Trafikverket varnar för en växande hotbild där digital teknik och globala aktörer formar en ny verklighet för svensk transportsektor.
Ny hotbild avslöjas – transportsektorn hamnar i skärande korseld


Mest läst i kategorin
När Trafikverket släpper sin nya rapport Öppen antagonistisk hotbild mot transportsektorn framträder en bild av Sverige som rör sig i en mer osäker tid.
Hoten kommer inte längre från enskilda håll, utan från flera aktörer samtidigt. Statsaktörer, organiserade grupper och digitala möjliggörare använder metoder som liknar varandra, vilket gör gränserna mindre tydliga.
I rapporten konstateras att ”hotbilden mot Sverige har både breddats och fördjupats” och att transportsektorn påverkas direkt av förändringarna i omvärlden. Det gäller både offentliga och privata aktörer, och särskilt de delar av transportsystemet som utgör samhällsbärande funktioner.
Att de olika hoten flätas samman märks också i utvecklingen av samarbeten mellan statsaktörer och kriminella grupper.
Trafikverket noterar att ”utvecklingen av antagonistiska samarbeten går fort”, och pekar på hur digitala plattformar har gjort det möjligt att rekrytera yngre personer som möjliggörare, utan att de nödvändigtvis tillhör en etablerad kriminell miljö.
Laddaren som kan knäcka en Leaf
En bildel för nästan lika mycket som en hel bil? Norska priserna på ombordladdare får många att ta ett extra djupt andetag. I Norge har en detalj i
När tekniken blir verktyg för kartläggning
På sidan 35, där Trafikverket lyfter fram hur vardagsteknik fått en ny roll i antagonistiska metoder, citeras Dagens PS.
Ett exempel är forskning som visar hur rörelsemönster i ett rum kan kartläggas genom att analysera signalstyrkan i ett trådlöst nätverk. Rapporten beskriver att detta görs med hjälp av ”en tränad artificiell intelligens” som når ”mycket god noggrannhet”.
Det innebär att säkerhetsrisker inte längre enbart handlar om att förhindra avlyssning av nätverket — även själva signalen kan ge information som går att utnyttja.
På samma sida lyfter Trafikverket en annan fråga som får direkt betydelse för fordon i svensk trafik: uppkopplade bilar från länder där företagen enligt lag måste dela data med statliga myndigheter. I rapporten står att sådana fordon ”visar på att en betydande mängd information skickas till servrar i Kina”.
För myndigheter och företag som arbetar i säkerhetskänsliga miljöer blir det därmed viktigt att väga in vilken information fordonen samlar in, och i vilka miljöer de används.
Motorjournalisterna i kör: BMW träffar rätt igen
BMW iX3 Neue Klasse hyllas av europeiska testare för lång räckvidd, smart teknik och en mer återhållsam stil – och tar hem årets bil-titeln. BMW lånar
Senaste nytt
Framtidens angrepp kan börja i dag
En central varning i rapporten gäller dataintrång där angripare stjäl krypterad information. Trafikverket beskriver en möjlig utveckling där datan sparas under lång tid i väntan på tekniska framsteg.
I dokumentet anges att det finns en teori om att informationen ”sparas tills de teknologiska framstegen inom kvantdatorer möjliggör att den dekrypteras”.
Det innebär att information som i dag uppfattas som skyddad i framtiden kan bli fullt läsbar om kvantdatorer utvecklas i den takt forskare räknar med. För transportsektorn kan det handla om allt från logistikdata till detaljer om kritisk infrastruktur.
Tiden som bristvara
Trafikverket återkommer flera gånger till att hotbilden förändras snabbare än arbetet med att bygga motståndskraft. I rapporten finns formuleringen: ”Den största bristen är bristen på tid.”
Den tidsbrist som myndigheten pekar på handlar både om att stärka totalförsvaret och att höja den egna förmågan att fungera under högt tryck.
När Sverige nu är medlem i Nato bedöms dessutom transittrafiken av militär materiel genom landet öka, vilket gör transportsektorn till en ännu mer central del av det civila försvaret.
Experterna: Det här är den bästa lilla elbilen
Elektrifieringen av bilmarknaden fortsätter att accelerera, och allt fler små, smidiga elbilar intar vägarna. Men vilken av dessa kompakta modeller är
Samverkan som motkraft
Trots hotbildens bredd är Trafikverkets huvudbudskap tydligt: kunskap och samarbete är det viktigaste skyddet. Rapporten uttrycker att aktörerna måste ”öka sin medvetenhet om hur hotbilden ser ut och sedan öka samverkan inom området säkerhet”.
Samlad lägesbild, gemensam rapportering och öppnare informationsflöden lyfts fram som nycklar för att förstå större mönster i tid.
I ett läge där hoten blir svårare att urskilja behöver, enligt Trafikverket, varje aktör ta sin del av ansvaret. Det är först då som transportsektorn kan stå emot trycket från en omvärld där gråzonen blivit mer närvarande än tidigare.
Kollapsvarning? Hedin pressas till drastiska åtgärder
Hedin Mobility pressas hårt när elbilspriserna sjunker och lånen tynger. Nu säljs fastigheter för att hålla ekonomin flytande. Hedin Mobility Group väljer
Missa inte:
Experten om förändringen av svensk pension: “Faktiskt ett svek”. News 55
Ukraina bygger egen AI – för säkerhets skull. Realtid
Sparkapitalet: Så får du bäst betalt för din husbil eller veteranbil. E55

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]











