Regeringen planerar att återinföra en klimatbonus för att stimulera inköp av elbilar, både nya och begagnade.
Nya klimatbonusen: Kan du bli en av de utvalda?


Mest läst i kategorin
Till skillnad från tidigare bonusar kommer denna att vara riktad mot privatpersoner i specifika delar av landet och syftar till att mildra effekterna av höjda bränslepriser, skriver bla Vi Bilägare.
Nya regler för klimatbonus vid köp av elbil
Regeringen satsar på att återinföra en klimatbonus som ska underlätta för privatpersoner att köpa eller leasa elbilar. Detta initiativ syftar till att öka elbilsförsäljningen, som har sjunkit efter den förra bonusens avskaffande.
Till skillnad från tidigare system, som betalade ut stora summor som ledde till fusk, kommer den nya bonusen att utbetalas månadsvis under en period av tre år. Detta ska säkerställa att pengarna används som avsett.

Senaste nytt
Riktat stöd till landsbygden
Den nya klimatbonusen är särskilt utformad för att hjälpa invånare i landsbygdskommuner och områden med begränsad kollektivtrafik. Regeringen menar att dessa grupper drabbas hårdast av de kommande höjningarna av bränslepriser som följer av EU:s nya utsläppshandelssystem, ETS2.
Enligt förslaget från Naturvårdsverket kommer boende i 177 kommuner att vara berättigade till bonusen. Detta innebär att storstadsbor inte kommer att omfattas av stödet. Hushåll med inkomster upp till 80 procent av medelinkomsten är de som myndigheten föreslår ska kunna ta del av bonusen.

2,5 kronor dyrare: Bensinpriset skenar
Snart blir det kännbart dyrare att tanka. Nya EU-regler och eventuella politiska beslut pekar mot högre priser vid pumpen för alla bilägare. År 2027
Bonusens storlek och finansiering
Bonusen kan uppgå till 54 000 kronor för den som köper en ny eller begagnad elbil och ansöker före den 1 juli 2028. Utbetalningen sker med 1 500 kronor per månad under tre år. Efter den 30 juni 2028 sänks bonusen till 36 000 kronor, vilket motsvarar 1 000 kronor per månad.
För bilar som privatleasas får månadsavgiften inte överstiga 4 700 kronor för att vara berättigad till maxbeloppet. Inköpspriset på den nya eller begagnade elbilen måste ligga mellan 54 000 och 500 000 kronor.
Den totala kostnaden för klimatbonusen beräknas till 800 miljoner kronor per år. En betydande del av finansieringen, 75 procent, kommer från EU:s sociala klimatfond, medan den svenska staten står för resterande 25 procent. Den sociala klimatfonden syftar till att kompensera för de sociala och ekonomiska effekterna av ETS2 och stödjer en rättvis övergång till klimatneutralitet genom att hjälpa utsatta grupper.
Tidigare fusk med klimatbonus
Erfarenheter från den tidigare klimatbonusen, som avskaffades med kort varsel, visar på utmaningar med fusktillämpning. Bland annat avslöjades fall där bilhandlare systematiskt utnyttjade systemet genom att exportera bilar kort efter att bonusen betalats ut.
En bilimportör ska ha fått 14 miljoner kronor i klimatbonus för 570 bilar, varav nästan hälften senare exporterades.

Bilhandlare håvade in skattepengar – sedan försvann bilarna
Skattebetalarna har bidragit med över 22 miljarder kronor i klimatbonus till köpare av nya elbilar och laddhybrider. Syftet var att snabbt öka antalet
Detta agerande, som tidigare klimat- och miljöministern Isabella Lövin (MP) beskrev som omoraliskt, ledde till att skattebetalarnas pengar inte användes för att främja elektrifieringen av den svenska bilflottan som avsett. Den nya månatliga utbetalningen är ett sätt att förhindra liknande situationer och säkerställa att stödet kommer rätt mottagare till del.
Framtida priser på bensin och diesel
EU:s nya utsläppshandelssystem, ETS2, som träder i kraft 2027, förväntas leda till betydligt högre priser på bensin och diesel. Försiktiga bedömare räknar med ett bensinpris på mellan 28 och 30 kronor per liter, medan andra spår priser på upp till 35-40 kronor per liter. Denna prisökning är en av de drivande faktorerna bakom den återinförda klimatbonusen, då syftet är att göra elbilar mer tillgängliga och ekonomiskt fördelaktiga, särskilt för de som drabbas hårdast av de ökade bränslekostnaderna.
Regeringen förväntas fatta beslut under året, med målsättningen att den nya klimatbonusen ska börja gälla under 2026. Ansökningar kommer att tas emot fram till den 30 juni 2029.

Rödgröna löften driver upp bensinpriser: SD varnar
Bensinpriserna är ständigt i fokus i Sverige, och debatten om framtiden för våra drivmedelskostnader blir allt hetare. Två debattartiklar från
Missa inte:
Peter Siepen: Stil, kärlek och ett liv i rörelse vid 62. News 55
Klimpjakten: Tog en promenad – hittade guldskatt värd miljoner. E55
När är vi för gamla för att jobba? Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.