Bensinpriserna är ständigt i fokus i Sverige, och debatten om framtiden för våra drivmedelskostnader blir allt hetare.
Rödgröna löften driver upp bensinpriser: SD varnar


Mest läst i kategorin
Två debattartiklar från Oskarshamnsnytt belyser tydligt de skilda synsätten mellan Sverigedemokraterna och Miljöpartiet, vilket ger en inblick i hur olika politiska vägval kan påverka svenska hushålls ekonomi.
Denna artikel kommer att fördjupa sig i denna debatt och komplettera med information från andra källor för att ge en mer heltäckande bild av bensinprisernas framtid i Sverige.
Politisk strid om bensinen
Sverigedemokraterna, representerade av bland andra Oscar Sjöstedt och Mattias Bäckström Johansson, framhåller i sin debattartikel att en röst på Socialdemokraterna riskerar att dra med sig Miljöpartiets “bränslechock”. De refererar till uttalanden från Miljöpartiets språkrör Amanda Lindh, där hon öppet diskuterat en höjning av drivmedelspriserna med flera kronor per liter.

SD menar att detta är en oacceptabel börda för vanligt folk, särskilt de som bor på landsbygden där bilen inte är en lyx utan en nödvändighet för att få vardagen att gå ihop. De pekar på att de själva, i samarbete med regeringen, har bidragit till att sänka dieselpriset från cirka 27 kronor per liter under Socialdemokraternas styre 2022 till omkring 16 kronor i april 2025, en skillnad på över 11 kronor. SD betonar att deras politik sätter svenska hushålls ekonomi först och att straffhöjningar på bränsle inte löser globala utsläppsproblem utan snarare försvårar för svenska familjer.

Miljöpartiet, med Katarina Luhr och Linus Lakso i spetsen, replikerar med att SD saknar en framtidsplan för att hantera stigande drivmedelspriser. De argumenterar att oavsett regering kommer fossila drivmedel att bli dyrare, dels på grund av en oroligare omvärld som påverkar oljepriset, dels på grund av skärpt EU-klimatpolitik, inklusive införandet av EU:s utsläppshandel för transporter 2027 – något som SD själva har röstat för.
MP menar att den relevanta frågan inte är vem som kan lova lägst pris vid pump, utan vem som kan hjälpa hushållen att bli kvitt fossilberoendet. De presenterar ett “elbilsstöd till landsbygden” som skulle göra det möjligt att leasa en elbil för 1 500 kronor i månaden, vilket de menar motsvarar ett pris vid pump på under 5 kronor per liter.
Dessutom föreslår de en nationell elbilsoffensiv med elbilsbonusar, stöd för elbilsleasing för låg- och medelinkomsttagare på landsbygden samt stöd för konvertering av fossilbilar. För de hushåll som inte kan ställa om direkt, föreslår MP en “transportpeng” till boende i landsbygd och hushåll med lägre inkomster, vilket de anser vara mer träffsäkert än generella skattesänkningar.

2,5 kronor dyrare: Bensinpriset skenar
Snart blir det kännbart dyrare att tanka. Nya EU-regler och eventuella politiska beslut pekar mot högre priser vid pumpen för alla bilägare. År 2027
Senaste nytt
Miljöpartiets vision och dess konsekvenser
Lindh, Miljöpartiets språkrör, har i SVT:s “30 minuter” och enligt Aftonbladet tydligt bekräftat att drivmedelspriserna kommer att stiga om de rödgröna vinner valet. Hon nämner en höjning av reduktionsplikten som kan leda till en ökning på två till tre kronor per liter på kort sikt.
Dessutom vill MP komplettera EU:s utsläppshandelssystem med ett nationellt system, vilket ytterligare skulle pressa upp priserna. Lindh menar att prisökningen är nödvändig för att Sverige ska klara klimatomställningen och nå sina klimatmål.
Hon menar att det fossila måste bli dyrare för att styra samhället mot mer klimatsmarta alternativ. Lindh argumenterar att acceptansen för klimatpolitiken inte kan bygga enbart på att det ska vara billigt för alla, utan att den som släpper ut ska betala. Hon är övertygad om att övriga partier på den rödgröna sidan delar denna syn, särskilt vad gäller höjningen av reduktionsplikten.

Mack lägger ner – “folk kommer inte in”
Den anrika Gulf-macken i Gånghester, som i decennier varit en självklar mötesplats, tvingas nu till drastiska åtgärder. Allt färre kunder väljer att
Framtiden för bensinpriserna i sverige
Debatten mellan SD och MP belyser en grundläggande konflikt om hur Sverige ska hantera klimatomställningen och samtidigt säkra hushållens ekonomi. Sverigedemokraterna fokuserar på att sänka kostnaderna för fossila bränslen för att underlätta för bilägare, särskilt på landsbygden. De anser att en hög kostnad för drivmedel skadar den svenska vardagen utan att nödvändigtvis lösa de globala klimatproblemen.
Miljöpartiet å andra sidan ser högre drivmedelspriser som en nödvändig del av klimatomställningen och förespråkar istället att stödja övergången till fossilfria alternativ som elbilar. De menar att detta på sikt kommer att sänka hushållens transportkostnader och göra Sverige mindre beroende av en orolig omvärld.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Framtiden för bensinpriserna i Sverige kommer sannolikt att präglas av en kombination av globala faktorer och nationella politiska beslut. Priset på råolja på världsmarknaden, geopolitiska händelser och EU:s klimatpolitik kommer att spela en stor roll. Nationellt kommer de politiska prioriteringarna att avgöra huruvida vi ser ytterligare sänkningar av skatter på drivmedel, som SD efterfrågar, eller om vi går mot högre priser genom ökad reduktionsplikt och utsläppshandel, som MP förespråkar.
Det är en komplex ekvation där balansen mellan ekonomisk trygghet för hushållen och ambitionen att nå klimatmålen kommer att vara avgörande.
För bilägarna i Sverige innebär detta en osäkerhet om framtida kostnader, men också en tydlig uppmaning att överväga alternativ till fossila bränslen om man vill säkra en mer förutsägbar transportekonomi.

Missen på macken: “Hela bilen skakade”
Flera bilägare i Gävle har drabbats av allvarliga problem efter att ha tankat på en lokal bensinstation. Mystiska motorfel har uppstått, vilket har lett

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.