Dagens PS

Nya Corvette E-Ray till Europa – men dubbelt så dyr

Corvette E-Ray 2025 hybrid (Foto: Corvette)
Corvette E-Ray 2025 hybrid (Foto: Corvette)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 28 juli 2025Publicerad: 28 juli 2025

Corvette E-Ray, den efterlängtade hybridversionen, har äntligen anlänt till Europa. Efter nästan två års väntan kan europeiska bilentusiaster nu köpa den fyrhjulsdrivna sportbilen, komplett med ett tyst körläge.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Dock kommer den med en rejäl prislapp som får amerikanska köpare att höja på ögonbrynen.

Corvette E-Ray 2025 hybrid (Foto: Corvette)
Corvette E-Ray 2025 hybrid (Foto: Corvette)

E-Ray debuterar i Europa med höga förväntningar

Den nya Corvette E-Ray har gjort sin europeiska debut, och det med buller och bång – trots dess “Stealth Mode”. Denna hybridmodell har väckt stort intresse sedan den först presenterades i USA.

Corvette E-Ray 2025 hybrid (Foto: Corvette)
Corvette E-Ray 2025 hybrid (Foto: Corvette)

För första gången är modellen även tillgänglig som högerstyrd, vilket är avgörande för marknader som Storbritannien. Men med ankomsten följer en prislapp som skiljer sig markant från den amerikanska.

Corvette E-Ray 2025 hybrid (Foto: Corvette)
Corvette E-Ray 2025 hybrid (Foto: Corvette)

I Storbritannien kostar en E-Ray cirka 2 000 000 svenska kronor, medan samma bil i USA börjar på runt 1 150 000 svenska kronor. Detta innebär nästan en fördubbling av priset för europeiska kunder.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Nöje & Underhållning

Peter Jöback bjuder hem publiken till sin egen trädgård

10 juli 2025

Prisskillnader och versioner

Prisskillnaden kan verka dramatisk, men det finns flera faktorer som spelar in. Dollarns nuvarande svaghet mot pundet, försäljningsskatter i USA och det faktum att E-Ray i Europa enbart säljs i den dyraste 3LZ-versionen påverkar priset.

Corvette E-Ray 2025 hybrid (Foto: Corvette)
Corvette E-Ray 2025 hybrid (Foto: Corvette)

I USA finns den i tre utföranden: 1LZ, 2LZ och 3LZ.

Trots dessa förklaringar kvarstår det faktum att priset är betydligt högre på den europeiska marknaden, även utanför Storbannien där högerstyrningskostnaderna inte är applicerbara.

Corvette E-Ray 2025 hybrid (Foto: Corvette)
Corvette E-Ray 2025 hybrid (Foto: Corvette)

Intressant nog har den europeiska versionen en något lägre angiven total effekt, 644 hästkrafter, jämfört med den amerikanska modellens 664 hästkrafter.

Corvette E-Ray 2025 hybrid (Foto: Corvette)
Corvette E-Ray 2025 hybrid (Foto: Corvette)

Drivlina och “Stealth Mode”

ANNONS

Corvette E-Ray kombinerar en 6,2-liters V8-motor som driver bakhjulen med en elmotor som driver framhjulen. Detta skapar en fyrhjulsdriven hybrid med imponerande prestanda.

Corvette E-Ray 2025 hybrid (Foto: Corvette)
Corvette E-Ray 2025 hybrid (Foto: Corvette)

En av de mest omtalade funktionerna är “Stealth Mode”, som gör det möjligt att köra bilen helt på el i upp till 5-7 kilometer i hastigheter upp till 72 kilometer i timmen.

Detta är perfekt för att smyga iväg tidigt på morgonen utan att väcka grannarna, även om E-Ray inte är en laddhybrid.

Corvette E-Ray 2025 hybrid (Foto: Corvette)
Corvette E-Ray 2025 hybrid (Foto: Corvette)

Batteriet är relativt litet, med en kapacitet på 1,9 kWh.

Car and Drivers omdöme

Tidskriften Car and Driver har testat Corvette E-Ray och ger den ett högt betyg. De hyllar den fyrhjulsdrivna bilens grepp, vilket bidrar till både acceleration och väghållning. Komforten för dagligt bruk lyfts också fram som en positiv aspekt, med en lättsam körning när man bara vill glida fram.

Corvette E-Ray 2025 hybrid (Foto: Corvette)
Corvette E-Ray 2025 hybrid (Foto: Corvette)
ANNONS

Praktiska detaljer som dubbla bagageutrymmen uppskattas också.

Trots dess fördelar noterar Car and Driver att bränsleekonomin inte är bättre än för den icke-hybridiserade Stingray-modellen, och att eldriften har en mycket begränsad räckvidd.

Corvette E-Ray 2025 hybrid (Foto: Corvette)
Corvette E-Ray 2025 hybrid (Foto: Corvette)

De konstaterar att E-Ray inte är lika “flexig” som en Porsche eller McLaren, men att den är en rolig hybrid-sportbil med en attraktiv prislapp i USA som kan mäta sig med betydligt dyrare superbilar.

Corvette E-Ray 2025 hybrid (Foto: Corvette)
Corvette E-Ray 2025 hybrid (Foto: Corvette)

Car and Driver lyfter fram E-Rays acceleration, där den klarar 0 till 100 kilometer i timmen på bara 2,5 sekunder, vilket är snabbare än den mer kraftfulla Corvette Z06. De beskriver E-Ray som en sportbil med två personligheter i en, lika enkel att köra till affären som på kurviga vägar.

Corvette E-Ray 2025 hybrid (Foto: Corvette)
Corvette E-Ray 2025 hybrid (Foto: Corvette)
Corvette E-Ray 2025 hybrid (Foto: Corvette)
Corvette E-Ray 2025 hybrid (Foto: Corvette)

Bildfrossa: Corvette C10 Concept

Det senaste konceptet från General Motors har satt igång en spännande diskussion om framtiden för en av USA:s mest ikoniska sportbilar, Corvette. Med en

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS