Dagens PS

Överraskande trend på begagnatmarknaden

Peter Lampret, VD Carstore Sweden AB, avslöjar vilka biler som säljer bäst. (Foto: Vroom)
Peter Lampret, VD Carstore Sweden AB, avslöjar vilka biler som säljer bäst. (Foto: Vroom)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 13 juni 2025Publicerad: 13 juni 2025

En mjukare förändring är på gång på den svenska begagnatmarknaden för bilar, där laddbara fordon nu tar en allt större del av försäljningen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Denna utveckling, som pekar mot ett tydligt intresse för eldrift, markerar en intressant trend bland svenska konsumenter. Nya siffror belyser hur snabbt dieseln tappar mark, medan intresset för elektrifierade alternativ ökar.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Allt fler väljer el på begagnatmarknaden

Under perioden januari till maj 2025 utgjorde laddbara bilar hela 32 procent av alla fordon som såldes från bilhandlare till privatpersoner.

Detta kan jämföras med 26 procent under samma period föregående år.

Denna ökning är särskilt tydlig för elbilar, som nu står för 14 procent av den totala försäljningen.

Enligt statistik från Vroom såldes 19 749 begagnade elbilar under årets första fem månader, en markant ökning från 11 428 under motsvarande period 2024, vilket motsvarar en uppgång på hela 73 procent. Även laddhybrider visar en positiv utveckling och utgör nu 18 procent av bilhandelns försäljning.

Samtidigt upplever dieselbilar en tydlig nedgång. Från att tidigare ha utgjort nästan hälften, 49 procent, av försäljningen, har andelen nu sjunkit till 23 procent. Bensinbilarnas minskningstakt är långsammare, från 38 procent år 2021 till 29 procent hittills i år.

Provkörd: MAXUS eTerron 9 – jätten med bra prislapp

En ny eldriven pickup från Maxus har anlänt på marknaden och Dagens PS kan som första svenska medie stolt presentera en utförlig test av den. Den utlovar

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

En marknad i utveckling

Peter Lampret, vd för Carstore Sweden AB, en av branschens ledande aktörer, kommenterar utvecklingen:

“Såväl utbud som efterfrågan från konsumenter på laddbara bilar har ökat kraftigt under det senaste året, vilket gör att vi kan erbjuda fler alternativ som passar kundernas behov och plånbok. Ett bredare utbud i kombination med hög miljömedvetenhet och minskad osäkerhet kring batteriers livslängd driver på försäljningsutvecklingen av laddbara begagnade bilar.”

Yngre bilar visar vägen

Trenden mot elektrifiering är mest uttalad bland yngre begagnade bilar, upp till fem år gamla, vilka står för 42 procent av bilhandelns försäljning till privatpersoner. Inom detta segment är över hälften, 52 procent, av bilarna laddbara. Elbilar utgör 23 procent av denna grupp, medan laddhybrider står för 29 procent.

Miljonbedrägeri mot bilköpare – så luras du

En oväntad fara hotar bilköpare på begagnatmarknaden. Lockande priser döljer en utstuderad fälla som kan innebära stora förluster för den ovetande.

De mest populära begagnade elbilarna

På topplistan över de mest sålda begagnade elbilarna under 2025 återfinns Kia Niro i topp, följd av Volkswagen ID.4 och Nissan Leaf. Flera modeller har mer än fördubblat sin försäljningsvolym jämfört med förra året, och MG ZS utmärker sig med den största procentuella ökningen på hela 468 procent.

Nedan följer de mest sålda begagnade elbilarna under 2025, ackumulerat fram till maj:

ANNONS
  • Kia Niro: 2 360 enheter (upp 131 procent)
  • Volkswagen ID.4: 1 397 enheter (upp 159 procent)
  • Nissan Leaf: 1 082 enheter (upp 35 procent)
  • MG ZS: 966 enheter (upp 468 procent)
  • Polestar 2: 952 enheter (upp 102 procent)
  • Renault Zoe: 907 enheter (upp 85 procent)
  • Tesla Model 3: 900 enheter (upp 20 procent)
  • Kia EV6: 880 enheter (upp 228 procent)
  • Volvo XC40: 860 enheter (upp 161 procent)
  • Tesla Model Y: 736 enheter (upp 153 procent)

Totalt sett har 19 749 begagnade elbilar sålts under perioden, jämfört med 11 428 under samma tid 2024, vilket bekräftar den stora ökningen med 73 procent.

Begagnatmarknadens viktiga uppgift

Ali Avcu, vroom. "Hittills i år har det levererats strax under 13 000 nya elbilar till privatmarknaden". (Foto: Canva och Vroom)
Ali Avcu, vroom. “Hittills i år har det levererats strax under 13 000 nya elbilar till privatmarknaden”. (Foto: Canva och Vroom)

Begagnatmarknaden spelar en avgörande roll i att förändra Sveriges fordonspark, särskilt när det gäller att göra elbilar tillgängliga för en bredare privatmarknad.

Ali Avcu, Vrooms specialist på begagnatmarknaden, understryker detta:

“Hittills i år har det levererats strax under 13 000 nya elbilar till privatmarknaden vilket kan jämföras med 20 000 begagnade elbilar under samma period. I våra tidigare analyser avseende lojalitet mot el som drivmedel vid nästa bilköp har vi också kunnat se en tydlig positiv trend från begagnatkunden. Bra positiva signaler från en marknad som är mitt i en omställning.”

Denna utveckling visar tydligt att privatpersoner i allt större utsträckning väljer begagnatmarknaden för att skaffa en elbil, vilket driver på den gröna omställningen av fordonsflottan i Sverige.

Oväntad vändning för Tesla: Stäms av sina egna kunder

En grupp franska Tesla-ägare har tagit steget att stämma biltillverkaren. De menar att vd Elon Musks publika uttalanden och handlingar har skadat deras

ANNONS

Missa inte:

Bro mellan Sverige och Finland – verklighet eller knasig dröm. News 55

Global kärnkraft på frammarsch – ny boom trots motstånd. E55

Expert: Kinesisk teknologi på väg att ta över världen. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS