En ny aktör har etablerat sig på den växande marknaden för elfordon, och det handlar om mer än bara traditionella bilar.
Nya miljarder till Rivian-kopplat bolag – siktar på ny fordonsklass


Mest läst i kategorin
Denna nya satsning, med rötter i en etablerad elbilsproducent, siktar på att erbjuda nya sätt att ta sig fram i städerna. Med en tidig investering i miljardklassen, redan innan någon produkt lanserats, finns det höga förväntningar.
Detta kan markera ett viktigt steg för framtidens urbana transporter.
Nya perspektiv på transport
Den etablerade elbilstillverkaren Rivian, känd för sina robusta eldrivna lastbilar och suvar, har nyligen stöttat framväxten av ett helt nytt bolag vid namn Also Inc.
Detta företag är helt fokuserat på det som kallas mikromobilitet, vilket innebär mindre, lättare elfordon.
I början av året knoppades Also Inc. av från Rivian med en grundfinansiering på cirka 1,1 miljarder svenska kronor, som kom från Rivian själva och riskkapitalfirman Eclipse.

En miljardinvestering i framtiden
I juli i år fick Also Inc. ytterligare ett rejält kapitaltillskott.
Riskkapitalbolaget Greenoaks Capital investerade hela 2,1 miljarder svenska kronor, vilket omedelbart lyfte Also Inc:s värdering till svindlande 10,5 miljarder svenska kronor.
Detta är en anmärkningsvärd summa för ett företag som fortfarande arbetar i det tysta och ännu inte har lanserat några produkter. Det visar på ett mycket starkt förtroende från investerarnas sida för bolagets framtidsvision.

Volkswagen dubblar insatsen – miljardregn över Rivian
VW hoppas att amerikansk teknik ska lösa gamla tyska problem. Rivian får ännu en miljard – snart kan vi se deras teknik i både små ID-bilar och lyxiga
Vad kan vi förvänta oss från Also Inc.?
Trots att detaljerna kring produkterna fortfarande är hemliga, har Also Inc:s vd Chris Yu bekräftat att deras teknikplattform kommer att kunna användas för såväl elcyklar som små tre- och fyrhjuliga fordon, tänkta för stadsmiljöer och mikrobilar, skriver Carscoops.
Företaget, som har sitt säte i Palo Alto och planerar att ha ett team på omkring 80 anställda, ser en stor potential på marknader där små, lokala transportmedel redan är en naturlig del av vardagen, som exempelvis golfbilar i vissa amerikanska samhällen.
Man har även siktet inställt på att lansera flera produkter både för konsumenter och kommersiellt bruk i regioner som Asien och Sydamerika.

En strategisk avknoppning för båda parter
Genom att etablera Also Inc. som en separat enhet kan Rivian fortsätta att fokusera på utvecklingen av sina större elfordon utan att behöva sprida ut sina resurser.
Det har länge funnits tankar inom Rivian om att utveckla en elcykel, vilket pekar på att Also Inc. har sina rötter i tidigare interna projekt. Även om Also Inc. nu är oberoende, förväntas det dra nytta av sin koppling till Rivian.
Detta kan innebära tillgång till en etablerad leveranskedja och kanske även delning av vissa komponenter mellan de två företagen, vilket skapar en ömsesidig fördel.

Amazon + Rivian + Humanoids: Testas nu i San Francisco
Robotar kliver ur elbilarna och lämnar paketen utanför dörren. Amazon uppges nu testa humanoids, som kan ersätta mänskliga leveransarbetare, i stor skala.
Yu uttryckte det väl när han sade: “
När det gäller små fordon, passar en storlek inte alla”.
Han tillade att de vill ge kunderna ‘förtroende och en varumärkesteknikplattform som kunderna kan lita på, med samma principer och teknik, oavsett hur den slutgiltiga lösningen ser ut.’
Denna filosofi genomsyrar Also Inc:s strategi att möta de skiftande behoven inom urban mobilitet.

BMWs framtid: Batteriet får ny roll i bilens bärande struktur
BMW satsar stort på att elektrifiera bilflottan med sin nya “Neue Klasse”-plattform, där högspänningsbatteriet är en avgörande del. För att allt ska flyta
Missa inte:
När hantverk möter körglädje – Pagani Huayra Codalunga. Dagens PS
Byta husvagn? Expertens guide till en lyckad affär. Dagens PS
Studie: Varannan elbilsägare skrattar åt räckviddsångesten. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.