Hyundai Ioniq 5 N är en prestandaversion av märkets populära elbil, och bjuder på simulerade växlingar och 650 hästkrafter.
Nya Hyundai Ioniq 5 N: Elbil med fejkade växlar
Mest läst i kategorin
När Hyundai Ioniq 5 såg dagens ljus för första gången för några år sedan var den märkets första bil designad för enbart eldrift.
Nu kommer N-versionen, som blir märkets första eldrivna prestandamodell. Den bjuder på rejält med effekt och en uppsjö av elektriska förarhjälpsystem.
Klassiskt N-tema utvändigt
Utseendemässigt följer Ioniq 5 N ett liknande tema som tidigare Hyundai N-bilar.
Det betyder en speciell blå lack och röda detaljer, samt ett aggressivt aerodynamikpaket och stora fälgar.
Interiört har man monterat sportiga stolar och en högre mittkonsol, samt vaddering som ger sidostöd för knän och smalben vid hård kurvtagning.
Senaste nytt
650 hästkrafter i 10 sekunder
Att det handlar om en prestandabil råder det inga tvivel om när man tittar på effekten, som ligger på hela 609 hästkrafter.
Kraften skickas till alla fyra hjul, och bilen har en toppfart på 260 km/h.
Det finns dessutom, precis som på tidigare N-modeller, ett “N Grin Boost”-läge, som ger tillgång till extra prestanda i 10 sekunder.
Med läget aktiverat har man 650 hästar till sitt förfogande, och 0-100-sprinten avverkas då på 3,4 sekunder.
Större batteri och supersnabb laddning
Batteriet i nya Ioniq 5 N är större än i standardbilen, med en kapacitet på 84 kWh.
N-modellen har också försetts med betydligt snabbare laddning, och klarar nu av att ta emot en laddeffekt på hela 350 kW.
Det betyder att batteriet teoretiskt sett går att ladda från 10 till 80 procent på bara 18 minuter.
Hur långt man kommer på en laddning har man dock ännu inte delat med sig av.
Gediget chassiarbete
Att bygga en elbil med imponerade effektsiffror är dock en sak, men att kombinera detta med en involverande körupplevelse är något helt annat.
För att åstadkomma detta har Hyundai bland annat styvat upp karossen med 42 extra svetspunkter och 2,1 meter ytterligare limfogar mellan karossens olika delar.
Drivlinans och chassits hjälpramar har också förstärkts, och man har monterat större bromsar med fyrkolvsok på framaxeln.
En uppsjö av elsystem
Utöver Boost-läget har N-avdelningen också installerat ett antal olika förarhjälpsystem som ska förgylla körupplevelsen.
Man har bland annat kalibrerat gaspedalen för att likna pedalkänslan i rallybilen i20N WRC, och omprogrammerat styrningen som nu ska leverera kvickare respons och mer feedback.
Det finns även en elektriskt styrd diffbroms med elva olika lägen, och en “N Drift Optimizer” som ska göra det möjligt att med lätthet utföra spektakulära sladdar.
Det finns också en mängd olika körlägen, som styr allt från styrning till chassi och drivlina.
Simulerade växlar och motorljud
Det finns också de två systemen N e-shift och N Active Sound +, som verkligen riskerar att skapa irritation bland mer traditionellt lagda bilentusiaster.
Det förstnämnda systemet simulerar nämligen känslan av att bilen växlar sig genom en dubbelkopplingslåda som på en N-bil med förbränningsmotor, medan det andra tillhandahåller ett matchande motorljud.
Premiär på Goodwood
Nya Hyundai Ioniq 5 N kommer att lanseras på Goodwood Festival of Speed nu i helgen.
Vad den sportiga elbilen kommer att kosta och när den kommer till marknaden är ännu inte tillkännagivet, men baserat på systerbilen Kia EV6 GT bör priset ligga någonstans strax över 800 000 kronor.
Läs även: Kia EV6 GT – budgetvänlig Porsche Taycan
Läs även: Test: Hyundai Ioniq 5
Läs även: Dragläget: “Lotus Colin Chapman gillade suvar”
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.