En f1-förare valde att spendera sin semester i Sverige, vilket ledde till en intensiv och oväntad utmaning. Med en tävlingsinstinkt som inte lät sig vila, satte han siktet på ett inofficiellt banrekord på en gokartbana.
Oväntad duell: F1-stjärnan utmanad på svensk mark


Mest läst i kategorin
Vad som började som ett semesterprojekt förvandlades snabbt till en fullskalig, minutiös operation för att pressa varje hundradel ur en kort, teknisk bana. Men kampen om rekordet skulle inte sluta där, och snart fick F1-stjärnan en utmanare på hemmaplan.
En F1-förares semesterprojekt tar oväntad vändning
Haas F1-föraren Oliver Bearman tillbringade nyligen sin semester i Sverige med sin flickväns familj. Under vistelsen upptäckte han en gokartbana i Varberg med ett inofficiellt varvrekord på 29 sekunder. Detta väckte hans tävlingsinstinkt, och jakten på rekordet blev snabbt ett semesterprojekt.
Bearman, van vid F1-racingens precision, lade ner enormt mycket tid på att optimera varje detalj. Han berättar för Auto motor & sport att han var där i nästan två timmar sista dagen och var bara 0,03 sekunder från rekordet femton gånger.
För att slå rekordet tog Bearman till en rad knep. Han bytte däck, justerade däcktrycket, och till och med tömde gokarten på bränsle för att minska vikten.
“Vi plockade bort karossdelar för att få ner motortemperaturen. Det var över 28 grader varmt, och motorn har ingen kylare, så effekten försvann snabbt när den blev för het”, förklarade Bearman.
Han fick även hjälp av en vän som låg bakom honom på rakan för att ge honom slipstream, en teknik som används inom motorsport för att minska luftmotståndet.

“Han vek undan precis innan kurvan, så jag fick med mig farten in”, berättade Bearman.
Efter flera dagars intensiva försök och finjusteringar, inklusive att till och med justera banlayouten något genom att flytta på några väggar, lyckades Bearman slutligen slå rekordet.
Med tiden 28,97 sekunder säkrade han det nya inofficiella varvrekordet. Trots att han körde i shorts och t-shirt, var Bearmans inställning densamma som i f1.
“Jag låg ner på raksträckorna som i formel 1, för att kapa hundradelar”, sa han.
Hans flickvän, Alicia Stent-Torriani, assisterade med däckbyte och andra detaljer, vilket gjorde det hela till en teaminsats.
“Jag kunde inte sluta när jag var så nära. Och jag ville inte komma tillbaka nästa morgon klockan sex när det skulle vara kallare, även om det var min reservplan”, konstaterade Bearman.
Oväntad vändning: svensk amatör tar tillbaka rekordet
Bearmans rekord på 28,97 sekunder skulle dock inte stå sig länge. Bara dagar senare, när F1-föraren var på väg till Belgien för att tävla i Belgiens GP-sprint, återtog den 23-årige svensken Elton Zevenwacht titeln som rekordhållare.

Zevenwacht, som till vardags bara kör hyrkart och inte har någon tidigare erfarenhet från professionell motorsport, lyckades slå Bearmans tid med två hundradelar, och satte det nya rekordet på 28,95 sekunder.
Zevenwacht berättar för SVT sport att det kändes ‘väldigt overkligt’ att ha slagit en F1-förare. Han använde samma bil som Bearman och lyckades först komma ner till 28,99 sekunder med slitna däck. När han sedan fick köra med nya, fräscha däck, tog det bara några varv innan han slog rekordet med tiden 28,95.
“Jag tror det var på tredje eller fjärde varvet så tog jag 28,95”, säger Zevenwacht.
Han skickar nu en uppmaning till Bearman: “Han får komma tillbaka och försöka igen”.
Bearmans besök och kampen om rekordet har satt Varbergs gokartbana på världskartan. Kristian Anderson, som arbetar på banan, berättar för omni att de fått samtal från bland annat Indonesien som säger att deras bana nu är den mest kända i världen.

Experterna: Hyundai Ioniq 9 – en flirt med 80-talet
Hyundai Ioniq 9 har snabbt etablerat sig som en intressant aktör på marknaden för stora elektriska suvar, och experterna är överlag positiva, även om
Missa inte:
Tesla: Rykten pekar mot en överraskande Model Y-variant. Dagens PS
“Bilsittande”: Nya trenden som räddar dig från P-böter. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]