Dagens PS

Så ska Volvo och Renault elektrifiera transportsektorn

Renault
Flexis första skåpbilsmodell kommer i tre varianter och lanseras 2026. (Foto: Renault Group)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 04 apr. 2024Publicerad: 04 apr. 2024

Lägg namnet Flexis på minnet. Om allt går som planerat ska startup-bolaget revolutionera den europeiska marknaden för elektriska skåpbilar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Efterfrågan på kommersiella fordon som når upp till nollutsläppsmålen väntas växa med 40 procent om året fram till 2030.

Flexis mål är att vända upp och ner på allt du trott dig veta om hur en skåpbil ska se ut och fungera.

Bakom startup-bolaget ligger inga mindre än svenska lastbilstillverkaren Volvo Group (börskurs Volvo) och franska Renault.

Läs mer: Då kommer billiga Teslan. Dagens PS

Maximal effektivitet

2026 lanseras den första modellen som Renaults vd Luca de Meo kallar för “Teslan för kommersiella fordon”.

Skåpbilen har utvecklats i tätt samarbete med logistiksektorn, där lastkapacitet och tidsbesparing har maximerats samtidigt som fordonet behåller en liten vändcirkel.

“Vi har försökt pressa varje sekund ur interaktionen mellan föraren och skåpbilen”, säger de Meo.

ANNONS

För att lyckas med detta har Flexis gjort det möjligt för föraren att hoppa in i skåpbilen från sidan, istället för att behöva gå tillbaka till förarhytten efter avslutad leverans.

Missa inte: Renault 5 gör succé: 50 000 köpare i kö. Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

Flexis först med 800 volt

Den första Flexis-modellen är särskilt anpassad för stadsmiljö.

Skåpbilen kommer också att vara den första på marknaden med en 800-voltsarkitektur för snabbare laddning, skriver Allt om elbil.

Modellen ska komma i tre varianter: en klassisk transportbil, en chassibil samt en högre transportbil.

Flexis planerar att inledningsvis sälja skåpbilarna under Renaults Trucks-märke.

Nu kommer de billiga elbilarna

Elbilsmarknaden viker nedåt men det gäller inte de billiga modellerna. Nu kräver bilkunderna billiga alternativ – och får gensvar.

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS