Att hyra bil har alltid haft sina fallgropar, men nu tar en ny typ av kontroll över – den artificiella intelligensen.
Osynlig buckla gav oväntad räkning – Hertz AI ser allt


Mest läst i kategorin
Hertz har investerat i teknik som skannar bilar vid återlämning, och detta har lett till oväntade räkningar för små skador som en mänsklig bedömare kanske hade överseende med.
När ai blir för nitisk: Småskador som kostar stora pengar
Hertz nya ai-datorer visar sig vara obarmhärtiga när det kommer till småskador på hyrbilar. Företaget, som nyligen har infört den här tekniken, riskerar att förlora långvariga kunder på grund av de stränga bedömningarna, skriver Carscoops.
Systemet, som kommer från det israeliska startupföretaget UVeye, används för närvarande på Atlanta International Airport och kommer snart att rullas ut till fler platser i USA.

Hertz tar in AI – ska röntga hyrbilar på sekunder
Biluthyrningsjätten Hertz står inför en stor utmaning med sin enorma vagnpark på över en halv miljon fordon globalt. Att säkerställa att varje bil är i
Bilarna körs genom en tunnel med lampor och kameror som skannar fordonets skick och registrerar eventuella skador. Om något upptäcks som inte fanns vid uthyrningen skickas en räkning omedelbart till kunden.
Ett exempel som cirkulerat på Reddit handlar om en bilhyrare som fick en faktura på 1 950 svenska kronor för en mycket liten buckla på framskärmen. Kunden, som uppgav sig ha använt Hertz i många år, meddelade att de nu kommer att välja ett annat uthyrningsföretag.
“Jag kommer inte längre att använda Hertz”, skrev hen i en Reddit-tråd.
“Jag kontaktade kundtjänst och de sa att de står fast vid ai-bedömningen. Det finns för många andra biluthyrningsalternativ för att hålla fast vid en som håller på med sådant här nonsens, även om jag gillade statusen”.

Snabbare diagnos: AI-teknik från Uveye tar över bilverkstäder
Bilverkstädernas vardag står inför en stor förändring. Ny teknik från Uveye gör det möjligt att på ett revolutionerade sätt hitta fel på bilar. I en tid
När den mänskliga faktorn försvinner ur ekvationen
Många biluthyrningsfirmor har tidigare ignorerat skador som är mindre än ett mynt, men Hertz nya ai-system ser saker i svart eller vitt.
En annan incident, som rapporterades av tidningen The Drive, involverade en förare som fick betala 4 400 svenska kronor för en repad fälg. Den summan inkluderade 2 500 svenska kronor för reparationen, 1 250 svenska kronor för hanteringsavgift och ytterligare 650 svenska kronor i administrativ avgift.
En representant från Hertz kommenterade de nya skanningspolicyerna med följande uttalande:

“Den stora majoriteten av uthyrningar är incidentfria. När skada uppstår är vårt mål att förbättra hyrupplevelsen genom att tillföra större transparens, precision och snabbhet till processen. Digitala fordonsinspektioner bidrar till detta med tydlig, detaljerad dokumentation som levereras snabbare, samt en mer teknikbaserad lösningsprocess”.
Även om vissa Redditanvändare menade att kunden var ansvarig för eventuella skador under hyresperioden, uttryckte andra chock och övervägde att inte hyra från Hertz igen.
“Vad mer ska vi debiteras för”, frågade en kommentator, “solskador på lacken för att bilen stått utomhus? Kanske ai kan mäta hur mycket bromsbeläggen har slitits eller hur mycket olja som har förbrukats och debitera för det också”.
Denna typ av teknik, som Hertz hoppas ska bidra till att minska företagets stora förluster under 2024, kommer sannolikt att bli standard inom branschen. Men för att undvika att skrämma bort kunder kan uthyrningsföretagen behöva justera sina gränser för vad som räknas som en debiterbar skada.

Nytt elstödsförslag kan exkludera de flesta svenska hushåll
Regeringen föreslår ny elbilspremie. Men många hushåll riskerar att bli utan stöd, samtidigt som miljarder går till tjänstebilar. Ett nytt förslag om
Missa inte:
Genombrott: Helt ny blodgrupp upptäckt. News 55
5,9 miljoner svenskar drabbas: Dags att byta efter trippelsmockan? E55
Northvolt-anställda berättar om kollapsen: “Tar död på oss” Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.