Nya XPENG G9 har genomgått en förfining med en minimalistisk design som lyckas kombinera europeisk elegans med en teknisk renhet.
Nya lyxåket är här – XPENG G9 med massage och spa


Mest läst i kategorin
Fronten är djärv men diskret, med en integrerad 3D-millimetervågsradar som smälter samman estetik och funktion på ett närmast konstnärligt vis.
Tyst och bekväm
Bilen kommer standardutrustad med 20-tums lättmetallfälgar för Standard Range-modellen och 21-tums för AWD Performance.
Dörrar med soft-close funktion och en baklucka med kick-funktion bidrar till den exklusiva känslan.
Interiören har fått en ny ljusbrun ton som skapar en varm och harmonisk atmosfär av premiumkomfort. För den som vill ha en sportigare touch finns Black Edition, med svarta exteriördetaljer och orange bromsok som ger en kraftfull och distinkt identitet.

Kupén är utformad för att vara en oas av tystnad och svalka. Ett trippelsilverbelagt panoramatak blockerar hela 99,99 procent av UV-strålningen och kan sänka kupétemperaturen med upp till 8 °C.
Med avancerad ljudisolering är ljudnivån imponerande låg, endast 35 dB vid stillastående och 53,9 dB vid körning – perfekt för långa resor eller en stunds avkoppling i trafiken, skriver XPENG i ett pressmeddelande.
Ett rullande spa med smarta finesser: När lyxen tar plats
Invändigt är XPENG G9 ett möte mellan förstklassiga material och intelligent teknik. Sätena är klädda i Nappa-läder med en ergonomiskt optimerad 12-lagers struktur för maximal komfort. Det unika 10-punkts Shiatsu-massagesystemet, utvecklat i samarbete med ortopedspecialister, finns tillgängligt för både fram- och baksätespassagerare.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Baksätespassagerarna får dessutom elektrisk lutning, ventilation, uppvärmning och massage, medan Ultimate Queen Passenger Seat erbjuder ett elektriskt utdragbart benstöd, en imponerande stor sminkspegel och en egen 14,96-tums infotainmentskärm. Snacka om att skämma bort sina passagerare.
Med en NVIDIA Orin-X-processor och Qualcomm Snapdragon 8295-chipp är G9 utrustad för en snabb och intuitiv användarupplevelse. Användargränssnittet är upp till 50 procent snabbare och erbjuder helautomatiserad navigering samt fjärrstyrning via smartphone, smartwatch eller röststyrning.

En körupplevelse för finsmakaren
XPENG G9 är konstruerad för att leverera en perfekt balans mellan komfort och dynamisk körglädje. Bilens avancerade fjädringssystem, som inkluderar WABCOs dubbelkammars luftfjädring och Bilsteins adaptiva stötdämpare, ger upp till 100 millimeters justerbar körhöjd, 50 procent variabilitet i styvhet och 30 procent förbättrad kurvstabilitet.
Med generösa dimensioner – 4891 millimeters längd, 1937 millimeters bredd, 1880 millimeters höjd och 2999 millimeters hjulbas – erbjuder G9 gott om utrymme. Bagageutrymmet är imponerande med 660 liter, som kan utökas till 1 576 liter med nedfällda baksäten. Dessutom finns ett praktiskt främre bagageutrymme på 71 liter.

Test: Xpeng G9 Performance – lyx på el
Dags för ett test av en stor och välutrustad elbil med all lyx man behöver, och mer därtill. Kolla in Xpeng G9 Performance. När man först går fram till
Prislappen: Vad kostar kalaset?
XPENG G9 kan beställas i Sverige från och med den 11 juli. Priserna börjar från 719 900 svenska kronor för Standard Range och 849 900 svenska kronor för AWD Performance. De första leveranserna till svenska kunder beräknas ske inom de närmaste månaderna.
Sökord för SEO: XPENG G9, elbil, laddning elbil, elbil priser, snabb laddning, elbilar Sverige, elektrisk suv, XPENG
XPENG G9: Snabba fakta
Modell | Standard Range | AWD Performance |
---|---|---|
Längd x Bredd x Höjd | 4891/1937/1680 mm | 4891/1937/1670 mm |
Hjulbas | 2998 mm | 2998 mm |
Tjänstevikt (inkl. dragkrok) | 2235 kg | 2420 kg |
Bagageutrymme | 660 L (1576 L med fällda säten) | 660 L (1576 L med fällda säten) |
Främre bagageutrymme | 71 L | 71 L |
Drivlina | RWD | AWD |
Uteffekt | 258 kW | 423 kW |
Vridmoment | 465 N·m | 695 N·m |
Acceleration (0-100 km/h) | 6,4 sekunder | 3,9 sekunder |
Batterikapacitet | 80,3 kWh | 94,6 kWh |
WLTP-räckvidd | 502 km | 540 km |
DC-laddningstid (10-80 %) | 12 minuter | 12 minuter |

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.