En ny intern standard för räckvidd har satts av GM:s ingenjörer, som firade med en trofé utskriven av den rekordbrytande bilen.
Nytt räckviddsrekord för elbilar firades på ett minst sagt oväntat sätt


Mest läst i kategorin
Även om testet inte speglar normal körning, ger det en aning om hur långt framtidens elfordon kan ta dig, skriver GM.
Ett högst vetenskapligt test
Allt började med ett enkelt samtal bland ingenjörer i slutet av 2024 om hur långt en helt optimerad Chevrolet Silverado EV Work Truck kunde köra på en enda laddning. Målet blev att pusha gränserna, och resultatet blev anmärkningsvärt: 1 704,6 kilometer.
Prestationen, som utfördes på allmänna vägar nära GM:s testanläggning Milford Proving Ground, visar potentialen i fordonets batteripaket.

Det ligger i detaljerna
För att uppnå den långa sträckan, som är mer än dubbelt så lång som dess EPA-uppskattade räckvidd på 793 kilometer, använde sig ingenjörerna av flera metoder för att maximera effektiviteten.
Bilen kördes i en låg och jämn hastighet, mellan 32 och 40 kilometer i timmen, vilket minimerar energiförbrukningen från luftmotstånd och snabba accelerationer. Man tog bort reservhjulet för att minska vikt, pumpade däcken till maximalt rekommenderat tryck, sänkte vindrutetorkarbladen för att minska luftmotståndet och monterade en tonneau-lucka över flaket för att skapa ett slätare luftflöde.
Testet genomfördes under sommaren för att dra nytta av de varma temperaturerna, vilket är optimalt för batteriets prestanda, och förarna hade klimatkontrollen avstängd under hela den sju dagar långa färden.
Enligt GM är fordonets hårdvara och mjukvara dock helt orörd.
Testet innefattade även att köra utan passagerare i de flesta skiften, vilket ytterligare minimerade totalvikten.

Varje detalj optimerades för att säkerställa att så mycket som möjligt av batterienergin gick till att flytta fordonet framåt. Trots de extrema åtgärderna var alla justeringar inom ramarna för vad som anses vara acceptabelt enligt fordonets manual.
En av ingenjörerna, Jon Doremus, förklarade att ‘om vi bara kört nedför hela tiden hade vi säkert fått en galen körsträcka. Men det var inte vad det här handlade om. Vi ville att det skulle vara på riktigt, på allmänna vägar’.
Varför testet är viktigt
Trots resultatet har GM inga planer på att certifiera det av Guinness World Records. Enligt talespersonen Catherine Scales från GM finns inga nuvarande planer att skicka in resultatet till Guinness. Detta betyder att Lucid Motors behåller sitt officiella rekord, som sattes med en Lucid Air Grand Touring sedan med en sträcka på 1 205 kilometer.
Även om GM:s test inte speglar verklig körning, ger det en viktig insikt. Det demonstrerar den enorma kapaciteten i Silverado EV:s batteripaket och visar att fordonet har potential att minska “räckviddsångest” för de flesta förare.

Kurt Kelty, GM:s vice vd för batterier och framdrivning, betonar att ‘att få den här typen av räckvidd på en full laddning händer inte av en slump. Det krävs djup integration mellan batterikemi, drivsystemets effektivitet, mjukvara och fordonskonstruktion – och det är precis vad teamet har levererat’.
För konsumenter som överväger en elbil fungerar denna demonstration snarare som ett bevis på batteriets råa potential än en förhandsvisning av den dagliga prestandan. I ett mer konventionellt test av en Youtube-skapare lyckades en Silverado EV RST köra 740 kilometer, vilket är en imponerande siffra som klart överträffar dess officiella EPA-uppskattning.
Efter att det långa testet avslutats laddades den Silverado EV som slog rekordet och användes för att driva en 3d-skrivare som skapade en trofé för att hedra teamets prestation.

Detta kan bli elbilens största genombrott någonsin
Forskning kring batteriteknik har tagit ett stort kliv framåt. Ett nytt projekt har lyckats ta fram en metod som kan göra litiumjonbatterier både mer
Missa inte:
Kvinnan debiterades för tre års parkering efter 45 minuter. Dagens PS
Musks nya bonuspaket: 295 miljarder kronor mitt i krisen. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]