Regeringen föreslår ny elbilspremie. Men många hushåll riskerar att bli utan stöd, samtidigt som miljarder går till tjänstebilar.
Nytt elstödsförslag kan exkludera de flesta svenska hushåll


Mest läst i kategorin
Ett nytt förslag om elbilspremie riskerar att gå de flesta svenska hushåll förbi. Samtidigt fortsätter staten att subventionera företagens tjänstebilar kraftigt. Denna obalans får nu kritik från Riksförbundet M Sverige, som menar att medlen istället borde omfördelas för att gynna privatpersoner, skriver Privata affärer.
Detta skulle kunna driva på övergången till eldrivna fordon för alla.

Kritik mot den föreslagna elbilspremien
Naturvårdsverket har nyligen presenterat ett förslag om en tillfällig elbilspremie på upp till 54 000 svenska kronor. Stödet har dock mötts av invändningar eftersom det anses vara för begränsat.
Enligt förslaget ska premien endast gå till hushåll som bor i landsbygdskommuner, eller i områden med dålig kollektivtrafik, och där inkomsten är lägre än rikssnittet.
Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert och hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige, ser positivt på införandet av en ny klimatbonus, men anser att den hade behövt vara bredare.
Han påpekar att försäljningen av elbilar inte har varit lika bra sedan bonus-malus-systemet avskaffades i slutet av 2022.

Nya klimatbonusen: Kan du bli en av de utvalda?
Regeringen planerar att återinföra en klimatbonus för att stimulera inköp av elbilar, både nya och begagnade. Till skillnad från tidigare bonusar kommer
Okänt miljardstöd till företagsbilar
Trots att privatpersoner saknar ett brett stöd vid köp av elbilar, fortsätter staten att subventionera eldrivna tjänstebilar på andra sätt. Sedan den 1 juli 2022 har företag möjlighet att skriva ner förmånsvärdet på eldrivna tjänstebilar med upp till 350 000 svenska kronor, eller halva bilens nypris.
Detta innebär betydande besparingar för den anställde som använder bilen, eftersom förmånsvärdet till stor del avgör skattekostnaden. Riksförbundet M Sverige uppskattar att detta kan handla om 45 000 svenska kronor över en treårsperiod.
Förbundet bedömer att statens årliga nota för detta styrmedel uppgår till mellan 2 och 3 miljarder svenska kronor, vilket är en konservativ beräkning.
Stjernvall betonar att privatpersoner inte får något liknande stöd och menar att regeringen måste ta fram ett sådant alternativ, särskilt med tanke på den tydliga och kraftfulla subventioneringen av förmånsbilar.

Därför är norrlänningarna extra sugna på elbilspremien
En ny undersökning visar att svenskar välkomnar ett elbilspremien för elbilar, speciellt de som bor på landsbygden och har lägre inkomster. Detta stöd på
Stödpolitiken snedvrider elbilsutbudet
Enligt Stjernvall bidrar regeringens företagsinriktade stödpolitik också till att snedvrida utbudet av elbilar på marknaden. Han menar att styrmedlen för tjänstebilar har lett till att svenska bilimportörer främst tar in fullutrustade modeller med de största batterierna. Dessa dyra bilar riktar sig till företagskunder, inte till vanliga hushål.
Stjernvall menar att en privatperson nog hellre hade sett fler billigare basmodeller i bilhallarna. Han nämner att det finns elbilar som i Sverige kostar runt 400 000 svenska kronor, men som går att köpa i ett basutförande utomlands, bland annat i Frankrike, för drygt 200 000 svenska kronor.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Stjernvall tror dock att den föreslagna elbilspremien kan bidra till att fler billigare modeller kommer in på den svenska marknaden. Ett av stödkraven är att bilen får kosta som mest 500 000 svenska kronor. Detta ser han som en rimlig gräns.
Naturvårdsverket föreslår att den nya elbilspremien ska kunna sökas från januari 2026, men innan stödet kan införas måste EU-kommissionen ge sitt godkännande. Den föreslagna elbilspremien uppskattas kosta 800 miljoner svenska kronor per år, varav 75 procent kommer från EU:s sociala klimatfond.
Missa inte:
Fler behöver ekonomiskt bistånd. News 55
Så påverkas bostadspriserna av gängkrigens sprängningar. E55
Därför påverkar USA:s attack mot Iran din plånbok. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.