Dagens PS

Okänd lyxbil krossade BMW och Mercedes

Kinesiska Aito knäckte lyxmärken som BMW och Mercedes. (Foto: Aito)
Kinesiska Aito knäckte lyxmärken som BMW och Mercedes. (Foto: Aito)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 20 maj 2025Publicerad: 20 maj 2025

En ny stjärna har tänts på den kinesiska lyxbilsmarknaden. Märket Aito, stöttat av Huawei, har på kort tid blivit en kraft att räkna med.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är inte längre de västerländska jättarna som dominerar lyxbilsmarknaden i Kina. Ett märke som de flesta européer aldrig hört talas om har seglat upp som den nya favoriten bland lyxbilar, skriver Bloomberg.

Aito 9 levererar lyx i Kina. (Foto: Aito)
Aito 9 levererar lyx i Kina. (Foto: Aito)

Aito, med starkt stöd från telekomgiganten Huawei, har på bara tre år lyckats mer än trefaldiga sin försäljning och lämnar nu etablerade namn som BMW och Mercedes bakom sig i dammet.

Hur har denna okända lyxbil lyckats med konststycket?

Från okänd till ohotad lyxbil

Aito föddes så sent som 2021, ett samarbete mellan smartphonetillverkaren Huawei och Seres Group, en tillverkare som tidigare mest var känd för sina enkla transportbilar. Att dessa två aktörer tillsammans skulle kunna utmana de tyska lyxbilstillverkarna verkade otänkbart, rapporterar Carscoops.

Aito 9 levererar lyx i Kina. (Foto: Aito)
Aito 9 levererar lyx i Kina. (Foto: Aito)

Men faktum är att Aito under 2024 sålde imponerande 151 000 bilar i lyxsegmentet (fordon över 500 000 yuan, motsvarande cirka 720 000 svenska kronor). Detta kan jämföras med BMW:s 145 000 och Mercedes 127 000 sålda enheter under samma period.

Aito 9 levererar lyx i Kina. (Foto: Aito)
Aito 9 levererar lyx i Kina. (Foto: Aito)
ANNONS

Även Land Rover och Porsche hamnade långt bakom Aito i försäljningsstatistiken.

Aito 9 levererar lyx i Kina. (Foto: Aito)
Aito 9 levererar lyx i Kina. (Foto: Aito)
ANNONS

Senaste nytt

Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

Nyckeln till framgång: M9 och teknologisk spets

Aito 9 levererar lyx i Kina. (Foto: Aito)
Aito 9 levererar lyx i Kina. (Foto: Aito)

Den modell som framför allt drivit Aitos framgång är suven M9. Denna rymliga bil, i samma storleksklass som BMW X5 med lång hjulbas, är utrustad med Huaweis avancerade Harmony-operativsystem och en futuristisk interiör med tre skärmar. Kunderna kan välja mellan en version med räckviddsförlängare och en ren elbilsvariant.

Aito 9 levererar lyx i Kina. (Foto: Aito)
Aito 9 levererar lyx i Kina. (Foto: Aito)

Även om de flesta av Aitos modeller ligger under lyxgränsen, har M9 visat sig vara en fullträff i det högre prissegmentet. Nyligen lanserades även en något mindre version, M8, som förväntas bidra ytterligare till försäljningen under 2025.

Aito 9 levererar lyx i Kina. (Foto: Aito)
Aito 9 levererar lyx i Kina. (Foto: Aito)

Utmaningar för lyxbilen

ANNONS

Trots den imponerande tillväxten står Aito inför utmaningar. Den kinesiska lyxbilsmarknaden minskade med 23 procent under 2024, och en pågående priskrig pressar marginalerna. Dessutom har Huawei inlett liknande samarbeten med andra biltillverkare, vilket skapar en risk för konkurrens inom den egna sfären.

Aito 9 levererar lyx i Kina. (Foto: Aito)
Aito 9 levererar lyx i Kina. (Foto: Aito)

Under årets första månader har också Mercedes och BMW återtagit ledningen i försäljningsstatistiken.

Aitos ordförande, Zhang Xinghai, är dock fortsatt optimistisk och menar att märkets framgång bygger på kundernas erkännande och preferenser.

Aito 9 levererar lyx i Kina. (Foto: Aito)
Aito 9 levererar lyx i Kina. (Foto: Aito)

Bilmässan i konkurs – tuffa år

Elbilsmässan i konkurs efter ekonomiska problem. Framtiden oviss för viktig mötesplats för elbilens utveckling i Sverige. Den svenska elbilsmässan

Missa inte:

“Farfarsligan”: Brutala rånarna i 70-års åldern. News 55

Experten: Så har svenska pensionärer motarbetats – i tjugo år. E55

ANNONS

Klarna satsar på personalen – tynger resultatet. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS