Dagens PS

Provkörd: MAXUS eTerron 9 – jätten med bra prislapp

MAXUS eTerron 9 (Foto: Åsa Wallenrud)
MAXUS eTerron 9 (Foto: Åsa Wallenrud)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 12 juni 2025Publicerad: 12 juni 2025

En ny eldriven pickup från Maxus har anlänt på marknaden och Dagens PS kan som första svenska medie stolt presentera en utförlig test av den.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den utlovar en imponerande kombination av design, teknik och praktiska egenskaper. Denna fyrhjulsdrivna modell är den första i sitt slag i Europa och markerar en tydlig utveckling inom segmentet för eldrivna nyttofordon.

MAXUS eTerron 9 (Foto: Åsa Wallenrud)
MAXUS eTerron 9 (Foto: Åsa Wallenrud)

Med sin kantiga och robusta design tilltalar den de som uppskattar en distinkt estetik.

Upplevelsen i MAXUS eTerron 9

Från förarplatsen erbjuds en god översikt, kompletterad med 360-graders kameror som underlättar manövrering. Bilen är förvånansvärt lättkörd och erbjuder olika körlägen anpassade för terräng, ekonomi och vardagskörning.

MAXUS eTerron 9 (Foto: Åsa Wallenrud)
MAXUS eTerron 9 (Foto: Åsa Wallenrud)

En innovativ funktion är möjligheten att höja och sänka fordonets markfrigång med ett enkelt knapptryck i mittkonsolen, vilket är behändigt vid lastning eller terrängkörning.

MAXUS eTerron 9 (Foto: Åsa Wallenrud)
MAXUS eTerron 9 (Foto: Åsa Wallenrud)

För smidig lastning och lossning kan fordonets bakre del sänkas med ett enkelt knapptryck.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

Imponerande prestanda och smarta lösningar

Maxus eTerron 9 är utrustad med ett 102 kWh högvoltsbatteri som ger en räckvidd på upp till 430 kilometer enligt WLTP-cykeln. Batteriet kan snabbladdas från 20 procent till 80 procent på cirka 40 minuter med upp till 115 kW effekt.

MAXUS eTerron 9 (Foto: Åsa Wallenrud)
MAXUS eTerron 9 (Foto: Åsa Wallenrud)

Enligt Maxus själva har de löst utmaningen med att integrera stora batteripaket i en pickup genom att använda speciella Tetris litiumjonfosfatbatterier. Dessa är utformade för att minimera utrymmesbehovet och kyls av ett nio-kanals ventilationssystem, vilket sägs förbättra räckvidden under vinterförhållanden med upp till 18 procent jämfört med konventionella elbilsbatterier.

MAXUS eTerron 9 (Foto: Åsa Wallenrud)
MAXUS eTerron 9 (Foto: Åsa Wallenrud)

Fordonet drivs av två permanenta magnet synkronmotorer, varav en på 125 kW fram och en på 200 kW bak, vilket ger en kombinerad systemeffekt på 325 kW, motsvarande 442 hästkrafter.

MAXUS eTerron 9 (Foto: Åsa Wallenrud)
MAXUS eTerron 9 (Foto: Åsa Wallenrud)

Maxus eTerron 9 kan accelerera från 0 till 100 kilometer i timmen på bara 5,8 sekunder. Denna modell är standardutrustad med ett terrängsystem som erbjuder sex olika körlägen, från “ECO” för ekonomisk körning till “Off-Road” för krävande terräng.

MAXUS eTerron 9 (Foto: Åsa Wallenrud)
MAXUS eTerron 9 (Foto: Åsa Wallenrud)
ANNONS

Föraren har även möjlighet att anpassa individuella inställningar för styrning, motoreffekt och stabilitet, samt justera graden av energiåtervinning och bromsning, vilket möjliggör över 400 olika kombinationer.

MAXUS eTerron 9 (Foto: Åsa Wallenrud)
MAXUS eTerron 9 (Foto: Åsa Wallenrud)

Komfort och användarvänlighet

För att hantera fordonets betydande vikt på 2889 kilogram, är eTerron 9 utrustad med luftfjädring som standard i de tidiga modellerna. Detta system bidrar till att maskera vikten och erbjuder en förvånansvärt hög komfort och stabilitet. Även om fordonet känns tungt vid inbromsning, uppvisar det en god vägkontakt i kurvor.

MAXUS eTerron 9 (Foto: Åsa Wallenrud)
MAXUS eTerron 9 (Foto: Åsa Wallenrud)

Interiören har fått ett lyft jämfört med tidigare Maxus-modeller och strävar efter en mer premiumkänsla, liknande exempelvis Ford Ranger Platinum. Materialvalen, inklusive konstläder och texturerad plast, bidrar till en intressant design.

MAXUS eTerron 9 (Foto: Åsa Wallenrud)
MAXUS eTerron 9 (Foto: Åsa Wallenrud)

En stor multimediaskärm hanterar de flesta funktioner, även om vissa inställningar för körlägen och regenerativ bromsning är integrerade här, vilket kan vara mindre praktiskt under körning. Dock rapporteras systemet fungera utan de buggar och frysningar som observerats i äldre Maxus-modeller.

