I en oväntad vändning på bilmarknaden har en traditionellt prisvärd biltillverkare överraskat alla genom att prestera bättre än en anrik lyxbilstillverkare.
Skoda-chocken: ingen trodde att detta var möjligt


Mest läst i kategorin
Detta fenomen belyser en pågående omvälning inom bilindustrin där regionala satsningar och effektivitet nu ger större utdelning än global närvaro.
Biljätten Volkswagen Group ser sina mer jordnära varumärken blomstra, samtidigt som de premiumsegmenterade märkena möter utmaningar på flera fronter.
Skoda kör ifrån Porsche med rekordresultat
Skoda, en del av Volkswagen Group och baserad i Tjeckien, uppvisade ett operativt rörelseresultat på 9,3 miljarder svenska kronor under det andra kvartalet, vilket är det bästa resultatet i företagets historia, skriver Jalopnik, Skoda och Bloomberg.
Detta motsvarar en operativ vinstmarginal på 9,5 procent. Traditionellt förknippas sådana höga marginaler med premiumvarumärken som kan ta ut högre priser, men Skoda har uppnått detta genom effektiv affärsdrift och att tillverka solida produkter.
Samtidigt har Porsches bilverksamhet, trots sin bästa första halva någonsin i USA, globalt sett upplevt en nedgång på 6 procent jämfört med föregående år.

Detta resulterade i ett operativt rörelseresultat på endast 1,6 miljarder svenska kronor, vilket är en dramatisk minskning med 91 procent jämfört med samma period förra året, och endast en bråkdel av vad Skoda lyckades med.
En stor del av nedgången för Porsche kan härledas till Kina, där försäljningen rasade med 28 procent under de första sex månaderna av året. Denna situation är en kombination av handelskrig och ökad konkurrens från kinesiska biltillverkare.
Även i USA påverkas Porsche av tullar, en situation som förväntas förvärras innan den förbättras, skriver Jalopnik.
Porsches vd: affärsmodellen fungerar inte
Porsches vd Oliver Blume har uttalat att deras affärsmodell ‘inte längre fungerar i sin nuvarande form’, vilket indikerar att problemen är djupare än bara en tillfällig nedgång, skriver Jalopnik. Till skillnad från Porsche är Skoda mindre beroende av den kinesiska marknaden och har ingen närvaro i USA, utan fokuserar huvudsakligen på Europa.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Denna regionala strategi har visat sig vara mycket lönsam, då man kunnat koncentrera sig på den europeiska marknadens regelverk och konsumentpreferenser.
Även ett annat varumärke inom Volkswagen Group, Cupra, upplever en betydande tillväxt genom att fokusera på Europa. Märket, som blev ett självständigt bolag 2018, har sett sin försäljning öka med 33 procent under första halvåret i år, till över 167 000 fordon, skriver Bloomberg.
Cupra, som är baserat nära Barcelona, utmärker sig med sin djärva design och riktar sig till yngre köpare, vilket har lett till en 35 procents ökning av intäkten per bil sedan 2019. Cupras framgångar har bidragit till att Seat och Cupras sammanlagda rörelseresultat uppgick till 7,9 miljarder svenska kronor under 2024, vilket var det högsta i den spanska gruppens historia, skriver Bloomberg.

Dacia – en framgångssaga för den prismedvetna
En annan uppstickare på den europeiska marknaden är Dacia, som ägs av Renault. Dacia, med huvudkontor i Rumänien, har specialiserat sig på prisvärda och praktiska fordon. Under 2024 blev Dacia Sandero Europas mest sålda bil, och Duster är en av kontinentens mest populära suvar.
Dacias marknadsandel i Europa nådde rekordhöga 4,5 procent under 2024, och märket sålde fler bilar än både Hyundai och Tesla i regionen, skriver Bloomberg.
Medan nya fordon blivit allt dyrare, till följd av inflation och regleringar, har Dacia lyckats hålla sina priser låga. Dacia Sandero börjar på cirka 146 000 svenska kronor i Tyskland, skriver Bloomberg.
Denna konkurrenskraft uppnås genom att minska vikt och komplexitet, dela komponenter mellan modeller och ett starkt kostnadsfokus i designprocessen. Dacia har redan en tvåsiffrig operativ marginal, vilket överträffar många premiumtillverkare.

Med lanseringen av större och mer lönsamma C-segmentsfordon, som suven Bigster (som förväntas kosta cirka 280 000 svenska kronor), siktar Dacia på att nå en operativ marginal på 15 procent till 2030, då intäkterna förväntas ha fördubblats jämfört med 2022, skriver Bloomberg.
Dessa exempel visar att i en värld av ökande handelskrig och protektionistiska åtgärder, blir det allt svårare att driva ett globalt varumärke. Regionala varumärken, som Skoda, Cupra och Dacia, har nu sin stund i rampljuset genom att fokusera på lokala marknader och erbjuda produkter som möter specifika behov.
Volkswagen Groups totala resultat för första halvåret 2025 sjönk med en tredjedel till 77,5 miljarder svenska kronor, men Skodas starka prestation räddade koncernen från ett ännu sämre utfall, skriver Bloomberg.

EU:s nya plan kan stoppa försäljningen av bensinbilar
EU har länge uttryckt en önskan om att minska utsläppen från fordonstrafiken, och bensin- och dieselbilar har pekats ut som stora bidragsgivare till
Missa inte:
Nya Corvette E-Ray till Europa – men dubbelt så dyr. Dagens PS
Unikt: En Nissan för 10 miljoner kronor. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]