En överraskande nyhet: En välkänd biltillverkare med djupa rötter har nu presenterat sina planer för Europa.
Oväntat besked: Bilmärket gör helomvändning i Europa


Mest läst i kategorin
Detta besked har skapat stor glädje bland återförsäljare och väcker nytt hopp.
Det handlar inte bara om att sälja fler bilar, utan om en stark vilja att fortsätta vara en viktig del av Europas bilkultur.
Ford satsar på nya modeller i Europa – ett oväntat skifte
Ford har meddelat att de kommer att investera i utvecklingen av nya personbilsmodeller för den europeiska marknaden.
Beskedet lämnades av Christoph Herr, chef för Ford i DACH-regionen (Tyskland, Österrike och Schweiz), under ett möte med återförsäljare den 15 juli 2025. Detta markerar en betydande förändring i Fords strategi för Europa, där fokus tidigare legat på att fasa ut förbränningsmodeller och koncentrera sig på elektriska alternativ.
Fords beslut att satsa på nya personbilar i Europa kommer som en överraskning för många inom bilindustrin.

Företaget har under en tid minskat sitt utbud av förbränningsmotorer på den europeiska marknaden, bland annat genom att avsluta produktionen av populära modeller som Ford Focus, som kommer att läggas ned under hösten 2025.
Detta har lett till spekulationer om Fords långsiktiga engagemang i Europa.
Återförsäljare uttrycker stor lättnad över beskedet
Enligt uppgifter från flera Ford-återförsäljare, som citerats av Automobilwoche, presenterade Herr en plan från Fords vd Jim Farley att återigen utveckla nya personbilar i Europa. Enligt en källa ska Ford inte längre förlita sig enbart på de två elbilsmodeller som snart kommer att vara företagets enda personbilserbjudande.
En talesperson för Ford i Köln avböjde att kommentera uppgifterna med hänvisning till att de ‘inte säger något för närvarande’. Trots företagets tystnad bekräftade en annan återförsäljarrepresentant kursändringen från Fords högsta ledning.
“Det kom mycket goda nyheter idag. vi är mycket lättade över att det ska komma nya modeller”, sade återförsäljaren.

Osäkerhet kring omfattning och inriktning
Än så länge har Ford-ledningen i Detroit inte lämnat några detaljer om omfattningen av de planerade investeringarna eller antalet och inriktningen på de nya modellerna. Denna brist på specifik information lämnar en del frågor obesvarade, men återförsäljarnas reaktion tyder på att själva beslutet om att satsa på nya modeller är det viktigaste för dem just nu.
Ford-partnerförbundet (FPV) i Tyskland och Ford-återförsäljarnas tjänstebolag (FHD) var inte tillgängliga för kommentarer i samband med tillkännagivandet.

Behovet av nya modeller – en fråga om överlevnad
Många inom branschen hade nästan gett upp hoppet om en sådan vändning. En återförsäljare uttryckte sin lättnad till Automobilwoche med orden: ‘detta är en enorm lättnad. vi behöver nya modeller, och inte bara elbilar.’
Tillkännagivandet har skapat en våg av optimism bland både återförsäljare och anställda.
“Vi älskar det här märket – det är en del av Europa och borde förbli så”, avslutade återförsäljaren.
Detta strategiska skifte kan potentiellt säkra framtiden för Fords anläggning i Köln, som har en lång och rik historia av bilproduktion.
Beslutet att återigen utveckla nya personbilar i Europa signalerar ett starkare engagemang för den europeiska marknaden och en vilja att anpassa sig till marknadens behov bortom enbart elektrifiering.

Biljättens mardröm: Toppar föga smickrande lista
Nya siffror visar på oväntade problem inom bilindustrin. En stor biljätte kämpar med många återkallelser under 2025. Denna trend kan få stora följder för
Missa inte:
Experterna: Det här är Europas bästa sportkombi. Dagens PS
Teslas hemliga jätte läckt: En Model Y med plats för fler. Dagens PS
Därför flyttar Volvo sin kassako till USA. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.