MAXUS eTerron 9 (Foto: Åsa Wallenrud)
MAXUS eTerron 9 (Foto: Åsa Wallenrud)
ANNONS

Sätena är bekväma, och toppmodellen erbjuder en åttavägs elektriskt justerbar förarstol med ventilation och massagefunktion. En annan praktisk funktion är att de två framsätena kan fällas ned för att skapa en nästan helt plan sovyta på 170 centimeter.

Invändigt finns över 20 förvaringsutrymmen, och kupén upplevs som rymlig, med gott om plats för passagerare och packning.

MAXUS eTerron 9 (Foto: Åsa Wallenrud)
MAXUS eTerron 9 (Foto: Åsa Wallenrud)

Lastkapacitet och säkerhet

Maxus eTerron 9 har en lastkapacitet på 620 kilogram. Även om detta inte når upp till den magiska gränsen på 1000 kilogram som krävs för vissa skattefördelar som nyttofordon, är flaket av standardstorlek.

MAXUS eTerron 9 (Foto: Åsa Wallenrud)
MAXUS eTerron 9 (Foto: Åsa Wallenrud)

Dessutom har den en 236-liters “frunk” – ett vattentätt förvaringsutrymme under motorhuven – perfekt för föremål som inte ska ligga på flaket.

En smart funktion är den fällbara mellanväggen som möjliggör en lastlängd på upp till 2,4 meter när den är nedfälld. “Easy Load”-läget sänker lastningshöjden med 60 millimeter med hjälp av luftfjädringen.

MAXUS eTerron 9 (Foto: Åsa Wallenrud)
MAXUS eTerron 9 (Foto: Åsa Wallenrud)
ANNONS

Fordonet har även V2L-funktion (Vehicle-to-Load), vilket innebär att det kan fungera som en mobil strömkälla. Det finns flera 2,2 kW-uttag i både frunken och på flaket, samt en kraftfullare 6,6 kW-anslutning.

MAXUS eTerron 9, knappen för att öppna dörren. (Foto: Åsa Wallenrud)
MAXUS eTerron 9, knappen för att öppna dörren. (Foto: Åsa Wallenrud)
MAXUS eTerron 9, nödhantag. (Foto: Åsa Wallenrud)
MAXUS eTerron 9, nödhantag. (Foto: Åsa Wallenrud)

Fem stjärnor i Euro NCAP

När det gäller säkerhet har Maxus eTerron 9 belönats med fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktester. Fordonet har en hög andel ultralåghållfast stål i konstruktionen, cirka 73 procent, vilket används i A-, B- och C-stolparna för maximalt skydd.

MAXUS eTerron 9 (Foto: Åsa Wallenrud)
MAXUS eTerron 9 (Foto: Åsa Wallenrud)

Fordonet är utrustat med en rad säkerhetssystem, inklusive en kollisionsvarningsfunktion för fotgängare och cyklister. En automatisk nödbromsning (AEB) med varning för framförvarande fordon är standard, liksom ett filhållningssystem och ett system för trötthets- och distraktionavkänning.

MAXUS eTerron 9 (Foto: Åsa Wallenrud)
MAXUS eTerron 9 (Foto: Åsa Wallenrud)

Dessutom finns ett avancerat “eCall”-system som larmar räddningstjänsten vid en olycka. Bilens dörrar och fönster är konstruerade för att kunna öppnas om fordonet hamnar under vatten.

ANNONS

En betydande fördel med eTerron 9 är dess dragkapacitet på 3,5 ton, vilket matchar många dieseldrivna konkurrenter. Detta gör den till ett attraktivt alternativ för kunder som behöver dra tunga släp.

MAXUS eTerron 9 (Foto: Åsa Wallenrud)
MAXUS eTerron 9 (Foto: Åsa Wallenrud)

Maxus eTerron 9 lanseras i Sverige med ett startpris från 699 900 svenska kronor exklusive moms, enligt Maxus Sverige.

Fakta: MAXUS eTerron 9

  • Modell: MAXUS eTerron 9
  • Fordonsklass: Pickup
  • Batterikapacitet: 102 kWh
  • Räckvidd (WLTP): Upp till 430 kilometer
  • Snabbladdning (20-80 procent): Cirka 40-42 minuter (vid 115 kW)
  • Systemeffekt: 325 kW (motsvarande 442 hästkrafter)
  • Vridmoment: 250 Nm (framaxel), 450 Nm (bakaxel)
  • Acceleration (0-100 km/h): 5,8 sekunder
  • Tjänstevikt: 2889 kg
  • Lastkapacitet: 620 kg
  • Dragkapacitet: 3,5 ton
  • Frunk-volym: 236 liter
  • Säkerhetsbetyg Euro NCAP: 5 stjärnor
  • Standardutrustning: Luftfjädring, All-Terrain System (ATS) med sex körlägen
  • Beräknat svenskt pris: Från 699 900 kronor exklusive moms (vid lansering)

Europa får snart tillgång till framtidens laddning

Europa möter en laddningsutmaning för elbilar. En ny lösning, TRI-FLEX, ska ge ökad kapacitet och flexibilitet. Den elektriska fordonsmarknaden står inför

Missa inte:

Per Andersson avslutar ett kapitel – men nya äventyr väntar. News 55

Stor oro på bostadsmarknaden – svårsålt och skräckindex. E55

ANNONS

EU:s vapen mot Trump: En gyllene medelväg. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS