Ett skepp kommer lastat – med Bugatti.
Nu har de första åtta exemplaren av rekordmodellen Chiron Super Sport 300+ tillverkats. 
Ägarna kan räkna med en rejäl servicenota för hyperbilen som toppar 445 km/h: En miljon kronor per år.

ANNONS

För två år sedan slog Bugatti Chiron Super Sport 300+ hastighetsrekord och noterade 490,4 km/h. Rekordet blev inte officiellt godkänt, men många håller Bugattin som världens snabbaste bil. Bara 30 exemplar kommer att tillverkas och nu står de åtta första bilarna färdiga för kundleverans. Bugatti har lackerat alla i samma orange kulör med exponerad kolfiber som matchar.

En bilkö värd 300 miljoner kronor. Foto: Bugatti

–  Vi är glada över att kunna leverera de första åtta enheterna av denna rekordbil till våra kunder för att de ska få uppleva den snabba känslan av hastighet bakom ratten, säger Christophe Piochon, produktionsdirektör på Bugatti.

Super Sport 300+ har ett stort antal uppgraderingar jämfört med en ”vanlig” Chiron för att kunna klara de extrema hastigheterna. Bland annat är bilen mer aerodynamisk och den har bredare bakdäck. Motorskyddet är annorlunda och den har annorlunda grövre avgasrör. Framtill har den större luftintag och en annan stötfångare.

Stolta bilbyggare poserar med nya rekordmodellen från Bugatti. Foto: Bugatti

En vanlig Bugatti Chiron har ”bara” 1600 hk från åttaliters W16-motorn. Super Sport 300+ kan stoltsera med 1600 hk. Men den som själv hoppas kunna släppa loss bilen i 490 km/h kommer bli besviken. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 445 km/h. Lite motsägelsefullt eftersom bilens namn anspelar på att den ska klara över 300 mph, 482 km/h.

Köparna får dessutom räkna med en rejäl servicenota. En Bugattientusiast från Singapore gjorde nyligen en sammanställning av servicekostnaderna för en Chiron Pur Sport efter att ha besökt en återförsäljare. Hugade spekulanter för räkna med att lägga ut drygt en miljon kronor om året på service.

Långt över 30 miljoner i inköp lär Bugatti Chiron Super Sport 300+ kosta. Sedan går servicenotan på en rund miljon kronor per år. Foto: Bugatti

Bara ett oljebyte går loss på ungefär 22 000 konor. Bilen har en specialolja som heter Castrol Edge Fluid Titanium Technology SAE 10W-60 som ska bytas efter 1600 mil. Med samma intervall kommer du också att behöva byta fälgar. Ett byte som går loss på 430 000 kronor. Det är lika bra att byta däcken samtidigt, det kostar 69 000 kronor. Turboaggregaten från Garrett håller inte heller för evigt. Efter fyra års brukande ska de bytas ut. Bytet går loss på 230 000 kronor. När bilen ändå är inne på verkstad så är det bra att veta att bränsletanken ska bytas vid samma intervall. Kostnad: 380 000 kronor.

ANNONS
ANNONS

Bugatti rekommenderar förresten att bilen aldrig ska tvättas. Enbart färgen till lackeringen kostar 500 000 kronor, och bilen bör rengöras för hand med specialutrustning. Å andra sidan, har du råd med en bil för över 30 miljoner kronor är servicekostnaden inte så farlig.