantis genom att dra nytta av allt som är rätt i Stellantis – med början i våra medarbetares styrka, energi och idéer, kombinerat med de fantastiska nya produkter vi nu lanserar på marknaden”, sa han.

Avslöjat: Bilföretagen fuskar med utsläppen – slipper böter
Bilindustrin överträder EU:s gräns med nio procent men slipper böter. Orsaken är ett intrikat system av undantag och samarbeten, där vissa märken klarar
Missa inte:
10 000 steg är inte nödvändigt – här är det nya målet. News 55
Juristen: Därför är äktenskapsförordet så viktigt – för din ekonomi. E55
Kaoset driver Wall Street till nya rekord. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]