Dagens PS

Sällsynt chans: Klassiska Mercedes-Benz 300 SL kan bli din

1956 Mercedes-Benz 300SL Gullwing Coupe. (Foto: Bonhams)
1956 Mercedes-Benz 300SL Gullwing Coupe. (Foto: Bonhams)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 08 juli 2025Publicerad: 08 juli 2025

Det har sagts att ingen bil kan mäta sig med skönheten hos en Jaguar E-Type, men få fordon har en lika stark dragningskraft som Mercedes-Benz 300 SL “Gullwing” Coupe.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Denna ikoniska bil, känd för sina distinkta måsvingedörrar och sin tidlösa design, fortsätter att fascinera bilentusiaster världen över. Ett särskilt välbevarat exemplar från 1956 förbereds nu för auktion, och förväntas uppnå ett betydande värde.

1956 Mercedes-Benz 300SL Gullwing Coupe. (Foto: Bonhams)
1956 Mercedes-Benz 300SL Gullwing Coupe. (Foto: Bonhams)

En tidlös klassiker under klubban

Denna unika Mercedes-Benz 300 SL “Gullwing” Coupe från 1956, chassinummer 6500024, kommer att auktioneras ut av Bonhams den 15 augusti på The Quail Auction.

Bilen, som initialt visades upp på Genèves bilsalong samma år, har en fascinerande historia och har varit i samma familjs ägo under trettio år. Adrian Durban, senior specialist på Bonhams, framhåller att

“Denna Gullwing berättar en historia lika fängslande som dess design, fabriksbyggd för Genèves bilsalong, berörd av en schweizisk industriman och omhuldad i Mexiko i över fem decennier”.

1956 Mercedes-Benz 300SL Gullwing Coupe. (Foto: Bonhams)
1956 Mercedes-Benz 300SL Gullwing Coupe. (Foto: Bonhams)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

Från racerbil till vägikon

Produktionsversionen av 300 SL, som står för “Super Lätt”, avtäcktes vid New Yorks internationella motorsportsutställning 1954. Den baserades på den redan berömda Mercedes-Benz 300 SL racerbil från 1952, internt känd som W 194. Racerbilen, byggd på en rörformad fackverksram, deltog i legendariska lopp som Mille Miglia, Carrera Panamericana och Le Mans 24-timmarslopp, där den kom etta och tvåa.

ANNONS
1956 Mercedes-Benz 300SL Gullwing Coupe. (Foto: Bonhams)
1956 Mercedes-Benz 300SL Gullwing Coupe. (Foto: Bonhams)

Det var den berömde amerikanske importören Max Hoffman som insåg den kommersiella potentialen i dessa framgångar och förutsåg en efterfrågan i USA på en W 194 i landsvägsutförande.

1956 Mercedes-Benz 300SL Gullwing Coupe. (Foto: Bonhams)
1956 Mercedes-Benz 300SL Gullwing Coupe. (Foto: Bonhams)

Ett strategiskt drag som lönade sig

I ett pressmeddelande från Mercedes-Benz från 2021, som beskriver 300 SL:s historia, citeras officiella anteckningar från ett styrelsemöte den 2 september 1953, angående Hoffmans förslag:

“Herr Hoffman är övertygad om att stora affärer inte kan förväntas i USA utan att utöka sortimentet med modeller som är mer än lämpliga för den lokala marknaden. I USA förväntas det av Mercedes-Benz – som ett företag med ett särskilt gott rykte – att de, oavsett vad som händer, utvecklar en sportbil som kan utvecklas till att bli den enda grunden för återförsäljarens överlevnad”.

1956 Mercedes-Benz 300SL Gullwing Coupe. (Foto: Bonhams)
1956 Mercedes-Benz 300SL Gullwing Coupe. (Foto: Bonhams)

Det visade sig att 300 SL var avgörande för att Mercedes inte bara skulle överleva, utan även blomstra i USA. Samma pressmeddelande konstaterar vidare:

“Enbart under 1954 och 1955 exporterades 85 procent av de 300 SL Coupe-modeller (850 av 996 fordon) som producerades under denna tvåårsperiod till USA”.

ANNONS
1956 Mercedes-Benz 300SL Gullwing Coupe. (Foto: Bonhams)
1956 Mercedes-Benz 300SL Gullwing Coupe. (Foto: Bonhams)

Detaljer om bilen och dess ägare

Det aktuella fordonet som går under klubban är utrustat med en 2 996 kubikcentimeter stor rak sexcylindrig motor med Bosch mekanisk bränsleinsprutning, kopplad till en fyrväxlad manuell växellåda. Med en effekt på ungefär 212 hästkrafter har bilen fyrhjuliga hydrauliska trumbromsar.

1956 Mercedes-Benz 300SL Gullwing Coupe. (Foto: Bonhams)
1956 Mercedes-Benz 300SL Gullwing Coupe. (Foto: Bonhams)

Chassi nummer 6500024 visades ursprungligen på Genèves bilsalong 1956. Dess första ägare var Hürlimann Traktoren, en schweizisk tillverkare, som enligt Bonhams var inblandad i en olycka med bilen men fick den reparerad av märket.

1956 Mercedes-Benz 300SL Gullwing Coupe. (Foto: Bonhams)
1956 Mercedes-Benz 300SL Gullwing Coupe. (Foto: Bonhams)

Nästa kända ägare var Georgina Garcia Conde, som förvärvade fordonet för 15 500 svenska kronor år 1969 från en återförsäljare i San Antonio, Texas, och senare flyttade den till Mexiko.

År 1986 var den i Carlos Hank Rohns samling, där den förblev fram till 1995, då familjen som nu säljer bilen tog över ägandeskapet och lät restaurera den.

1956 Mercedes-Benz 300SL Gullwing Coupe. (Foto: Bonhams)
1956 Mercedes-Benz 300SL Gullwing Coupe. (Foto: Bonhams)
ANNONS

Ett åtråvärt samlarobjekt

“Med sin ursprungliga motor, tidsenliga restaurering, tidlösa silver över röd lackering, och chassi 6500024, är detta mer än bara ett samlarobjekt”, säger Durban.

“Det är ett pass till de mest prestigefyllda rallyna, och en hörnsten för varje seriös samling”.

Priset för detta eftertraktade fordon beräknas landa mellan 14 000 000 och 16 000 000 svenska kronor.

1956 Mercedes-Benz 300SL Gullwing Coupe. (Foto: Bonhams)
1956 Mercedes-Benz 300SL Gullwing Coupe. (Foto: Bonhams)

Köp ett hus – få ett bilmuseum, mack, biltvätt och verkstad

Den ultimata lyxfastigheten är till salu: ett hem med komplett bilmuseum, bensinstation, biltvätt och verkstad. I Kalifornien har en anmärkningsvärd

Missa inte:

De spenderar pensionen med varandra – på en tandemcykel. News 55

Nya EU-lagens krav på din mobiltelefon: Förebygga ålderism. E55

ANNONS

Sydvatten flyttar till Wihlborgs ”Vista” i Hyllie. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS