Samtidigt som Tesla återtar delar av sitt börsvärde dyker nya problem upp på märkets största marknad. Här är Teslas oroande data.
Nya siffror: Tesla backar kraftigt på sin viktigaste marknad


Mest läst i kategorin
Klyftan mellan Teslas etablerade marknadsvärde och vad märket nu presterar i försäljning och resultat, fortsätter att öka efter nya oroande veckodata från Kina, deras största marknad.
Den vecka som avslutades 11 maj sjönk Teslas försäljning av elbilar i Kina till endast 3 070 fordon, en nedgång med 58 procent i närtid och med 69 procent jämfört med motsvarande period 2024, rapporterar Fortune.
Ur Teslas synvinkel var ytterligare en negativ aspekt att nedgången helt gäller nya Model Y, som i dag står för två tredjedelar av de fordon Tesla levererar globalt. Den sålde endast i 1 270 exemplar i Kina. Däremot var försäljningen av Tesla Model 3 i stort sett stabil.
Teslas bilförsäljning rasar i Europa – och mest i Sverige. Dagens PS
Tesla långt under normalt
Teslas investerare granskar dessa data noggrant eftersom Kina är Teslas största marknad och till och med överskuggar USA i den bemärkelsen.
Försäljningen i Kina är normalt så hög att fler bilar kan säljas där under en vecka än på flera månader i länder som Tyskland.
En närmare titt på bolagets försäljning sedan andra kvartalet inleddes visar dessutom siffror 25 procent under jämförbar period 2024 och till och med under de första veckorna av första kvartalet, säsongsmässigt den svagaste i Kina.
Senaste nytt
”Ser ingen minskning”
Utvecklingen förvirrar perspektivet på Tesla som fortsätter återta börsvärde och måndag tog sig över 1 biljon dollar i värde.
Aktien handlas nu till 110 gånger konsensusberäkningen för 2026 och till 167 gånger 2025 års beräknade resultat.
Elon Musk valde vid investerarsamtal nyligen att skylla på ”allmän sjukdomskänsla” som inte är relaterad till deras varumärke eller produkter.
”Vi ser ingen minskning i efterfrågan, men när det råder ekonomisk osäkerhet vill folk i allmänhet stanna upp med att köpa och göra ett större kapitalköp som en bil,” förklarade Musk som i så fall möjligen borde tala med sin kompis Donald om orsakerna till oron.
Kinesiska märken förbi Tesla
I Kina kan inhemska elbilsmärken skryta med högre försäljning än tidigare. Det gäller inte bara branschledande Byd utan även mindre märken som Nio, Xpeng, Li Auto och Xiaomi.
Motorsajten Car News China hävdar att bolagets strategiska beslut att fortsätta sälja samma produktsortiment med periodiska justeringar inte kommer att rädda försäljningen.
Potentiella Model Y-kunder som väntat på den uppfräschade modellen lockas inte av vad som i slutänden är en fem år gammal bil, menar sajten.
Snabbare från innovation till bil
I stället får bolaget se crossovers som Xpeng G6, Onvo L60, Li Auto L6, BYD Sealion 7 och Zeekr 7X rusar förbi Tesla.
Det är kinesiska märken som innoverar i cykler på 2-3 år där industristandarden annars är 6-7 år.
Fortune påpekar att man heller aldrig helt ersatt en enda modell. Även Model S är samma fordon undertill som lanserades 2012.
“Konkurrensen i Kina är helt enkelt för mycket för Tesla,” hävdar Car News China.
“Unga kinesiska köpare är inte rädda för att köpa kinesiska produkter som sina föräldrar, som minns 90-talet. Bristen på nya modeller slår tillbaka på Tesla i Kina”.
Historiskt beslut: Inför omedelbart investeringsstopp i Tesla. Dagens PS
Rasar mot Musk: “Gör samma som med Twitter”. Realtid
Svenskar säljer Teslor i panik – fyndläge. E55

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.