En nyligen publicerad bild på Dodges officiella Instagram-konto har väckt starka reaktioner och lämnat många följare i djup förvirring.
Skandalen på nätet: Därför drog bilmärket tillbaka sin egen bild


Mest läst i kategorin
Inlägget, som snabbt raderades, var en del av en serie om äktenskap och bilrelaterade preferenser, men en specifik formulering om ‘street takeovers’ fick kritikstormen att blåsa upp.
Dodge försökte skoja om äktenskap och bilpreferenser, men ett inlägg gick för långt. Företagets sociala medier-team raderade snabbt det kontroversiella inlägget efter en våg av negativa kommentarer, men skärmdumpar hann spridas.
Det oväntade inlägget som skapade uppståndelse
Dodge, ett bilmärke känt för sina muskelbilar, lyckades nyligen överraska och uppröra sina följare med ett Instagram-inlägg. Inlägget var en del av en serie som på ett humoristiskt sätt utforskade rädslan för äktenskap, kopplat till en partners eventuella brist på intresse för bilrelaterade saker.
Två av inläggen var relativt oförargliga; ett visade bilder på Dodge Durango, Hornet och Charger EV med texten: ‘äktenskap är läskigt, för tänk om de inte kommer överens med gänget?’
Ett annat löd: ‘äktenskap är läskigt, för tänk om du måste älska dem mer än du älskar din hellcat?’
Men sedan kom inlägget som skapade omedelbar vrede: ‘äktenskap är läskigt, för tänk om de inte gillar street takeovers?’
Över texten syntes en mörkgrön Challenger SRT, inbäddad i ett moln av däckrök.

Detta inlägg raderades snabbt av Dodges sociala medier-team, troligen som svar på den stora mängden negativa kommentarer, men inte innan skärmdumpar hade tagits av bland annat The Autopian.
Kopplingen till olagliga aktiviteter
Det är inte ovanligt att stulna Dodge Charger- och Challenger-bilar används vid olagliga ‘street takeovers’. Dessa händelser, som innefattar att fordon blockerar korsningar för att utföra farliga stunts som drifting och burnouts, blev särskilt framträdande under covid-19-pandemin.
Trots att de är extremt farliga och fördöms av de flesta med sunt förnuft, fortsätter de att äga rum över hela USA.
Även om det är oklart om kopplingen var avsiktlig, är det värt att notera att Dodges bilar ofta ses vid dessa ‘street takeovers’. Företaget kan ha varit medvetet om denna association innan inlägget publicerades.
Faktum är att många av fordonen som används i dessa evenemang ofta är stulna, vilket gör inlägget extra okänsligt och underminerar vad som förmodligen var tänkt som en humoristisk kommentar om bilkultur.
För ett märke som är så starkt förknippat med amerikanska muskelbilar var detta en påminnelse om att vissa gränser helt enkelt inte bör korsas, inte ens för att skapa engagemang.



Konsekvenserna och omvärldens reaktioner
Dodge kritiserades hårt i kommentarsfälten på Instagram. Företaget anklagades för att indirekt främja en farlig och illegal aktivitet som hotar både deltagares och allmänhetens säkerhet. Många bilentusiaster, som länge kämpat för att rensa upp i bilkulturens rykte, uttryckte sin besvikelse över Dodges agerande.
De flesta inom bilgemenskapen anser att ‘street takeovers’ är oacceptabla och skadar bilkulturen i stort.
Dodge har ännu inte lämnat någon officiell kommentar om händelsen. Frågan är om varumärket kommer att be om ursäkt eller ytterligare förklara vad som ledde till det kontroversiella inlägget.
Detta är inte första gången Dodge får kritik för sin marknadsföring, men denna incident har tydligt visat att det finns en gräns för hur långt ett varumärke kan sträcka sig i sitt försök att vara relevant och “edgy” utan att riskera sitt rykte och alienera sina mest lojala fans.

Miljardomsättning och rekordvinst för Koenigsegg
Den svenska biltillverkaren Koenigsegg, känd för sina exklusiva superbilar, har nått en milstolpe. För första gången i företagets historia har
Missa inte:
Miljardomsättning och rekordvinst för Koenigsegg. Dagens PS
Stor fraktjätte säger nej till elbilar: “Kan inte garantera säkerheten”. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]